Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Lundholm90

Johnson 60 VRO, problem med Larm

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Har en Johnson 60hk VRO på min HT-båt, och nu när jag startar den på land med spolmuff på så tjuter en lång signal konstant från reglaget, enligt instruktionsbok skall det ha att göra med temperaturen vilket känns ologiskt då det strömmar fint med vatten och impellern är bytt bara för någon vecka sedan.. 

Jag har inte kopplat bort VRO-pumpen utan motorn är i dess originalskick. Någon som vet vad problemet kan vara? Om jag ruckar lite på nyckeln när motorn är igång så får jag ljudet att tysta, men rör jag nyckeln lite grann igen så är ljudet igång igen.. 

tack på förhand!

F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle försökt smörja låset och kolla upp så det inte ger spänningsfall.
Lite CRC 2-26 i lås och på kontakter kanske hjälper, annars hade jag bytt låset.

Måhända ger låset spänningsfall till tempsensorerna som därför falsklarm-signalerar utan att vara trasiga?
Skulle nog mätt spänningen direkt över sensorerna också när det är tyst, alltså försökt säkerställa att de kommer att fungera ifall det verkligen skulle bli för varmt.

Var man kan hitta sensorerna kan du nog klura ut med dessa reservdelsskisser, leta själv vidare.
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000022&path=BRP~A0000022&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Troligen är det larm från oljepumpen.

Mitt råd är, oavsett om pumpen funkar eller inte, att du blandar 2% i bränslet, kopplar bort pumpen och larmet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Evinrude 50 VRO, i princip samma motor.. 
när min tjuter så varnar den för att oljenivån är låg, kan ju som tidigare skrev ha med oljepumpen att göra också. 
Mvh Albin =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är olika ljudsignaler för temp ock oljenivå/bortfall. Titta i manualen.

Helt klart har du glapp i nyckelkontakten så den behöver ses över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, jag testar och återkommer.. 

Om det nu mot förmodan skulle va så att larmet som inte funkar, hur kopplar man bort det så man slipper ljudet? Vet att den ändå drar olja när jag kör så det borde inte vara problemet..

Tack!

F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta bort strömmatningen till den kan jag tänka mig. Minuskabeln sitter väl jordad i motorblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämt är VROpumpen den stora svagheten på äldre OMC med separatsmörjning. Att koppla ur pumpen och larmet är det bästa du kan göra. Att den fungerar nu betyder inte att den fungerar om 10min:) Det är samma med impellern. Många ger rådet att kolla hur strålen ser ut och den brukar se jättebra ut ända tills kylningen försvinner...

Det är ju mycket roligare att göra lite extrajobb såhär innan säsongen börjat istället för att stå där mitt i Juli med rasad snurra och förstörd sommar. Jag har lärt mig den hårda vägen och nu är det både hängslen och livrem som gäller för mig iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern byttes av marinas egna mekaniker för några veckor sedan, så där ska de nog vara lugnt! 

Näe mycket olika åsikter om denna VRO-pump, jag tänker inte koppla bort den då jag anser att de funkat felfritt i 21 år nu och varför skulle den inte fortsätta i samma bana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat så att termostaten öppnar som den ska? Ganska vanligt att den fastnar över vintern, brukar dock släppa bara motorn blir varmkörd.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varnar verkligen motorn om VRO pumpen skulle gå sönder? Det tror jag inte, däremot så har du väll en oljenivågivare (flottör) i själva oljetanken, den kan gå sönder och då kan det också bli ett konstant pip. Testa att koppla bort en kabel från själva givaren och se om ljudet försvinner.



Senast ändrad av Rolle85 | 26 april 2012 | 20:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, pumpen är faktiskt övervakad i nyare VRO-system, däremot inte i Yamahas Autolube system som jag tror Rolle85 refererar till o som är helt annorlunda uppbyggt jämfört med OMCs VRO-system. Här är en länk som beskriver VRO-systemet: http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste på sidan och mellan 1984-86 så varnade inte oljepumpen om den var sönder. Från och med 1986 och framåt så skapade man VRO2 som varnade när oljan inte flödade som den skulle och varnade då för kass oljepump.
Kör uteslutningsmetoden, koppla ur flottören och se om den slutar pipa. I länken som Jarb skickade fanns också ett par förslag för att felsöka och åtgärda felet.



Senast ändrad av Rolle85 | 27 april 2012 | 08:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snackade med en föregående ägare till båten och frågade om han hade haft samma problem, och det hade han. Hans lösning var att koppla bort oljeslangen och sätta tillbaka den igen, han menade på att det kom in luft ibland vilket gjorde att det larmade. Och det verkar ju logiskt med tanke på vad som stod i länken du skicka ovan.. 

Så jag får testa dra ur slangen och sätta in den igen och testa, blåsan till oljetanken är även hård och går knappt och pumpa, kan de ha något med saken att göra`?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...