Tjoff_matte 0 Postad 14 April , 2012 Hörde att man skulle flytta spänningsakänningen till batteriet för att slippa spänningsfall någon som har koll på detta hur gör jag på min generator (se bild). jag har: jord till batt w och stiften är ind Tack på förhand // Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 14 April , 2012 Kolla den här sidan http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/anslutningar-p-generatorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 April , 2012 Nja, Skyllermark har inga förtjänster på att lära ut hur en avkänningsledare ska kopplas så man får nog inga tips där. På generatorn är den normalt från fabrik kopplad till B där man på generatorn sätter batteriets pluskabel, som oftast har röd färg. Avkännaren kan ha gul färg och man skymtar en sådan på fotot. Det bästa vore att du kollar vad som står på typskylten så vi kan leta upp hur generatorns koppling ser ut. Den svarta och vita kabeln ser ut att sitta på den gula. Gör de det? Kan kollas elektriskt med ohmmeter. Vart går svarta och vita? Den kanske redan går till batteriet eller på andra sidan av en diodseparator. Men kolla om du kan se tillverkare och typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjoff_matte 0 Postad 16 April , 2012 OK.. Jag ska kolla detta när jag kommer ut till båten igen, kalsabra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2012 Forgus den vita måste den inte vara D ? Som är lödd till en av flatstiften. Var ser du den svarta, jag ser bara ett svart buntband. Om det inte är alla jordkablarna som samlas på bulten som håller ihop generatorn. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2012 Du har nog rätt. Det är nog bara de vita som går till tändningslåset via en lampa. D ? Får nog avvakta modellbeteckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 April , 2012 Tror att det kan vara en Lucas-alternator, formen på regulatorn är rätt karakteristisk. Bildgooglade lucas alternator men har inte tid att kolla alla bilder för tillfället. regulator:http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-VOLTAGE-REGULATOR-FIT-LUCAS-A127-ALTERNATOR-12V-/230433526792 mycket snarlik alternator (lufthålen, kontaktraden etc):http://www.alternatorparts.com/FIT_Lucas_Alternators.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2012 Jo det är nog en Lucas 1245701LU, den ser inte ut att ha nån extern avkänning för batterispänning. Åtminstone har jag inte fått fram det när jag googlat kring lite. Däremot kan det vara möjligt att hitta ledaren på laddningsregulatorn som känner av spänningen direkt på generatorn, bryta upp den och dra iväg en ledare till batteribanken istället. Men det blir hemgjort och gillas inte av nästa användare av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 April , 2012 Jag tror at TS har mer att käna på att röja upp i elsystemet än att flytta spänningsavkänningen till batteriet, ser 4 eller är det 5 jordkablar av tvivelaktig kvalite bara på bulten som håller ihop generatorn. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 April , 2012 Jo, det verkar som att man måste öppna laddregulatorn för att kunna dra ut en senseledning. Antagligen inget större problem, men men. Möjligen finns färdiga regulatorer med senseledning som passar? Bilden visar hur det i princip bör vara kopplat om jag fattat rätt. När brytaren över D3 är öppen ökas batterispänningen med 0,7V. Hittade f.ö. bilden här, den skiljer sig från lucas variant där den senare nog tar all ström från diodtrion? Blir ju samma spänningsnivå på trion som på B vid laddning, eftersom de har samma härstamning, förmodar jag:http://www.alternatorparts.com/repair_manuals/10si-15si-type-116-136-repair-manual-page-2.html Längst ner i sajten nedan finns info om senseledningar, plus ett schema med olika kopplingsalternativ. Varianten A drar inte den iofs minimala tjuvströmmen kontinueligt. En brittisk besiktarorganisation som kallas BSS tycks föredra den? Minskar brandrisk, eller vad?http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html Senast ändrad av Thomas-1 | 18 april 2012 | 13:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 April , 2012 Kul att få min diod inritad Thomas. Med switchen får man två lägen, snabbladdning med batterikokning eller normalladdning. Funkar toppen och ger längre batteriliv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjoff_matte 0 Postad 24 April , 2012 Nu var jag ute vid båten i helgen men hittade ingen modellbetäckning, jag hade förvisso inte loss generatorn å kollade noga. men däremot provkörde jag motorn inför