Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
oversea

Sandström Basic 425 eller Höga Rodd 430 S ?

Rekommendera Poster

Hej båtfolk!

Jag har tillslut lyckats få fram två modeller som jag är intresserad av att köpa.Antingen en Höga Rodd 430S eller en Sandström Basic 425. Båten kommer att användas för fiske och mindre turer längs kustnära öar (inom ett litet område). 

Anledningen varför jag valt just dessa två är pga att de har stuvplats, låg rigg och väger inte alldeles för mycket. Jag är heller inte intresserad av en Aliminum eftersom de bl.a. drar iväg i pris. Jag har en 5hp (låg rigg) motor som jag ska använda.

Skillnaden mellan dessa två är inte så stor men jag har dock noterat detta:

Höga Rodd Klarar 15 HP ... Sandström klarar bara 10 HP.
Höga Rodd väger 150kg, Sandström väger 130kg
Höga Rodd är C klassad (13,8m/s), Sandström är bara D klassad (7,9m/s).
Höga Rodd fribord (invändigt) är 0,48cm, Sandström 0,50cm (väldigt liten skillnad)

Båda är övrigt väldigt lika (på pappret), med stuvfack, etc. Just nu lutar det mot en Höga Rodd, mycket eftersom den är C klassad och tål 5hp mer. Eventuellt vill jag i framtiden köpa en 10 eller 15hp till båten.

Vad känner ni till om dessa båtar och vilka tips kan ni ge? Hur skiljer sig dessa två i bottnar (V form etc) för att kunna halvplana, etc? Eventuella problem med plasten i båtarna, etc?  Alla synpunkter är intressanta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till maringuiden!

Såg att ingen har svarat än så jag ger mig i kast att försöka besvara din fråga. Jag äger själv en Sandström Basic 460, storebror-modellen till Sandström Basic 425. Bortsett från skillnaderna i längd, bredd, vikt och rekommenderad motorstyrka är dessa två modeller väldigt lika varandra konstruktionsmässigt både in- och utvändigt (de har även samma skrovform).

Innan köpet av min Sandström 460 ägde jag också en öppen plastbåt som mätte 380cm x 130 cm. Det första jag uppmärksammade när jag för första gången klev ner från bryggan i min Sandström 460 var hur otroligt stabil denna båt var. Det är fantastiskt hur lite en halvmeter extra på bredden medför i stabilitet och framförallt i köregenskaper då man tar lite tvärare svängar.

Något jag också uppskattar väldigt mycket är det låsbara stuvfacket i aktern som du nämner, man kan förvara sakerna i båten och slipper bära på trycktanken till motorn, ankaret, flytvästar etc (oftast ryms resterande kringutrustning i en ryggsäck). Eftersom Sandströms Basic serie saknar självläns får man ösa vatten för hand. När man väl har tröttnat på detta kan man montera en länspump med nivåvakt och gömma undan batteriet i det torra stuvfacket.

Fribordshöjden på 56 cm är väl tilltagen och det är väldigt sällan det skvätter in vatten i båten, även fastän det blåser och går lite sjö (det faktum att skrovet är klinkat är säkert också en bidragande faktor). Då jag gick i tankarna att köpa båt tittade jag även bl.a. på en Terhi 440 som har en betydligt lägre fribord och med facit i hand är jag nöjd med mitt val ur denna aspekt.

Till min båt har jag en Yamaha F20 med rorkult, det är den största tillåtna motorstyrkan enligt blåskylten på båten. Hastigheten med en person i båten vid fullt gaspådrag är 24 knop enligt GPS, men det är ingen njutbar hastighet att färdas i en öppen båt. Med två personer är båten fortfarande väldigt lättdriven, efter att man först har övervunnit planingströskeln så planar båten fortfarande strax under halvt gaspådrag. Med tre personer i båten vill den tråkigt nog inte plana, den gräver då ner sig i aktern men med trimfenor på motorn och med den rätta riggvinkeln samt hissningen (monteringshöjden) av motorn på akterspegeln bör det inte vara en omöjlighet att få den att plana även då.

Båten upplevs väldigt tungrodd de få gånger jag tvingas till att ro och är mer av en motorbåt än roddbåt. Båten klarar hyfsat stora vågor från omgivande färjetrafik och Drottningholmsbåtarna galant, men man får räkna med att dra av på gasen de gånger man möter större båtar för att undvika en allt för stötig gång eftersom skrovet är rätt rundat i fören och inte V-bottnat (dessutom är båten relativt lätt).

Köpte båten 2010 och har varit väldigt nöjd de två säsonger jag använt den i Mälaren. Det är en väldigt enkel båt, men byggnadskvalitén känns robust och oöm. Den är även lätt att traila på egen hand vid torr- och sjösättning. Vetskapen att den är osänkbar fullastad känns också tryggt då den är utrustad med hela fyra tofter samt ett flytelement i durken. Sidotofterna på just Sandströmbåtarna är väldigt användbara om du någongång lägger nät, då kan man sitta ända ute på kanten.

Jag tror att du blir nöjd med den båt av ovanstående du än väljer med många års bekymmersfritt ägande framför dig. Det blir en perfekt båt till sommarens fisketurer och utflykter. Hela grejen med en liten båt är att den ger en närhet till elementen, du känner hur vind och vågor påverkar båten när du kör och man lär sig väldigt snabbt hur saker och ting hänger ihop.

En 5 hk motor blir en fin liten trollingmotor till fisket eller att bara puttra runt med i sommar. Om du någongång i framtiden slår till på en större motor går bägge båtarna att utrusta med en styrpulpetkonsoll som finns som extrautrustning hos respektive tillverkare om man känner för det. Med en 15 hk motor borde du kunna få Höga Rodd 430 S i planing med två personer, då får du en mer ekonomisk körning. En Sandström 425 med en person och 4 hk gör ca 4 knop. Samma båt med en person och 10 hk gör ca 16 knop. Med två personer och 10 hk gör den 12 knop (enligt tillverkarens hemsida).

När jag själv köpte motor till min Sandström Basic 460 var jag först inne på att köpa en Yamaha F25. Jag hörde efter med mitt försäkringsbolag Svenska Sjö som gav grönt ljus att övermotorisera båten med 5 hk extra (rekommenderad motorstyrka är egentligen som mest 20 hk). En aspekt jag tittade på var motorns cylindervolym och varvtal, högre cylindervolym ger lägre varvtal vid en viss fart, och då går båten tystare och motorn håller längre.

Däremot såg jag att viktskillnaden mellan en 25 hk motor en en på 20 hk var hela 24 kg. Max motorvikt på en Sandström Basic 460 är 63 kg enligt rekommendation vilken då skulle överskridas med 15 kg och eftersom jag var rädd för att få en för baktung båt valde jag den mindre motorn.

Hör med handlarna om de har några demobåtar inne, kanske finns det möjlighet att provköra respektive båt?

 

Lycka till med båtköpet!

Mvh Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för all info! Det var väldigt utförligt. Båda bådarna kändes prisvärda och intressanta.
Precis när jag var påväg att köpa en av dessa två så fick jag tag på en äldre cresent 415 med en större motor till ett bra pris. Funderar dock i framtiden på att kanske titta på en nyare båt och då har info:n varit väldigt bra! Isf kommer jag att titta på både Sandström och Höga Rodd.

Tack åter igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...