Amanda31 21 Postad 14 April , 2012 Så var sätter man nedhalet till spinnbomen när man har ett babystag? Det ska ju vara smidigt att gippa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 April , 2012 Spinnbommen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 April , 2012 Jag sätter det vid mastfoten med lite slack så liften hamnar fel mot babystaget när man gippar åt ena hållet. Då är det enkelt att gippa, men det handlar om skärgårdssegling med mycket gippande och ingen justering av liften. Till havs blir det en annan prioritering men då har man ju mer tid på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 April , 2012 Vad har du för båt? Man skulle kunna sätta det i samma beslag i däcket som babystaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 14 April , 2012 Jag säger också mastfoten. Hade bomnedhalet där på förra båten, kommer att sätta den där på den här båten. Har inget babystag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 April , 2012 Har man inget babystag så är det ju lätt. Då sätter man nedhalet i mastfoten. Men om man har babystag blir det besvärligt at gippa om man har nedhalet i mastfoten. Taljan ska ju förbi babystaget. Så fragan var vad som är bäst när man har babystag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 14 April , 2012 Dum fråga kanske, men har man inte upphalet under mastfästet för babystaget och för bommen mellan babystaget och masten vid en gipp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 April , 2012 Det är ingen dum fråga. Hade upphalet suttit innanför babystaget hade det varit smidigt och lätt. Men jag tror jag har upphalet ovan/utanför babystaget. Fast helt säker är jag inte.... Senast ändrad av Amanda31 | 15 april 2012 | 08:39 Senast ändrad av Amanda31 | 15 april 2012 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 15 April , 2012 För att det skall vara smidigt att gippa måste liften och nedhalet sitta på samma sida om babystaget? Sitter liften innanför babystaget sätter du nedhalet i mastfoten. Sitter liften ovanför babystaget sätter du nedhalet utanför babystaget. När jag var liten hade vi en Maxi 87:a. Där satt liften ovan babystaget så vi satte nedhalet i samma fäste som för babystaget (utanför babystaget). Skaffar du suggor och sätter de midskepps kanske du inte behöver ha nedhal? Då straffar du ner gajen (lovart spinnskot) så att du får en vinkel neråt. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 April , 2012 Nedhal behövs även om man har suggor. Det får nog bli så att nedhalet dras till babystagets infästning i däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 April , 2012 Nedhal behövs även om man har suggor. Det får nog bli så att nedhalet dras till babystagets infästning i däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 16 April , 2012 Nackdelen med att inte ha nedhalet fäst vid masten utan föröver är att om du tar hem på nedhalet förs spinnbommen framåt. Finns inget alternativ får man väl leva med det, men det är ju bra om man kan slippa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 April , 2012 En annan nackdel är att jag har ett babystag som är trimbart i däck. Det sitter på en skena. Genom att dra infästingen framåt på skenan så sträcker man babystaget och krummar masten. Lurigt, men krockar med spinnbommens nedhal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 16 April , 2012 På min förra båt, en Scampi, fanns ett baby som var reglerbart med en talja. Men babystaget behövde bara användas när det blåste hårt, vid normala vindar hade jag det surrat vid masten med en chockcoard. Då var den inte i vägen för nedhalet. Blåste det mycket så den behövdes så seglade jag inte med spinnacker. Då tog jag bort chockcoarden, spände taljan och masten böjdes kraftigt framåt och seglet blev platt. Mycket effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 3 Maj , 2012 Upphalet är draget precis under babystagets infästning i masten. Därmed går det att gippa bommen innanför babystaget och ha nedhalsfästet vid mastfoten. Så får det bli! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser