Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
BengtC

VP 130D måste huttas i förgasaren för att starta

Rekommendera Poster

Hej!

När jag inte använt båten på en vecka finns ingen bensin i förgasaren och jag brukar få dra batteriet tomt för att mata fram bensin med den mekaniska bränslepumpen. Motorn är en VP 130D.

Brukar lösa problemet med att hutta bensin direkt i förgasaren. Ofta får den proceduren upprepas några gånger innan motorn forsätter att gå 

Eftersom jag stänger bensinkranen borde det inte bara baksug från tanken.

Vad är felet?

Finns det någon lösning på problemet?



Senast ändrad av BengtC | 12 april 2012 | 14:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte hur det var med dessa gamla motorer men har inte förgasaren accelerationspump? I så fall borde den kunna pumpa fram bensin genom att du pumpar med gashandtaget några gånger. Så är det i alla fall med min gamla Celica, den får jag alltid pumpa ett antal gånger med gasen innan den vill starta om den stått ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen skall fylla förgasarna med bensin ganska kvickt även när man  kör på startmotorn, pumpen kan vara klass eller så har du ett blockage någonstans eller läcka så den suger luft eller en kombination av flera fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backventilerna brukar lossna i pumpen på dom där så den suger minimalt på startmotorvarv. Om man stannar med varm motor förångas det mesta av bensinen i förgasaren medan motorn svalnar, så där är nog inte så mycket att pumpa fram med ackselerationspumpen efter en vecka.

Backventilerna brukar gå att nita fast med några slag med en körnare.

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 12 april 2012 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte alls på att bensinen i förgasarna förångas när man stannar, jag har en AQ130 själv och det sprutar friskt från accpumpens munstycken när man gasar innan start. Är du medveten om att det är flera deciliter i förgasarna och om all den bensinen skulle förångas skulle det stinka bensinångor något fruktansvärt efter en stund när man stängt av motorn, men det gör det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpa med gasen fungerar inte.

Låter då hellre som problem med bränslepumpen.

Hur fungerar backventlilerna. Har någon en sprängskisss till bränslepumpen?

Betyder fel på backventilerna att man inte behöver byta membransats?
Såg att den kostade över 1000 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mindre bensinluikt uppstår men inte något exeptionellt.

Men som sagt pumpa med gasen fnugerar inte alls.

Om det då finns så mycket bensin i accpumpen varför startar motorn onite av det även om bränslepumpen fungerar dåligt på lågt varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte kollat.

Får bli nästa diagnostik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt ovanligt fel att accpumpen ger upp om jag inte misstar mig...vilket skulle ge just de symptom du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp helt riktigt kolven brukar fastna i sitt nedre läge beroenda på avlagringar från bensinen.

Till trådskaparen, ventilerna sitter under membranet en på ingående som öppnar när membranet suger och stänger när det trycker och ett på utgående med motsat funktion, dom har en tendens till att lossna i pumphuset.

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ena förgasaren hade inte fungerande accpump.

Skruvade isär och sprayade med 556 och nu fungerar båda.
Startade då på första försöket. Ska nu se om det håller i sej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Och nu ska det ju äntligen bli lite vårväder! cool

Skulle det inte hålla i sig, med motorn alltså, så vet du ju vad som behöver renoveras.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...