Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Wake155

Hur får man bort fernissa på gelcoat?

Rekommendera Poster

Nån utan dom förra ägarana har lackat teaken som inte är så lätt att plocka ur båten och har därmed lackat den på plats och kladdat långt ut på gelcoaten, mindre snyggt!

Nån som har tips hur man får bort lacken utan att skada eller repa gelcoaten??

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om du inte har fernissat trä omedelbart i områdets närhet så skulle jag använda Lefant Paint Remover på gelcoaten, det påverkar inte gelcoaten, men sabbar fernissade träet om du inte kan montera bort det eller säkerställa att det inte kommer i kontakt med träet.

Bums och interstrip funkar säkert också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är slät och plan gelcoat brukar jag använda ett rakblad. Man brukar kunna hyvla bort fernissan ganska enkelt utan att gelcoaten skadas, den sprätter så att säga iväg eftersom den oftast inte fäster så bra på plasten.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipset med paint remover!

Lite lurigt att använda rakblad även om det är plant, håller man lite snett sen är repan  ett faktum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog använda rakblad, har åtgärdat samma problem på så sätt utan repor. Rätt trevlig och rogivande sysselsättning när man ligger i hamn och det inte är för stora ytor.

Efter misslyckad ommålning av min moppe 1959, tog jag färgborttagningsmedel och det slutade med att den blev spräcklig. Men man lär sig väl med åren och produkterna blir bättre.

Senast ändrad av trewq | 14 april 2012 | 20:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tricket är att hålla en väldigt liten vinkel mot gelcoaten, aldrig röra rakbladet i sidled och arbeta lugnt. Inte konstigare än när barberaren rakar skägg på sina kunder! wink

Precis som trewq skriver, en väldigt rogivande sysselsättning som dessutom är väldigt tillfredställande. Metoden lämnar inga som helst spår efter sig om man gör rätt men det blir väldigt fint!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håler med till 100% om rakblad, finns små fönsterhyvlar att köpa, man måste ha tummen riktigt mitt i handen om man inte lyckas utan att repa gelcoaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...