sesong å den ladda ju 14,12 på batteret å 14,20 på generatorn. e detta verkligen något å lägga energi på eller ska jag låta det vara?? jag använder bara kylen som drar nått som e nått å tala om å går den för fullt drar den 3,0 A å jag har en batteribank på 150 AH och startbatteri på 75 AH vad tror ni? en fråga till om jag ska koppla in en amp mätare så står det att jag ska koppla den mellan på batteriet å på kabeln mellan tänningslås å generator, men någon sådan kabel har inte jag bara en som går mellan ind på generatorn till batterilampan vad gör jag här? Senast ändrad av Tjoff_matte | 24 april 2012 | 18:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 April , 2012 Du har hyfsade värden så krångla inte till det. Du är ingen storförbrukare så du klara dig nog. Se bara till att batterispänningen på förbrukarbanken ej understiger 12 vid belastning. Detta för att få hyfsad livslängd på batterierna. Lycka till med båtsommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 24 April , 2012 Ser att du har full kapacitet så det finns inget att krångla med. Generatorn laddar max 14,2 Amp. och den lilla förlusten går att överbrygga med grövre kablar. Senast ändrad av orven | 24 april 2012 | 20:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 April , 2012 Nä, åtminstone jag skulle vara benägen att låta bli att pilla, utifrån principen att man inte skall laga saker som inte är sönder. Nu framgår ju iofs inte laddströmmens styrka vid ditt uppmätta spänningsfall (14,20 - 14,12 = 0.08 volt) så den mätningen säger inte så värst mycket om kablagets kondition. Kanske är resistansen hög och mycket finns att vinna med kontaktputs, kabelförgrovning etc. Framgår inte utan vetskap om strömstyrkan vid just din 80 mV:s mätning. Men ändå. Att försöka dra ut en sense-kabel ur alternatorns inre i efterhand verkar trassligt, men ifall man redan råkar ha en sådan utgång på alternatorn så bör den klart användas. (Forgus buskopplade och billiga diod kan då också med fördel - men med viss försiktighet - användas, vad jag begriper.) Skulle förmodligen själv i ditt fall struntat i alternatorn och kanske funderat litet på solpaneler, svårt att säga utan närmare uppgifter. Solen lyser många timmar, motorladdning pågår ett fåtal etc. Angående permanent ampere-mätare så tycker jag att en flyttbar och lättanvänd tångampere-meter (ca 500 spänn) är ett bättre val i båtsammanhang.Däremot en noggrann inbyggd digital-voltmeter kan man ha mycket nytta av i båten. Gärna med två decimalers upplösning, strunt samma egentligen hur exakt den är kalibrerad. För man lär sig ändå efterhand att tolka avläsningen sas relativt. Voltmetern kan ge hyfsat hum om laddström, laddtillstånd och faktiskt även laddmottaglighet (det sistnämnda avspeglar batteriernas skick map sulfatering dvs eventuella utbytesbehov) ifall man kollar ofta och jämför över tid, nåt sånt. Kan jag alltså tycka, men men. Senast ändrad av Thomas-1 | 24 april 2012 | 20:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 April , 2012 Då har din generator laddspänning enl. skolboken. Har man inte en automatisk laddregulator (troligen som de flesta AC-generatorer) anses det nog fel att gå högre än dessa siffror. Om motorn skulle gå i ett sträck ett par dygn kan de koka lite i onödan, dvs är tillräckligt avsulfaterade och resulrear bara i förlorat vatten. Nu är detta ovanligt att köra så mycket motor så jag skulle nog hellre ha haft 14,5-15 V. Det visar sig att batterierna slutar att ta laddning när de är fulla så strömmen blir väldigt låg. Stämmer så bra efter laddmetern som visar laddtillståndet i batteribanken. När den visar noll (fulladdade) är strömmen till de tre 80 Ah batterierna bara 1-2A vid 14,7V. Det kokar inte sönder några batterier. Efter en sommar med 150 motortimmar har jag inte behövt fylla på vatten. Då kopplar jag ned laddningen till 14,1V när batterierna är fulla om jag kommer ihåg det. Endast ett par ggr per sommar går vi mer än tio timmar och då kan jag sänka spänningen. Kom ihåg att överladda batterierna några timmar så de håller längre. (kallas equalizing om man vill ha en engelsk term lättare att ta till sig). Det är oftast inte möjligt att förstöra batterierna med konstantspänningsladdning vilket används uteslutande i laddregulatorer. De automatiska regulatorerna, tex moderna batteriladdare, kör hög spänning 14,5 till 15V några timmar efter att batteriet blivit fullt och anses avsulfaterat och går då ned i underhållsspänning runt 13,5V som batteriet kan ta hur länge som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser