Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Brunnsviken

Vilken sorts skruv till dyvika av brons?

Rekommendera Poster

Jag ska byta ut dyvikan som sitter i akterspegeln på min båt mot en ny, tillverkad i brons. Bör jag använda eller undvika någon speciell sorts skruv för att inte orsaka galvaniska strömmar och korrosion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, sällsynt vaket!

Normalt tänker man, rostfritt eller syrafast=bäst.

Visst, för skruven oftast bäst. Nu sitter ju skruven i ett annat material, ligger i en elektrolyt (saltvatten) och är väl eletriskt ansluten till det andra godset. Voila, ett kortslutet batteri.

Har själv just upptäckt att jag i båten skruvat i rostfri skruv i saltvattenspumpen. En skruv satt dumt till och det gick lättare att få dit en med kullrig skalle och det jag hade i skruvlådan var en rostfri. Efter några år hade skruven fått en mässingbeläggning och blivit svår att skruva åt. 

Original skulle skruvarna vara av mässing. Alltid samma material i skruvar som skruvhål. Nu går inte alltid detta men i ditt fall är en brons eller mässingskruv rätt val förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Forgus, då var jag inte helt fel ute! Köpte faktiskt mässingsskruv innan jag skrev frågan men lyckades i helgen vrida av huvudet på samtliga innan de bottnat. Mässingen var lite mjukare än rostfria varianter så jag får helt enkelt förborra större hål. Trodde det skulle funka med 1 mm mindre än skruven men icke..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är inte så  starkt med mässing. Har du en annan skruv med samma stigning i rostfritt kan den vara bra att förskruva med.

I ditt fall kan nog en större dimension i mässing vara bättre val än tillverkaren hade tänkt sig. Tillverkarna tänker ofta inte så långt så det räcker till galvaniska strömmar och sånt konstigt. Man märker heller inget de första åren. Kan ta 10-20 år men även då ska dyvikan sitta fast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bor i Stockholm, åk till Sifvert Skruv på Lindhagensgatan och köp bronsskruv. Jag hade aldrig vågat montera mässingsskruv under vattenlinjen. Jag har sett hur spröd och urlakad en mässingsskruv blir efter ett par år i en ruff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett guldkorn från Peter. Var får man tag i såna i västra delen av landet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...