Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
GustavKarlsson

motorproblem

Rekommendera Poster

Tjenare! Ja nu va båten i sjön och första 2-400 metrarna gick motorn skit kass kändes som den antingen bara gick på en cyllinder eller något knas med bränslet, och efter kanske 300 meter börja den komma igång och stundvis varvade den ur som den ska och när jag kanske hade kört 400 meter gick den som den skulle igen, och då körde jag väl i kanske 35-40 min utan problem la båten på båtplatsen åkte hem för att äta lite och sen ner till båten igen med fiskespöt i högsta hugg och då gick den lika dåligt igen skilnaden va att den varvade ur stundtals men blev aldrig riktigt fullvarv så nu till frågan vad kan detta bero på det är en 20hk mercury 2 cyllindrig 

Mvh Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det kan vara hur många olika saker som helst...skit i förgasaren, dålig tändspole, dåliga stift, dåligt bränsle osv osv.

För att en motor ska gå bra krävs tre grundläggande saker: bränsle, luft och gnista. Om någon av dessa felar så får man problem. Tyvärr är det ju så att det är ganska många saker som ser till att dessa tre saker lirar med varandra så felsökning är inte alltid så lätt, speciellt inte för någon som aldrig sett motorn.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bensinen är helt ny å fin kanske ska tilllägga att motorn stått stilla ett par år och jag förstår att det är en svår fråga tänkte om nån hade nått liknande problem som kunde va nån start att börja kolla på !  


känns änna som att den går trögt som att den inte riktigt vill varva ur insåg att jag va rätt borta som inte kollade gnistan när jag ändå va nere 

och den varvar ur fint om jag inte har en växel i, var lite svårt att se om den varva ur bakåt då motorn är värdelös att backa med för den bara flippar upp
 

Senast ändrad av GustavKarlsson | 14 april 2012 | 21:52



Senast ändrad av GustavKarlsson | 14 april 2012 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn flippar upp vid back så är backspärren låst i fel läge eller utsliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...vilket kan vara lite farligt...backen är enda bromsen man har på en båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag vet backspärren är dålig, va nere och kolla gnista på stiftet och ett av stiften verka lite kass så bestält nya kommer på torsdag så vi får hoppas på att det är de !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare alla glada ! ja nu har man pillat ett par dagar i rad, kommer ner först på torsdagen glad med nya stift och trycker i dom startar upp och motorn gick väldigt jämnt och fint på dom nya stiften, så i med backen och ett leende på läpparna känndes piggare på nått sätt lägger i växel och inser att den bara går på en cyllinder, fick ett par ryck men mer va det inte, testade å ta bort en tändhatt i taget å starta å starta å gick bara på undre cyllindern, vad tror ni om att skifta tändspolarna och se om jag får igång den på den övre cyllindern om det nu skulle vara så att spolen är kass tror ni det hade gått å trycka dit en tändspole från en moped eller något liknande ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skifta tändspole för att utesluta/få bekräftat att tändspolen är problemet är första felsökningen när en motor bara går på en cylinder men fina stift, så du är helt rätt ute! Dock tror jag inte på att ta en tändspole från en moppe om det visar sig att en av dem är dålig...

Du har bara skrivit att det är en 20 hk Mercury...inte hur gammal den är. Om den inte är från kriget så borde det inte vara så svårt att få tag i en beg. spole så det blir rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för infon år 1973 !

 

 

Edit: Motorn är en mercury 200 20hk

Årsmodell: 1973
Rigg: kort 
 

ny bytt impeller, slutväxellådsolja och tändstift

 

Motorn gick som sagt på 2 cyllindrar när jag körde hem den men nu har det inte viljat komma på båda alls det sista den har vart påväg o varvat upp lite i bland men långt från fullvarv.



