Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Scand_7100

AQ 271C Volym?

Rekommendera Poster

Hej,

När jag köpte min Scand stod det i annonsen att motorn var en Volvo Penta AQ 271C 7,4L.

De senaste veckorna har jag letat lite reservdelar på diverse hemsidor och märker att det inte verkar finnas någon 7,4-liters AQ 271C överhuvudtaget? (Se länk nedan t.ex.)

http://www.drevia.se/db/dataaqbensin.htm

I motorrummet ser jag att det står 7,4 ingjutet i blocket, men frågan är om det är en AQ 271C eller något helt annat? Har inte hittat motornumret än, så jag kan tyvärr inte spåra den vägen ännu. 

 

Någon som vet hur det ligger till?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

271 är en 5,7l / 350CUI. Jänkarna skulle aldrig gjuta in slagvolymen i liter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade en Penta 271C i  min förra båt. Den är på 5,7 liter. Bygger på GM,s 350 block vilket även mercruisers 5,7 gör.

Vad jag vet så har inte penta någon 7,3 litare, däremot en 8,1.

Däremot har Mercruiser en 7,3 litare... Kan det vara någon omyggd historia?

Trevlig båt du skaffat dig! Hört att den går riktigt bra i sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Då är det nog så att det sitter en annan motor i - fast med ett pentadrev. Den går riktigt bra, så det är absolut inget problem för mig, men jag har funderat på om det verkligen stämmer att det sitter en Penta i. Limporna och luftfiltret har jag sett är från Mercruiser, men det hörde jag var ganska vanligt förekommande? Är det vanligt att man använder Mercruiserdelar (eller andra märken) som t.ex. limpor & knän till Volvo Pentas motorer?

Någon som känner igen motorn på bilderna?

Se fotoalbum Vilken motor? i min sjöbod

Över luftfiltret sitter alltså en Pentakåpa idag, men det kan vi nog fastslå som felaktigt efter föregående inlägg.

 

 



Senast ändrad av Scand_7100 | 11 april 2012 | 21:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kollade dina bilder. Och helt klart är det en GM big-block som du har och troligtvis är den en 7,4 l, men om det är en Volvo-penta eller Mercruiser kan jag inte se.

Men avgaslimporna kan mycke väl vara Mercruiser på en Penta. Själv hade ja Penta limpor o knän på min förra Mercruiser 260 (5,7 l), man fick bara trixa lite med kylslangar o avgasslangar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Håkan!

Hur tar jag reda på om det är Mercruiser eller Penta? Antar att det är viktigt att veta när det handlar om reservdelar. Är det motornumret som gäller?

Är säker på att det är 7,4 L iaf, för det är som sagt ingjutet i motorblocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag letar vidare och funderar på om det skulle kunna vara något liknande som den här:

http://www.youtube.com/watch?v=yPoAdfz7Kbk&feature=related

Mercruiser 454 7,4 på drygt 300 hk?

Antar att jag har något fler hästar än 275 under huven nu när det inte är en AQ 271C?

Vill väldigt gärna veta exakt vilken motor som sitter i...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har letat som en dåre efter nummerplåten nu, för att fastställa om jag har en Mercruiser eller Volvo Penta, men hittar den dessvärre inte!

Är det nån av er som vet vart plåten kan sitta? Har sett att Penta tillverkat 7,4-liters V8:or, så jag är inte lika säker vad som sitter i längre. Vill veta för att hitta rätt reservdelar.

Här är Volvos lista på motorer:

http://www.crommarine.com/volvo_penta/petrol_inomborard_e.htm 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fota framifrån så att remkretsen syns. Generatorn sitter olika på volvo och mercruiser.

Innanmäte i en marin 330hk 454:a (7,4) som det ser ut att vara är i princip samma i både volvo penta och mercruisers motorer. Det som skiljer är kringutrustningen som limpor, tändsystem etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hittade en bild där man iaf får en uppfattning om hur remmarna sitter.

Tycker att Volvo Penta 740A ser ganska lik ut som min, förutom att motorn i denna film har värmeväxlare: 

Kan det vara så att man har tagit bort värmeväxlaren?

Impellerns position på motorn i länken ovan är identisk som på min och även generatorn ser ut att sitta på samma ställe.

Sökningen fortsätter. Det bästa vore naturligtvis att hitta nummerplåten, men det har hittills varit omöjligt! Tack för hjälpen!

post-10019890-1394237081,1455_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I beg to differ.

På vår motor, en Crusader med GM-block, är det gjutet 3,8 l. Det är till och med gjutet GM 3.8 l. Däremot har jag inte sett något 229 vilket är kubiktummen, men det kan jag ha missat. Detta block är samma som VP 175 och Mercruisers 3.8/229 och även deras 4,3 liters. Detta innebär att väldigt många delar från VP, Mercruiser, Crusader och även OMC passar motorn. Det viktiga är att man hittar delar från rätt tidsperiod, sen spelar det inte så stor roll vad det står för märke på dem.

Det är säkert samma för din motor, Scand_7100.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...