Johan-z 0 Postad 12 April , 2012 Hejsan Mastade på min segalbåt idag, första gången jag har mastat på så var en del nytt.. Det mesta gick smidigt för mig, hade skrivit upp hur vantskruvarna var spända när jag mastade av. Här kommer vi till det jag behöver hjälp med, det var inte i närheten av att jag kunde spänna så hårt som det var när jag mastade av. Dock så känns inte vanten lösare än när jag mastade av, vad kan detta beror på? Hälsningar Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 12 April , 2012 1. Stålet i wirarna utvidgar sig i värme. Dina vant är längre på sommaren än nu på kalla våren. 2. Båten formar sig något under spänningen från riggen Därför brukar man få efterdra några gånger under säsongen. inför första seglingen, kanske strax efter, inför sommaren, kanske någon gång på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 April , 2012 Vad har du för båt? Vad är det för typ av rigg? Är det genomgående mast? Eller står den på däcket? Om den står på däcket - hur är stöttningen under däcket? På min havsfidra där masten stod på däcket/överbygget kunde jag tryckan ner överbygget betydligt innan jag förstärkte maststöttningen under däcket. jag spände aldrig upp riggen så hårt som man rekomenderar, men nästan. Skrev ett inlägg i ämnet på min blogg. http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html En hel del fakta och som vanligt när jag skriver - en massa trams. Du ser skillnaden. Läs det jag skrivit och ställ gärna följdfrågor här om det är nåt du undrar över. Senast ändrad av toaen | 12 april 2012 | 17:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan-z 0 Postad 12 April , 2012 Tack Det var den teorin jag hade, trodde dock inte det skulle vara så mycket. -Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 12 April , 2012 Enligt bla Selden sätter de flesta sin rigg för löst. Nackdelen med för löst ansatt rigg är att denna nöts (eller utmattas mer) på det sättet. Det blir fler lastväxlingar och än värre om masten står och rycker fram och tillbaka, då blir det stora ryckkrafter, då är det bättre om den är hårt ansatt så att den står still i sjögång. Dock är det så att allt töjer sig och är även beroende av temperatur, blir längre ju varmare. Så att man kan behöva sträcka upp en eller 2 ggr under sommaren. Man skall dock ej våld-dra i vantskruvarna då dessa nöts kraftigt av detta. De skall vara raka och smorda så att du ej får torrgång i gängan. Man kan sträcka på akterstaget så att det sätter sig när man drar på yttervanten så går dessa lättare. När man är ute och seglar första gången får man sträck i riggen och då ser man om lävanten slackar, då får man spänna lite till. När man då haft masten uppe några dar och dessutom seglat i medlehård vind då kan du mäta och gämföra med föregående års inställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 12 April , 2012 Du får efterspänna efter ett tag då vanten och framför allt båten töjer sig. Efter att du seglat någon timme så kan du säkert spänna mer. Se även till så masten har lagom lutning i längsled (för och akterstag) och inte lutar i sidled (toppvant). När masten står ok så kan du spänna undervanten, kolla så masten inte blir krokig genom att kika upp i likrännan. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 13 April , 2012 1. Stålet i wirarna utvidgar sig i värme. Dina vant är längre på sommaren än nu på kalla våren. Masten då, den förändrar sig väl ännu mer än vanten av temperatuen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 13 April , 2012 Ingen aning. Kan inte aluminiums värmeutvidgningskoefficient kontra rostfri wire. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 April , 2012 Aluminium har dubbla längdutv mot stål så när det blir varmare spänns vajrarna hårdare. Det är inte så mycket så det märks kan jag tänka. 0:000012 för stål och det dubbla för alu. Innebär på en tio meters mast och tio grader ungefär en mm. Kan väl motsvara ett halvt varv på en vantskruv. Men det blir alltså mer spänt om man har en aluminiummast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 13 April , 2012 Skulle man behöva ta hänsyn till det så skulle man ju behöva spänna om riggen varje gång vädret slog om från sol till regn och omvänt. Efterspänn riggen efter de första seglatserna och kolla sedan ibland om den börjar slacka och spänn vid behov. Du ser ju om lävanten slackar vid kryss. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 13 April , 2012 Vissa båtar/båttyper är så lösa i skrovet att det aldrig går att undvika att lävanten slackar. Var själv med och gastade på en båt där ägaren kostade på rodrigg för att nu skulle det rejsas. Slackade lika förb...at i lä. Då var ägaren ledsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 13 April , 2012 Jag tror man kan borse från värmens inverkan. Vajrarna sätter sig i riggen och skrovet böjer sig något med uppspänd rigg ,det är där du har anledningen till att du kan behöva sträcka upp efter sommarens första segling. Dragkraften i vajrarna är åtskilliga ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser