Figo 31 Postad 11 April , 2012 hej, Får nu alldeles starx hem min nyinköpta Regal (97:a) och ska då montera solpanel och landström. Funderar då på lite monteringstips. - vart placerar man listigast intaget till landström? För, akter eller midskepps? - hur skyddat måste centralen sitta? antar att den måste väl sitta i ruffen? - kan man montera C-tek laddaren i motorrummet bredvid batterierna? - Sopanelen kommer jag att montera i aktern. hur skyddat måste regulatorn sitta? Kommer sedan att byta ut multibrytaren (1,2,1 2) till två separata brytare, skilja startbatteriet från de två förbrukarna med ett skiljerelä och enbart ladda startbatteriet via generator. förbrukarna laddas genom landström och solpanel. Låter detta som en vettig lösning? många frågor blev det men hoppas på listiga svar //LG Senast ändrad av Figo | 11 april 2012 | 18:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 11 April , 2012 Jag är med nyfiken hur bästa/vanligaste lösningen ser ut. Har samma saker i min kärra. En C-tec vid landström, solceller som laddar, ett startbatteri samt två förbrukare. Tror även vi har en sån där grej som ska slå över laddningen när det ena batteriet är tillräckligt laddat. Antar att man i första hand laddar startbatteriet då!? Hur fungerar en c-tec när man kopplar den över flera batterier? Antar att den är gjord för att ta hand om ett batteri i taget och inte två eller tre på en gång. Blir ju lite skeva värden om den tar genomsnittet på alla tre eller hur det nu blir...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 April , 2012 Jag är ingen specialit på elinstallationer i båtar, men är på väg att göra om en hel del i min motorseglare. Tycker det du skriver i andra stycket är vettigt. Har idag en lanströmsanläggning där intaget sitter i ett fack i sittbrunnssargen (inte fel) , men resten av anläggningen bara består av skarvsladdar och grenutag. Dessutom hände nåt i fjol höst. Det blev ett avbrott mellan intaget och det första väggutaget. Har inte brytt mig om att felsöka då jag skall bygga om anläggningen. Tänkte faktiskt sätta intaget i ankarboxen på fördäck, som mest fungerar som förvaringsutrymme för elkabeln och några förtöjningslinor samt slägga och bergkilar. Det är väl inte den optimala lösningen och många och mycket talar emot den placeringen av olika skäl. Men jag tycker det hade varit praktiskt så jag kommer att höra så ändå. Elcentralen skall sitta max 0,5 meter från intaget. Jag tänkte sätta centralen i garderoben akter om förpiken. Det blir ett avstånd ftån intaget på styvt 2 meter. Skall dra kabeln i ett elrör och det lär va ok om man gör så. Jag har mina batterier i det gamla motorrunnet och batteriladdaren på skottet mellan motorummet och däckssalongen. Dels så sitter den mera skyddad och dels så ser jag signallamporna på laddaren utan nån större ansträgning. Se bifogad bild. Det passar ju bra i min båt. Det är nog inget problem att montera laddaren i motorummet. Jag har två Maxpowerregulatorer. De sitter i motorrummet på andra sidan skottet där Cteck-laddaren sitter och intill batterifrånskiljaren för förbrukningsbanken, som sitter så monterad att reglaget sitter inne i däckssalongen - alldeles till vänster om Cteckladdaren. Plusskabel som kommer från förbrukningsbatterierna är ansluten på en av bultarna på batterifrånskiljaren. På samma bult har jag även lagt en 6 mm2 kabel, ca 15 cm lång, som matar en lite säkringsdosa med fyra flatsiftssäkringar. En som avsäkrar kabeln från solcellerna, en som avsäkrar kabel från batteriladdaren, en för en automatisk länspump och en till värmaren. Det är ju de prylarna som jag inte vill skilja ifrån med huvudströmbrytaren. Mitt nuvarande kylskåp är av en typ som går på 230 volt när landdtrömmen är annsluten. Den batterifrånskilljaren jag har är av den typen du skall kassera. Tidigare hade jag två förbrukningsbankar, men efter ombyggnaden blir det bara en. Kör jag i läge 1 blir det förbrukningsbanken. Kör jag i läge 1 2 kopplar jag ihop förbrukningsbanken med startbatteriet. Jag skall göra en förregling med plombertråd (har under vissa delar av mitt yrkesliv varit elmätarmontör) Plombertråden ger ett motstånd om man vill slå över den i fel lägen, men ger man sig katten på att det skall gå, går den av. Det är ju i så fall ett nödläge och nöden har ingen lag Annars skall jag göra ungefär som dig. Tyvärr kan jag inte ha solcellerna på var sin stång i aktern, men i en båt får det ju ibland bli vissa kompromisser. BraFlyt Jag tror inte det är något problem för Ctecken att ladda flera batterier - bara den är tillräckligt stor. Har laddat upp till 5 parrallellkopplade batterier. Då var det ett stort batteri, ett startbatteri och tre lika dana förbrukningsbatteri. De tre olika grupperna var dessutom av olika ålder. Upplevde inte något problem. Fast jag har ju inga mätdata på laddningen, så helt exakt vet jag naturligtvis inte. men man behöver ju inte veta allt exakt - eller!? Senast ändrad av toaen | 11 april 2012 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 April , 2012 Sämsta stället för landström är i ankarboxen fram, (tuffaste stället för elmateriel, korrosion och saltvatten och aldrig torrt) Normalt har båtar med flera batteriet det så ordnat att motorns generator laddar motorbatteriet först. Därför är det smartast att ladda förbrukarbatterierna med solpanel eller markström i 1:a hand. Om batterier sitter elektriskt samankopplade, fungerar de som ett batteri, Om man däremot kopplar ihop batterierna tillfälligt med H-strömbrytare eller med en regulator som inte har skilljediod, då kommer det att glida över krypströmm mellan batterierna som gör att de sänker varandra. (så ha de i så fall bara ihopkopplade under laddning. Regulator och Ctek-laddare kan sitta i ett någorlunda torrt stuvfack, tex i sittbrunnen. Att ha batterierna i motorummet, är inte optimalt, finns det någon skiljevägg, avluftning eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 April , 2012 Batterierna sitter, som på många amerikanska DC, i motorrummet på babord sida. det är ganska luftigt men inte helt avskilt. Bifogar en bild som inte är ifrån min båt men en likadan. Avluftning av motorrummet finn och även motorrumsfläkt som bl.a. ska köras ett antal minuter innan start. Om man tar bort den orginalmonterade brytaren och kopplar ett skiljerelä mellan generatorn och stratbatteriet och förbrukarbaken så borde det väl räcka med att ha brytare och huvudsäkring på förbrukarkretsen? Mellan generator och skiljerelä har man väl varken brytare eller säkring? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 April , 2012 Varför bygger man så,? känns lite problematiskt. ! Det finns alltid en risk att en bensinmotor, läker lite bensinångor. Samtidigt som man kan ha behov att hantera batterierna, till och frånslag, ladda med batterieladdare, lyfta i och ur. och någon gång kanske tom starta med startkablar...... Då är det inte idialiskt att batterierna sitter i motorutrymmet. Dvs risk för bränsleångor och gnistor samtidigt! Men det ser väl ut så här på många båtar! - Jag tror att jag skulle ändra batteri-placeringen, till en avskilld plats, men jag antar att många andra tycker att jag då är överambsiös som tycker det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 April , 2012 Hur många jänkebåtar har INTE batterier i sitt motorrum ? Sen undrar jag ,varför måste du riva H brytaren och sätta dit reläer osv ...? För frågan ju , om du ska ligga mycke öar utan landström . Sen ,innan du river allt ...förmodligen sitter det redan landströmsintag på båten ! En transformator mellan båtens elintag och landström på bryggan , så är allt klart ! På min usa båt så va jag så drastisk att jag skippade all 220volt i båten ..för utom till min 25amp c-teck laddare . Den är så passa kraftig att den laddar mina två batterier samtidigt som jag använder massa saker i båten ! 12volt kommer vi långt på :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 12 April , 2012 jag kommer mestadels, säkert uppmot 90%, av tiden att ligga ute i naturhamn i vänern. Därav att jag ska montera solcell (solen i karlstad ni vet...) samt att jag vill separera ett batteri från övriga till start med hjälp av relä. Räknar med att generatorladdning räcker för startbatteri. Sedan borde genrator solcell hålla liv i förbrukarbanken. dagens brytare blir då lite överflödig och det enda som jag tänkte ha brytare på är då förbrukningskretsen. Dessutom sa förre ägaren att generatorremmen slirar när man kör i läge 1 2 på brytaren men inte laddar batterierna var för sig. Ska kolla på 110V intaget om man kan ersätta det med ett 220V. I motorrummet sitter en trafo 110-220V. Det enda jag behöver den till är om jag vill köra AC. Den befintliga 220V idag är indragen via en kabel rakt genom ankarboxen och sedan grenar den upp sig i några uttag inne i båten och i aktern. bl.a för C-tekladdaren. det finns alltså ingen säkringspanel vilket inte känns OK. Därför tänkte jag byta ut till en godkänd anläggning Har funderingen på solpanelsregulatorn ... vart sätter man den lämpligast. