Ylmen 0 Postad 12 April , 2012 Jag köpte en Wellcraft Elite 222 XL (bowrider) på sensommaren ifjol. Problemet är att jag inte fick med varken kapell (förutom ett transportkapell) eller kapellbågar. Vet någon var man kan köpa detta? Har letat på nätet men inte hittat varken kapell eller bågar till just min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 12 April , 2012 Efter som att det är en rätt så ovanlig båt så lär du nog inte heller hitta något färdigt kitt. Inte i Sverige iaf. Men jaga rätt på en billig och bra kapellmakare så syr dom upp ett åt dig. Nu på vårkanten så tror jag du kommer få vänta på ett nytt kapell till i höst. Alla makare brukar ha fullt upp under våren och sommaren då alla kommer på i sista sekunden att dom behöver ett kapell Vart bor du? Senast ändrad av Pirayan | 12 april 2012 | 09:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ylmen 0 Postad 12 April , 2012 Jag bor i Hudiksvall. Men jag reser mycket så jag kan i princip köpa kapell vart som helst i Sverige, bara det är billigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 12 April , 2012 I see. Tänkte mer om jag hade någon makare att rekomendera. Dom vill ju ha tillgång till båten för att kunna måtta. Jag skaffade nytt hamnkapell förra året och det kostade mig 6500:- Ett helkapell med nya bågar skulle jag få för 14-16000:- Priset varierar mycket beroende på hur många dragkedjor etc man vill ha. Gissar att det kommer bli något dyrare för dig då du har en bowrider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 13 April , 2012 Hej! Jag föreslår att du sätter dig vid telefonen och börjar ringa kapellmakare. Följande är - som jag uppfattat det - viktigt för dig: - Priset - Att du får kapellet före midsommar (tidigare lev. är nog optimistiskt att tro på) - Att du inte behöver ta båten till kapellmakaren eller tvärt om. Om vi börjar med den sista punkten så måste du hitta en kapellmakare som har mallar för din båt, dvs någon som kan sy kapellet och fixa bågarna utan att besöka båten. Ring runt till du hittar denna kapellmakare. Fråga alla du ringer vem de tror kan klara av det jobbet så tror jag du kan få napp. (Du kan ju även fråga om de har mallar som de är beredda att låna ut till någon konkurent.) Kapellmakarna i Stockholm (Telefon: 08-669 55 80 Mobil: 0705-79 82 22) är mycket hjälpsam så de kanske kan hjälpa dig med tips, men de är fullbokad. De kvarstående punkterna står i klart motsatsförhållande till varandra, särskilt tillsamman med den sista punkten. Du vill ha ett billigt kapell snabbt och sytt av någon enstaka kapellmakare som ha mallar till din båt. Någrta andra alternativ - Kontakta båt-tillverkaren och generalagenten i Europa/Sverige och kolla om de kan leverera ett kapell till dig eller om de har några råd och tips. - Lägg ut blänkare på alla båtforum du kan hitta om att du behöver ett kapell, du kanske kan köpa ett gammalt kapell med bågar så att du får något kapell till sommaren. Några som kan passa:www.boatlife.sewww.boatsite.se - Om man är händig kan man göra bågar själv. Sedan kan du hitta en kapellmakare som syr efter de mallar du själv tagit fram. Det är inget jag rekommenderar, men det kan funka. Hör gärna av dig och berätta hur det gick. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 14 April , 2012 Skulle kolla på E-Bay, vad för årsmodell på båten? Har båten färdiga fästen som man kan knäppa fast/fästa kapellet och/eller bågarna i? Vill du ha hamnkapell eller körkapell? Senast ändrad av Mark77 | 14 april 2012 | 05:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ylmen 0 Postad 19 April , 2012 Har nu varit i kontakt med kapellmakarna i Stockholm, men dom hade ingen mall så där var det en återvändsgränd. Har även sökt på e-bay utan resultat. Nu ska jag försöka spänna en genomskinlig plast över främre sittbrunn samt bakre sittbrunn för att försöka malla av det själv och skicka iväg till en kapellmakare. Har tittat lite på internet hur man ska göra för att malla av på rätt sätt så jag hoppas det ska lyckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ylmen 0 Postad 19 April , 2012 Båten är ifrån 1988. Alla fästen och dylikt sitter där men bågar saknas. Jag tror det skulle räcka med ett vanligt hamnkapell. Ett tvådelat givetvis, för jag vill kunna låta det främre kapellet (över främre sittbrunn) sitta kvar under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 19 April , 2012 Då vill du med andra ord inte ha ett hamnkapell. Vitsen med ett hamnkapell är att det är att du bara har det på vid bryggan. Allt för att spara på kamping kapellet Ett hamnkapell till din båt kostar kring 10 000:- ett kampingkapell mer en det dubbla då du saknar bågar. Hitta ett färdigt kapellt ill din båt är nog som att hitta en nål i en höstack. Vare sig det är via Ebay eller någon generalagent. Är nog till att gilla läget och kontakta kapellmakare för mallning. Du ska ha riktig tur om dom redan har en mall. I alla fall som skulle va just som man själv skulle vilja ha det. Senast ändrad av Pirayan | 19 april 2012 | 09:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser