pismo 12 Postad 13 April , 2012 Hej. Var idag nere och startade motorn i båten inför sjösättning, då larmet inte slutade tjuta. Båten står på land och jag hade kopplat på spolmuffen. Temperaturen och oljetrycket enligt mätarna var bra, dock gick tempmätaren upp och ner i snabb takt, men det tjöt från början även när motorn var kall, och motorn blev inte speciellt varm. Jag bytte drevolja i höstas, så det bör det ju inte larmat för. Jag vågade inte köra så länge pga larmet, men vad kan det bero på. Vill inte sjösätta innan problemet är löst. Tack på förhand. //Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundholm90 1 Postad 13 April , 2012 Vad är det för motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 13 April , 2012 Hej igen. Mercruiser 5,7 med Bravo 3, årsmodell 2000. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 13 April , 2012 EFI och MPI motorer varnar för lågt tryck på kylvatten. Kan vara skit i systemet eller trasig impeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 April , 2012 Den larmar även för nivå i drevoljebehållaren. Kan ju ha sjunkt undan lite sen du bytte olja i höstas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 14 April , 2012 Ok. Får kolla upp det, kan möjligtvis vara så att det inte blir 100 % riktigt med spolmuffen ? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 14 April , 2012 Hej, En sak till. Har Du två kylvattenintag? Jag har själv en MPI 5.0 med Bravo 3. Jag har ett vattenintag under skrovet samt ett genom drevet. Man måste sätta vatten på båda, annars suger impellern bara luft. Konstigt med tempmätaren, kan det vara dålig kontakt kanske. Tempmätaren är ju bara igentligen en ohm mätare, så den skall inte kunna orsaka tjutet. Men jag har åtminstone ytterligare en mätare som sänder info direkt till datorn på motorn. Har du slutet kylsystem eller är det bara sjökylning? Mvh / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 14 April , 2012 Hej igen. Den är sjövattenkyld, dom enda intagen genom skrovet är för toa och AC, så kylvattnet tas genom drevet. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser