Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
kommerintepaettbranamn

Provsegla båtar

Rekommendera Poster

Hej alla som läser,

har gått i funderingar om det finns någon typ av organisation som ger möjlighet att provsegla lite blandade båtar och jollar. Har läst i tidningar och gått och dreglat över lite RS jollar på mässan, men eftersom jag trågigt nog inte är Ingvar Kamprad utan en småfattig student så har jag inte råd att köpa alla båtar som jag skulle vilja prova att segla. Finns någon/något som sysslar med detta eller är det att vända sig till privatpersoner som gäller?

Senast ändrad av kommerintepaettbranamn | 11 april 2012 | 23:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du, gläds åt att vara fattig student, Ingvar Kamprad skulle inte skylta med att skaffa en så onyttig sak som en segelbåt. Hans anställda skulle kunna få lika tokiga idéer som sin chef och begära påökt för att kunna få en likadan!

Men som fattig student (eller som de flesta medborgare) får man klara sig bäst man gitter utan bidrag för onyttigheter. Hur nödvändigt det än är att segla. Det blir att försöka tänka sig in i vad man skulle kunna gilla för typ av båt. Man vill ha fart, komma långt, imponera på brudar osv.

Som det är nu ska man nog kolla in de små segelbåtarna och slå till på en av de beboeliga havkryssarna som tidigare var lyxbåtar och som nu säljs eller ges bort. Här skulle t.o.m IKEA-bossen kunna ge sig ut med familjen i en Stortriss utan att koncernens löneanspråk skulle sticka i skyn. Såg en Stortriss för 2.500 kr. Mycket båt för den lilla pengen. En sån i nytillverkning skulle säkert gå på 200.000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att tidningen segling eller vad den nu heter, arrangerade en sorts testsegling/kappsegling av nya Campus 7.4 och någon av RS-båtarna förra sensommaren i samband med en flytande båtmässa, kan det ha varit Gustavsberg? Man anmälde sig då att segla dessa båtar utanför mässan i en kappsegling och fick därmed chansen att testa, helt gratis! Annars tror jag att det blir svårt - båtpooler finns ju, men de är dyra. 

Tror som tidigare svar att man helt eneklt får lista ut om man gillar båten, alt. kontakta försäljare, som borde ha ett intresse i att den seglas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skulle vilja provsegla en BohusJôlle så är du välkommen till Sippans Bu, Fisketången , Kungshamn den 6 Juni... Då ligger våra allmogebåtar riggade så att folk och badgäster kan få ta sig en liten tur...

www.tollaroseiel.se

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svar! Det var väl som jag anade, men skadar ju inte att slänga ut en fråga:) Följdfrågan är nu om ni har tips på något trevligt läger elr liknande med ett par olika jolletyper? Har sökt runt lite men de flesta (som är I sverige för en rimlig penning) verkar i och för sig mycket trevliga men är begränsade till skolbåtar typ trissjolle. Har ni på rak arm något läger som seglar lite kvickare jollar? Vad beträffar bohusjollarna ser de onekligen angenäma ut, tack för tipset, jag kan kanske skaffa mig vägarna förbi där i sommar:)

PS: tro mig, jag är tacksam för att jag inte är Ingvar kamprad. Vissa brister i den ekonomiska sektorn känns bättre än att vara ständigt hatad för att det alltid saknas en skruv;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...