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 April , 2012 Om det finns ett befintligt uttag så varför byta ut det? Nej det är inte ett 110V uttag bara för att båten kommer från USA. Denna typ av uttag monteras original på många europeiska båtar. Nord West tex. Passande kablar finns i den svenska handeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 12 April , 2012 För mig var inte det viktigaste om intaget skulle sitta i för, akter eller midskepps utan att det satt hyfsat skyddat och inte vara i vägen. Blev att jag satte det i handsfacket i sittbrunn. Elcentralen inne. Laddare och regulator likaså, kommer sitta inne i ruffen. Jag köpte CTEKs Daycruiser-kit och en M200 laddare. http://m77-silanah.blogspot.se/2012/03/landstrom-installerad.html Senast ändrad av bran82 | 12 april 2012 | 11:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula Postad 12 April , 2012 Jag har nu i gjort som du skriver fast ännu inte kopplat in solpanel och c-tec. Enda skillnaden är att jag monterade en Nasa BM-1 på förbrukningsbatterierna. Jag kommer att ha landströmsuttaget i sittbrunnen midskepps och centralen i midcabin, där även batteribanken ligger, solpanelen har jag inte nån större koll på än det blir troligen en flyttbar. Kanske en idiotisk fråga men kan man koppla solpanelen via cig-uttag? Måste isåfall cig-uttaget vara direkt kopplat på batteribanken? Mvh /tommy. Blir så dumt tydligen med ipad, inga radbrytningar Senast ändrad av Trollkula | 12 april 2012 | 12:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 April , 2012 Figo Sola i Karlstad kan väl inte göra så mycket åt en elektriska strömen i din båt. Hon var servitris och ägde en krog i gamla Karlstad, krogen låg på tomt 156. Blev känd för sitt glada och soliga humör och hette egentligen Eva Lisa Holtz, född 1 januari 1739 i Karlstad, död 24 september 1818. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 12 April , 2012 Förstör nu inte illusionen om att det är mer sol i karlstad annars är det helt riktigt det du skriver om sola. kanske kan det bli någon extra ampere via solpanelen om man har ett stort leende när man är ute med båten. tack för bra synpunkter i övrigt på mina funderingar och fyll gärna på med mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 April , 2012 Nu har jag dessvärre en sadistisk läggning och eftersom du visar en viss sårbarhet när det gäller ämnet, så gäller det att passa på att strö salt i såren, så mycket jag bara kan. När det gäller Karlstad och antalet soltimmar, så kan man klart konstatera att staden knappast ligger på nån topplacering - Sola i Karlstad till trots. Min morfar hade bil tidigt - från nån gång på 1920-talet. Han älskade dessutom att tälta. Första gången jag var i Karlstad - det bör ha varit i mitten på 1950-talet, var jag med mormor och morfar ute och tältade. Jag har för mig att bilen var en väldigt skruttig Simca. Vi kom till Karlstad i ösregn. Det var dyngsurt på den gräsyta där tälten stog. Det fanns ett litet, ganska plant berg inom området. Där slog min morfar upp tältet. Der var i alla fall ingen sjö, utan regnet rann av berget. Lite stenar fick ersätta tältpinnar. Ganska snart hade flera tält flyttat upp på berget. De senaste 22 åren har Karlstad i medeltal kommit på en 6;e plats (av 13) bland de platser som ingår i SVT´ s solliga. Något bättre än hälften. De första åren låg Karlstad skapligt till med ett par 3;e placeringar. Sommarn 1997 hamnade Karlstad på andra plats med 451 soltimmar slaget av Visby med bara 4 soltimmar. Men under åren har det blivit allt sämre, med mest 9;e och 10;e placeringar. 6;e placeringen sommaren 2011 var väl ett undantag som bekräftar regeln. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52851&a=233132 Har jag varit tillräckligt elak nu? Sen är det ju en känd sanning att vädret vid kusten alltid är lite bättre än in över land, Så vill du utnytja solcellspanelerna så mycket som möjligt så va ute på Vänern eller västerhavet så mycket som möjligt, och väl så det, hela sommaren. När det gäller Sola i Karlstad finns det sen några år en Karlstadsbo som för mig aspirerar på den titeln. Mitt barnbarn Cornelia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 12 April , 2012 Tror du är inne på rätt spår. Ha startbatteriet kopplat till generator och startmotor, sen en skiljerelä mellan start och förbrukningsbatteri. Jag kör med ett spänningsstyrt relä i nuvarande båt och det fungerar utmärkt. Solcell och landström kopplar du till förbrukningsbanken (via säkring). Sen behöver du bara en huvudströmbrytare vilken bryter strömmen till alla förbrukare (utom ev. länspump, och värmare och kyl om man känner för det). Lite lustigt