Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Tornado

iPad 2 som plotter?

Rekommendera Poster

Någon som har koll på detta? Går den via 3G-nätet? Inte alltid man har den täckningen på sjön. Jag har hört positiva saker om denna. Ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

De finns flera trådar angående just Ipad på sjön. Kika på dom. 

Min egen erfarenhet är inte possitiv då paddan är dålig i solen och är väderkännslig. KAn funka om du har en salongsbåt men jag rekomenderar den inte.

Men som sagt googla runt i forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vid några tillfällen använt min ipad för navigering i öppen båt (DC) och det stämmer att solljuset är lite av ett problem i stark sol, dock inte så illa som man skulle kunna tro. Jag använder Navionics app som kan spara cacha sjökort för det område som är intressant, så man behöver inte ha täckning eller ens en 3G modell. Det tar inte mycket utrymme, du kan enkelt spara hela östersjön t.ex. lokalt på paddans minne. Vid något tillfälle har paddan hängt sig under navigering, med omstart som lösning på problemet, dock inte så vanligt.

Med ett väderskyddat fodral är det ett enklare och billigare alternativ till en fast plotter, men en plotter är dock förstås att föredra för öppna båtar.

/Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, till navigering behöver du 3G/4G-modellen eftersom wi-fi-modellen inte har inbyggd gps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...