Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
JungmanJansson

Vinterkonserverade i höstas - vad gör jag nu...?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Kanske en dum fråga detta, men jag har aldrig haft en inombordare tidigare.

I höstas fick jag motorn vinterkonserverad av en båtmeck. Vad ska jag göra nu i vår? Bara starta och köra till bryggan eller måste man göra något med glykolen som jag tror de hälde i motorn?

 

Tack på förhand!



Senast ändrad av JungmanJansson | 11 april 2012 | 14:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent praktiskt så är det så, bara att starta och köra till bryggan, dock så kör du ut en liten mängd glykol i sjön då. Vill du ha helt rent samvete så kör du igenom en dunk vatten innan sjösättning och samlar upp spillet och lämnar detta på en miljöstation. Jag bara kör, med lite dåligt samvete i och för sig, men det är väldigt liten mängd vi talar om, och jag använder miljöglykol vid konserveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provstartar du inte motorn innan du lägger i båten Westfjord? Jag skulle aldrig våga vara så modig! surprise Vi lägger i vår båt under en mycket stressig dag med mobilkran och skulle båten läggas i och motorn inte vill starta så skulle det bli en hel del sura miner från hamnkapten, kranförare och andra båtägare om det skulle komma fram att man inte testat motorn innan sjösättning...devil

Jag använder ju drevsäck vid konservering och provstart på våren så för mig är det relativt enkelt att ta hand om glykolblandningen när jag provkört klart.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix pix, det gör jag inte, min startar direkt..peppar peppar. Vi har 20 minuter mellan båtarna så jag kan dra mig undan en bit på bryggan om det skulle uppstå problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man förstår nog egentligen inte hur bra man har det när man bor på en liten ort.

Hamnkapten vet jag inte om vi har nån längre. Killen som vad den komunala tjänsteman som hade anvar för all hamnverksamhet i komunen hade i varje fall i folkmun titeln hamnkapten. Sen han pensionerades tror jag att verksamheten är organiserad på ett annat sätt. Den som motsvarar hamnkaptenen har överhuvud taget inget att göra med sjösättnigar. Det hade inte den tidigare hamnkaptenen heller.

Sjösättning och mastning är en sak mellan mig och maskinföraren som sjösätter. Om det skall sjösätta nån annan strax efteråt - antingen får dom vänta tills vi är klara eller så får dom hjälpa till att förhala. Det där med att folk är irriterade och stressade om allt inte går som det är tänkt är en följdsjukdom pga att ni bor i Stockholm. wink

Jag provstartar nog inte på land heller. Däremot kör jag igenom sötvatten när jag konserverar, efter att jag varmkört med sjövatten. Sen ansluter jag en slang på returen med kylvattnet från motorn och kör runt glykolblandning en lite stund. När jag är klar öppnar jag en kran långt nere på blocket och tappar ur en del glykolblandning. Den lilla skvätten som finns kvar i motorn har jag inte ens dåligt samvete för när det går i havet tillsammans med det första kylvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att folk är irriterade och stressade om allt inte går som det är tänkt är en följdsjukdom pga att ni bor i Stockholm.

Det kan ju också bero på att 100 båtar ska sjösättas per dag under de sex dagar mobilkranen är bokad...om det då strular rejält med någon båt under dagen faller hela schemat. Jag tror de flesta skulle bli lite irriterade om man bokat en dag för sjösättning och det inte blir av på grund av att någon annan båtägare är dåligt förberedd...då spelar det nog ingen roll om man stockholmare eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exakt. Det är för mycket folk på för liten yta. Därför är det bra att bo på en liten ort där man inte har de problemen. Det räcker med de 6 veckorna varje sommar alla bara måste hit. Annars är det lugna gatan.

Som jag skrev - vi vet nog inte hur ba vi har det här ute - långt från all ära och redbarhet.

På den tiden jag hade båten på Svinninge Marina sjösatte jag aldrig på de ordinarie sjösättningsdagarna. Betalade gärna 300 kr extra och tog ett par semesterdagar och sjösatte tex en måndag, för att slippa va med när dom sjösatte en båt i kvarten och väl så det.

Den sk privata sjösättningen blev ungefär som vi har det hemma - longt ô pen´ t

Å andra sidan tog jag alltid upp med mast på och då fick man ändå betala de 300 kr som de tog för den privata sjösättningen, så hade jag sjösatt eller tagit upp på ordinarie sjösättningsdagar hade det ändå kostat de extra 300 kr

Fast ni har en underbar skärgård. Bohuskusten - släng dig i väggen.wink

post-945-1394237005,1696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...