ang. landström och solcell. Jag bytte all el i min båt förra vintern och monterade samtidigt 50w solcell. Jag hade köpt på mig landströmcentral och C-TEK laddare men hann inte med det utan tänkte ta det med båten i vattnet. Nu ett år senare inser jag att behovet av landström för mig är noll när man ha solcellerna monterade. Har alltid fulladdat när man ger sig ut och så länge det är hyfsat soligt håller solcellerna jämna steg med förbrukningen från kyl och de få lampor man behöver på sommaren. Har även kollat batterispänningen i vinter och den har aldrig understigit 12,6V. Nu ligger en landströmcentral och laddare hemma på hyllan och jag vete tusan om jag kommer göra mig besväret att montera de... Solceller is da shit som ungdomarna skulle sagt! =) Om generatorremmen slirar tycker jag du ska lösa det problemet (lös eller dålig rem?) istället för att dra ner på laddningen genom att koppla från batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 12 April , 2012 Bobba, Intressant reflektion om solcellernas effektivitet. hade själv tänkt installera en 50W panel. Vart har du placerat regulatorn? Ett av skälen till att jag vill dra in landström är att de gånger vi ligger i gästhamn kunna köra AC, micro samt vv-beredare (som blir nästa års projekt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 14 April , 2012 Varför en 50 w panel? Det blir inte mycket ström över till batterier när kylen går, jag valde en 100 w och på halvgas på kylen ger den fortfarande flera amp till batterierna. Jag fick tipset om den här för 2 år sedan http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=548 med förklaringen att panel är panel och marinbutikernas är inte ett skit bättre...men MYCKET dyrare. Landström är inte fel att ha, men tyvärr blir det nog tjohej på bryggan om du vevar igång din AC, den suger nog mer ström än vad stolpen kan leverera. Som bäst kan du räkna med en 10 amp säkring på uttaget, som eventuellt ska delas med andra båtar. Vår gästhamn (norra bohuslän) har 6 amp/uttag....gissa om automatsäkringarna är varma när Ola Norman med 42 fotaren tänder upp hela arsenalen, kör några värmefläktar, fryser is till groggen och frugan ska föna peruken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 14 April , 2012 Seahunter..tack för tipset!! man kanske ska klämma i med 100W direkt. Det är ju en del som går på 12V. Kylen, stereo, vattenpum, belysning, laddare till mobil osv. Är det en sådan panel du har? är ju betydligt billigare än marinbutikernas men är det någon skillnad i hållbarhet kan man undra. Hur känsliga är panelerna att montera om underlaget inte är helt plant, exvis på fördäck? Ok, AC blir nog inte ofta man kör. Däremot blir det nog en vv-beredare så småningom. Is till groggen är överskattat ändå. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 14 April , 2012 Japp, är den panelen och en MPPT regulator jag har. Såvitt jag vet finns det inte alltför många tillverkare av paneler, så panelen blir inte bättre om den är dyr. Jag har min monterad på ett lätt välvt tak, satte fast den med butyltape som jag köpte hos glasmästeren. Aluminiumramen går inte att böja så det kan inte vara krokigt. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 15 April , 2012 Ah. Nu har ju jag en liten Flipper så AC = korsdrag och varmvatten får man fixa på origoköket =). När det gäller solcell tycker jag precis som någon annan skrev kan man inte ha för stora celler. 2 x 25w var fysiskt vad jag kunde montera på min lilla båt utan att det ser löjligt ut. Har man plats för större är det värt pengarna att mata på med så mycket som möjligt. Regulatorn har jag satt vid batterierna. Efterssom min regulator har tempsensor inbyggd i burken ska den sitta så den har samma temp. som batterierna. Har man extern tempsensor blir det ju lite flexiblare. Vill även passa på att slå ett slag för batterimonitor eller iaf. amperemätare. Fantastiskt bra att ha när man skaffar celler så man kan se laddning/förbrukning och justera läget på cellerna för att fånga solen bäst (om man har solcellerna monterade så de går att justera). Jag monterade en Nasa BM-1 - funkar kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteveJ 0 Postad 1 April , 2015 Håller med Bobba, det är kul att ha koll på förbrukning. Kör själv med en BMV-700 från Victron, där kan du plocka ut en massa kul info om batterierna och förbrukningen. Det blir ju inte mindre med apparater som skall ha ström så det är väl dumt att snåla. Lyckades få plats med en 120w på min skuta och det räcker än så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser