Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
sebastiankrabba

Problem med motor efter vinterförvaring

Rekommendera Poster

Hej MG gänget!

Läst mycket på forumet under mina år som båtägare, gjorde ett konto idag för jag behöver lite hjälp med att lösa ett problem, nog om det, här kommer det.

Jag montera på motorn (Suzuki 55 hk, tvåtakt) på båten efter vinterförvaring, den starta och gick hur fint som helst, körde en 10-15 minuter och konstatera att den gick bra.

Lyfte i båten i vattnet och körde iväg, körde ca 200-300 meter men när jag lade motorn i neutral så dog den. Riktigt konstigt, den vägra gå igång, så jag lyckades med nöd och näppe ta mig till min bryggplats.

Nu vägrar den gå på tomgång. Jag trodde först att jag hade för fet blandning (har separat smörjning) men blandade i lite i bensinen, enl. råd från handboken. Bytte stift och bensin till vanlig ren, körde motorn varm, den går fint när den får lite gas, men så fort jag försöker gå till tomgång dör den direkt.

Höll den igång i minst 15 minuter, testat varva upp den och choka tills den nästan dör för att rensa upp förgasarna men ingenting hjälper.

Ledsen för mycket text, hoppas någon orkar läsa igenom och har några ideer.

Tack på förhand. Mvh Sebban.



Senast ändrad av sebastiankrabba | 11 april 2012 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du tagit upp förgasaren och försökt rengöra den?
Om inte så är det en bra början. Kolla flotatern. Byt även packningar ifall är så det är ngn packning som inte är tät vid förgasaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du körde motorn i 10 minuter och sen lyfte i båten i vattnet. Körde du motorn med spolmuff innan du la i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen,

nee inte rört förgasarna någonting.

jajamen, körde med muff på land.

Dock kom jag på en ska jag ev. gjorde annorlunda nu, lite pinsamt men jag är ingen storhejare på motorer i största allmänhet....men fästet till gasvajern och växelvajern sitter ju innanför kåpan, och där finns det ett antal spår, jag är osäker nu när jag är hemma men jag tror att jag kanske skruva åt  fästet lite längre fram en vad det satt förra året, därmed kanske den förra året drog lite i gasvajern och också då gjorde att den gick bra även på tomgång. dvs vajern var lite spänd

Kan det ligga något i detta?

Edit: Dock borde den inte gått så fint på tomgång dom första 20-30 minuterna isåfall om det är så?



Senast ändrad av sebastiankrabba | 11 april 2012 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte tömde flottörhusen som man bör vid höstupptagningen, så gör det nu.

Har det varit vatten i husen, vilket du bör kunna se när du tappar av, kan det bli nödvändingt att rengöra förgasarna. Det kan bildas ett klet, ser ut som harts och täpper igen kanaler och munstycken. Blanda sedan gärna den gamla bensinen med E85 max 5 %, så att du håller dig under 10 % totalt (BF95 innehåller redan 5%). Kolla upp att din motor tål inblandning upp till 10 %.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena!

jodå jag tog bort bensinslangen medans motorn gick tills den tog, sen starta igen med choke tills den dog igen så den bör ha blivit ordengtligt tom.

Jag har helt ny bensin i tanken.

 

Vad tror du om min teori om gasvajern sitter för långt fram...dvs att den är lite slapp och bör sitta längre bak i fästet (som den gjorde förra året) så den är i lite spänn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att tomgången är en viktig sak på motorer med växel och utan koppling. Propellern ska sättas igång på ingen tid alls och det kräver riktigt låga varv i växlingsögonblicket.

Ibland kan det låga varvet fås genom en kort kortslutning av några eller alla tändstift som på en formel1-bil.

Tror att i ditt fall din hypotes om gasvajarna kan vara en möjlig orsak. 

Nu brukar förgasarna ha en tomgångsskruv och den kan du kanske skruva på och få den att gå på tomgång. Kan ju tidigare ha gått bra pga rätt spänd gaswire.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aa känns lite halv viktig...vågar inte lägga i backen på 1500-2000 varv :)

jag tror lite halvt på detta också, men känns lite konstigt att den gick så fint på tomgång i början.

 

man har ju lite grundläggande kunskap så, basic basic.

men har aldrig hållt på med båtmotorer innan, det är min tredje säsong med båtmotorer och första säsong med problem. Det som är det trixiga är ju att båten ligger i vattnet, och det är tre st förgasare på den, justerar jag alla om jag skruvar på den längst ner? det är den enda jag ser med en skruv som har fjäder på...

det känns som man ska kunna få motorn att gå bra på tomgång utan att fuska med vajern, men det kanske är så det ska vara på denna typ av motor? 

Jag ska testa flytta tillbaka vajern imorgon efter jobbet och återkommer med besked.

 

Tack alla för att ni tar er tid!



Senast ändrad av sebastiankrabba | 11 april 2012 | 23:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den funkat bra innan och du inte pillat på förgasarskruvarna så varför ändra där? Antagligen lossnade nån partikel som täppte till bränslet framkomlighet nånstans. Nån förgasare kanske därmed inte gör sitt jobb.



Senast ändrad av Rolle85 | 12 april 2012 | 21:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att etanolen i bränslet ställt till det. Den drar till sig vatten och då kan man få avlagringar i förgasarna. Personligen skulle jag inte använda något bränsle med etanil i båt. Ju högre andel etanol ju magrare går motorn och det vill man inte på en hårt arbetande båtmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej grabbar, uppdatering!

Fick motorn att gå fint på tomgång, var en smärre inställningsfråga.

Goda nyheter kan man tro, men nej tyvärr inte.

Tänkte att jag skulle ta en sväng idag, fint väder och allt. 

 

Kör ut från hamnen, så fort jag lämnat inloppet och tänkte dra på så händer det ingenting.

Lägger sig på ungefär 2000 varv, ingen styrka eller fart alls.

Rengör alla stift, kollar allting, ser bra ut. Men ingen skillnad alls.

 

Började misstänka att den inte tända på alla cylindrar, så drog ut första kabeln (översta), märkte en  LITEN skillnad, drog ut andra kabeln (mitten) där märker jag ingen skillnad, drar ut tredje kabeln (nedersta) och där märker jag STOR skillnad. Så min slutsats är att andra (mittersta) cylindren inte tänder och jobbar som den ska, tar ut stiftet. Helt blött med bensin, verkar inte tända alls.

Byter plats för att kolla stiftet, jodå det jobbar fint på dom andra cylindrarna/kablarna.

Samtidigt som jag håller på att mixtra med kablar och stift etc. får jag en stöt av kabeln i mitten (som jag trodde inte tände) så nu är jag helt ställd, inte en aning om hur jag ska gå vidare nu.

Det är elektriskt tändsystem, kan det vara någon spole eller dyl. som strular och gör att den beter sig på detta vis eller vad är nästa steg för att gå vidare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspole känns helt klart som huvudmisstänkt. Testa att byta spole mellan felande cylinder och fungerande. Hänger felet med så har du svaret! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det finns en svart låda med texten I.C Ignition där alla tändkablar går in, varje tändkabel går till en liten plast pryl ca 4x4 cm i storlek, sedan verkar dom gå ner till någon annan sorts svart låda. Den lådan är uppskattningsvis 10x10 cm stor.

Är det rätt uppfattat att dom mindre lådorna som varje tändkabel går till är spolarna och den störra låden är själva CDI boxen?

Isåfall borde jag alltså skifta plats på den förmodade felande cylindern med en jag vet funkar, t.ex. den nedersta?

Kan spolen vara trasig fast den verkar ge gnista? (fick ett par stötar utav den)

Edit: Kan jag utan risk att förstöra något helt enkelt sätta tändkabeln från en fungerande cylinder på den jag misstänker inte fungerar för att spara mig massa jobb att flytta allt fram och tillbaks, eller förstör jag något då när tändordningen blir fel?



Senast ändrad av sebastiankrabba | 15 april 2012 | 13:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

god kväll,

vart nere och bytte kabel/spole och stift, fortfarande ingenting.

tar upp stiftet på den cylinder som bråkar, blött...och det är inte bensin samt även lite rost på det.
Vilket är konstigt eftersom det är helt nytt.

Så jag tog ut alla stift och körde runt startmotorn. Det kom ut vatten, lade sig vatten i hålet för tändstiftet, smaka lite på det för att vara säker, salt...

när jag kollar ner i den cylindern som bråkar ser jag lite rost och div. antydningar till rost på cylinderväggen.

Det verkar helt enkelt som det kommer in vatten på något sätt.

Ryker även mycket...vit rök, osäker på om tvåtaktare ska ryka såhär mycket, och ska inte röken vara mer blåaktig om något?


Det verkar hur som helst som att det kommer in vatten på något sätt, hur kan jag gå vidare för att avgöra om motorn är skrot eller ej?

 

 



Senast ändrad av sebastiankrabba | 16 april 2012 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då lutar det dessvärre mot skjuten topplockspackning eller sprucket block.

Det blir nog tyvärr till att riva toppen och kolla vilket det är och hur pass stora skadorna hunnit bli...sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan också, jag befara att det var illa men jag kan inte förstå hur det har blivit, motorn är inte speciellt gammal (antar jag för båtmotorer, 97a).

Jag vet inte om jag är tillräckligt händig för att ta tag i det här själv. Blir väll antagligen för dyrt att lämna bort det till båtmekarna, dom är ju inte rädda för att ta betalt om man säger så.


Lite pinig fråga, men jag har alldrig tänkt på det, men ska tvåtakts båtmorer ryka någonting öht.?
 

För övrigt, stort tack att för att du/ni orkar svara och ge tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst ryker 2-taktarna lite...men är det vit rök tyder det på vatteninträngning någonstans vilket du ju redan konstaterat att du har i ena cylindern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft vit rök från samtliga mina motorer, såväl 4-takt som 2-takt och alla har fungerat bra. Eller ser jag grå rök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta topplockspackning klarar du säkert om det är så att den gått sönder. Det är ju det troligaste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...