Senast ändrad av GustavKarlsson | 21 april 2012 | 19:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med tanke på att det är den undre som går så borde det ju bara vara att ta låss tändhatten från undre stiftet och sätta den på övre stiftet ( då den kabeln räcker ) startar den då utan nån tändhatt på undre cyllindern så är det ju antagligen tändspolen tänker jag rätt ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer sannolikt inte att funka. Du måste i så fall även skifta ledningarna på primärsidan, dvs den klena ledningen in till T-spolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, spolarna får ju tändsignal vid olika tidpunkter så det är nog bäst att skifta helt annars kommer cylindern få gnista vid helt fel timing vilket garanterat kommer göra att motorn inte startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej då gör jag så att jag shiftar dom istället, min första tanke va väl en liten latvariant men som ni säger då blir det ju helt fel med tändningen tänkte inte på det, vi får hoppas på fint väder imorgon! återkommer efter morgondagens tester !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag undrar om du inte kan ha en hängd flottör, om motorn går bra intermittent på fullvarv, och ibland sakna en cylle. Prova att lossa flotörhusen och föra flottörerna upp och ner, annars är väl skit i förknasarna troligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit ur tändkabeln ur tändspolen å kollat så det inte är oxiderat på änden på kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare ! med tanke att den går på 1 cyllinder jämnt å fint hela tiden och det bara är en förgasare så har jag svårt att tro på trotteln,  jag har inte kollat om tändkabeln oxiderat men regnet verkar vänta ett par timmar så ska ner en sväng snart och kolla lite på det ! återkommer senare med resultat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja då va man på plats vid datorn igen , vart nere en stund nu och kollat på det till min förvånan har jag nu gnista på båda stiften, men tänkte ohm mäta ändå i den cyllindern som gick fick jag motstånd, i den som inte funka men endå ger gnista fick jag oändligt hmmm, va ute o test körde men gickändå bara på ena cyllindern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnistan är kanske för svag? Med kompression som råder i cylindern krävs högre volttal för gnista än utanför.

Har du ohmmätt och de är olika så är något fel tydligen?

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag ohm mätte och den undre (fungerande) fick jag 950kohm och på den övre OL då mätte jag mellan jord och tändkabeln samma sätt på båda men den cyllindern som inte går får jag OL ohm.
Hade lite dåligt med tid idag för att greja så nästa gång så får jag ta med lite startgas å ösa i cyllindern så kanske det går utesluta om det är bränsle eller tändfel låter detta som en ide?



Senast ändrad av GustavKarlsson | 22 april 2012 | 15:58



Senast ändrad av GustavKarlsson | 22 april 2012 | 15:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

950kohm resp 0L låter som du mätt avbrott på båda. 950kohm kan komma av fukt på händerna mm.

Ta reda på vad tändspolarna ska ha för resistans. Men det kanske inte hjälper ändå för är det överslag så kanske det inte går att se med ohmmetern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju sant, men med tanke på att ena cyllindern går att köra på så måste ju den spolen vara okej, bästa är nog att testa o skifta spolarna och se så om felet blir kvar isåfall är det ju tändspolen som är kass

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ändå kan man undra hur du mätt. Läser man om tändspolar så ligger sekundärresistansen på mellan 0.7 upp till ca 20Kohm beroende på CDI eller annan tänbdning. Att du skulle ha 950kohm tyder på mätfel eller avbrott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är med på hur du menar ! antagligen fick jag ett helt rubbat mätvärde ska ta med en annan ohm meter hem imorgon och testa! jag utgår iallafall att en spole är hel testar o växla dom när jag har tid så märker vi ju om felet flyttar på sig, isf så är det ju fel på spolen annars får man ju börja pilla innan spolen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kunde inte komma underfull med mätningen så jag fick upp en ny ohmmeter och åkte ner och mätte om, 9,5kohm på den som går till fungerande cyll, och andra spolen är fortfarande OL 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9,5ko är ju fullt rimligt värde enligt skrifterna. OL är avbrott men du kan mycklet väl ha gnista ändå pga överslag vid glappkontakten i spolen. Men gnistan blir svagare och kanske inte ens det blir nån gnista i cylindern. Jag har för mig att med10 ggr högre tryck som det är i cylindrarna behövs 10ggr högre tändspänning än i luften.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nog hittat felet eventuellt hehe klantigt att inte kolla så att det kommer fram soppa på båda cyllindrarna ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte motorn bara en förgasare sa du? Hur kan det då vara så att bara en cylinder får bränsle...? Har du fått stopp i insuget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gjorde en snabb test ikväll och öste på bensin genom hålet till tändstiftet och cyllindern gick då igång och gick på båda, bra mycket längre än vad det borde på den lilla mängden jag faktiskt öste på, så teorin blir väl att det är skit nån stans på vägen efter förgasaren alternativt att den tar tjuvluft någon stans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut på just din motor men om den bara har en förgasare på två cylindrar så bör kanalerna i insuget vara rejält stora...så pass stora att det krävs mer än bara lite skit för att de ska sättas igen. Därför känns det mer troligt att motorn suger tjuvluft någonstans. Ett knep man kan till när man misstänker tjuvluft är att spraya startgas runt förgasaren (inte i den) och runt den felande cylindern. Om varvtalet förändras någonstans så har du hittat tjuven.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...