Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Hellix

Rengöring av teak och annan inredning.

Rekommendera Poster

Visst är det en djungel av medel det finns att välja på när det kommer till att göra rent sin båt invändigt och återställa teaken till sin forna glans. Jag har precis upptäckt att det inte behöver kosta en förmögenhet. Beckers Alg o Mögeltvätt kostar 45:- för en liter och ska spädas minst 1:2, detta medel rengör teak och skrovbeklädnad med förvånande resultat. Jag gjorde ett litet test med Lefant och Sika för att jämföra resultaten. Teakbiten i mitten är rengjord med Alg o Mögeltvätt, biten till höger är rengjord med Sika teak cleaner och biten till vänster med Lefant easy teak cleaner. Bitarna var blöta vid påförandet av medlen och det fick verka i ca 1 min innan jag skrubbade med en borste i ca 1 min. Resultatet är otroligt, tycker jag!
Jag passade även på att göra rent skrovsidornas beklädnad och all skit som samlats där sedan 1976, då båten tillverkades, var lätt att skrubba bort. Jag misstänker att det sällan har gjorts rent invändigt med tanke på hur det såg ut innan.

Titta på bilderna och gör er egna bedömning...

Senast ändrad av Hellix | 14 april 2012 | 15:41
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag gärna göra...om det fanns några bilder att bedöma! cool

Gör gärna ett nytt försök (tänk på att bilderna inte är för tunga), alla tips på billiga alternativ till dyra marinprodukter är välkomna!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan man starta en tråd och hänvisa till bilder som ej kommer med, kollar man inte sina egna inlägg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellix är ju ganska ny och har kanske inte så mycket forumerfarenhet. Hoppas han kommer tillbaka och lägger in bilderna...jag är nyfiken! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt inlägg var inte manat att skrämma bort honom, men man undrar ibland varför vissa ger upp så lätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag tror att det kan finas expertis här  http://www.safircabin.se/  (riktigt vackr båtar)

Har du provat snappy?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte provat Snappy, men jag har hört att det ska vara bra. Dock kostar det en hel del och jag har mycket som kommer att kosta pengar på denna renovering. Hela botten är nedslipad till gelcoaten och ska epoxy behandlas, kapellet är renoverat, motorn och drev är rustat och installerat brytarlös tändning samt renoverat bägge förgasarna, all inredning är sicklad/slipad och behandlad med D1 och tillsist när botten är fixad ska jag våtslipa och polera hela båten... Puh!

Undrar om jag hinner i sjön denna säsong... satsar på att vara klar till i början på juni!

Putte och hans Safir Cabin -76

Senast ändrad av Hellix | 15 april 2012 | 16:16

post-10021005-1394237013,5152_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag minskat bilderna så mycket det går, det var det som var felet! Är det någon som vet om man kan lägga in fler bilder samtidigt?

Landkrabba och forumkrabbawink

post-10021005-1394237013,5844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...