Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Dadde

Hur bred båt på båtplats..

Rekommendera Poster

Jag har en 260cm bred båtplats. Det är 260cm mellan pålarna i aktern. Hur bred båt kan man ha tycker ni? Jag kollar nu på att köpa en Daycruiser. De jag kollar på ligger på ca 255cm, tex en Searay 230 (255cm bred tror jag) eller en Searay 215 (259 cm bred tror jag. Går detta överhuvudtaget? Vad tycker ni kan vara maxbredden på min nya båt? Har ni även tips på en båt som är som tex Searay 230 och i samma prisklass fast är lite smalare, så tar jag gärna emot förslag! Anledningen till att jag frågar är att det är det är skiljer en sel i pris om jag skulle byta till en 310cm båtplats. Den skulle kosta ca 10000kr/år. 260 kostar ca 7000kr/år. Och i Göteborg kryllar det inte av båtplatser direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt mäter 277 cm och har en båtplats på 295 cm. Sen kanske det inte är exakt på mm.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det känns lite omvänt att välja båt efter båtplats...men det är ju bara jag...

När det gäller din fråga så måste du ha i åtanke att det kanske inte alltid är lugnt och stilla när du ska lägga till. Är då marginalen för liten så riskerar du få problem att komma hem och skador på båten när du försöker. Dessutom kommer det krävas att du spänner upp förtöjningarna hårt för att båten inte ska ligga och slå vilket ökar påfrestningarna på tamparna och pålarna.

Är då skillnaden på 3000 kronor mycket...tja, allt har ju sitt pris som man brukar säga. Större båt betyder generellt högre kostnader över hela utgiftskontot; bränsle, underhåll, båtplats, vinterförvaring etc etc.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett i vår hamn någon som har lite för smal plats. Eller för bred båt. Stolparna ger vika lite så om båten har en viss fart kommer den igenom. Båten får inte vara längre än avstådet mellan stolpar och brygga eller får vara smal i aktern. Detta sätt är inte att rekommendera. Det blir också trångt att få ned fendrarna men det funkar. Trä är mjukare än plasten så var inte rädd för att törna mot stolparn. Vissa klär stolparna med mattor och spikar fast dem. De spikarna repar däremot plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på kontraktet för båtplatsen, det står kanske vilken maxbredd du får ha där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är 260cm mellam pålarna i verkligheten (och inte bara i kontraktet...), så skulle jag säga att maxbredden på båten är ca 230cm. Inte för båtens skull utan pålarnas, eller rättare sagt klubbens. Det blir ju stora kostnader för klubben att byta pålar som skadas av att alltför breda båtar ska tvinga sig in eller man varje gång ska komma emot pålarna. Tipset är förstås att fråga hamnmästaren.

För båtens skull skulle jag ogärna ha en båt som var bredare än 210-220cm på en 260 plats. Då blir det kanske en dryg halvmeter mellan båtarna. Det blir bara tråkigheter när båtarna ligger och nöter och hugger mot varandra, trots fendrar, de dagar det blåser  - alla spänner ju inte sina förtöjningar lika mycket och båtarna rör sig förstås inte i takt med varandra. Också kanske man har en granne som har lite för bred båt för sin plats...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båtplats är 2.50 mellan bommarna och min båt (Yamarin 64DC) är 2.48, nu kommer mina bommar ligga under listen så jag får några cm till där.

Jag kommer att klä in mina bommar med någon form av heltäckningsmatta och kila in den.

Det kommer inte finnas plats för fendrar för min del, tyvärr har jag ej möjlighet att få bredare båtplats, då alla har samma mått där jag håller till.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en väldig skillnad mellan Y-bommar och träpålar i aktern.wink

Jag har två erfarenheter av träpålar som jag kommer ihåg. I en gästhamn i Danmark fanns det en mycket bred och en smal plats ledig. Jag valde den smala för att jag hade en liten båt. Platsen var dock för smal. Fastnade mellan pålarna och höll på att inte komma loss.blush

I en annan dansk hamn drev min båt av när jag skulle backa ut. Ena stolpen träffade akterlanternan som blev skrot.sad

Har du en smal plats och en bred båt, mäste du nog ha linor relativt kraftigt uppspända mellan pålen och bryggan så att de styr båten rätt båden när du går in och när du går ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett flera varianter för att fixa till en något för smal båtplats. Det mest radikala är att såga ut en bit mot båten i höjd med där den är som tjockast..

Har man bara pollare som är högre än friborden så händer inte så mycket om man klär dom med en bra matta. Tids nog har du tryckt ut dom lite och platsen blir lagom stor. laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerade som dig när vi skulle byta upp oss i storlek, om alternativet till en större båtplats finns så ta det ist.  Då kan du byta upp dig igen om du vill, 3000 är inte mycket om du slår det på helåret... jämfört med vad resten av båtkostn. Är...

 

Har en båt på 3,05 bred med båtplats på 4,0 m, när det blåser så känns det som jag inte vill ha en bredare båt när man ska lägga till, mest för att det inte känns bra att kanske behöva gnugga sig in mellan pålarna. Det kan ju även bli svårt att ta sig ut om båten är kortare än vad avståndet mellan pålar o brygga, då måste du passa in båten för att inte knäcka pålarna när du backar ut (vilket jag antar du görwink). Men det hänger ju förstås på hur blåsigt du har vid din plats o hur duktig du är att framföra skutan när det är dags att angöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också 2.60 mellan bommarna och båten är 2.33. Jag kommer nu att ta bort fendrarna för de åker ändå upp och är allmänt besvärliga när man ska lägga till. Dock kommer jag att skaffa mig bomfendrar för att testa och se hur det fungerar. 

http://www.byggplast-batprylar.se/Förtöjning/Fender/BOMFENDER_60MM_PROFIL_2M



Senast ändrad av SeaMaster560wa | 11 april 2012 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg smidigt ut. Får se om det blir sådana nu iår, köpte och kapade till liggunderlag förra året som jag fäste med packtejp, blev helt ok och höll de 3 månader jag hade det innan säsongen var slut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att stolparna passeras helt och hållet när du går in på platsen. Då kan du ha i stort sett full bredd,(2,59), men du måste spänna upp linor mellan pålarna och bryggan, för att du måste ta det lungt när du passerar stolparna och du måste lyfta upp fendrarna vid passage och då kan du annars driva in i båten intill. så du måste ha något som fångar upp båten om sidvinden är stark och fendrarna är på däck.

Är det däremot så att pålarna står mellan båtarna, bör du ha minst 15-20 cm till varje stolpe på var sida, dvs maxbredd här ca 2,20

Men bäst är det att ha ca 25 cm på var sida om båten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips och tankar. Åkte ner till båtplatsen och mätte den idag. Den var 290cm bred:-) Jag och hyresvärden måste ha missuppfattat varandra. Max båtbredd på platsen skulle vara 260cm och inte den aktuella bredden. Då kommer nästa fråga. Båtplatsen är ca 7,5 meter lång. Hur lång båt kan man ha där som Max?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 meter  eller kanske mer. Det beror på hur du anbringar förtöjningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag ligger jag mellan bommar. Båten är 2,60 och platsen 4 meter. Det är lite i största laget så armarna är lite för korta för att haka i öglorna. Nu har jag blivit erbjuden en ny plats som är 2,90 vilket jag tycker är lite för smalt. Jag vill ha 30-50cm på var sida så att fjädrarna på tamparna får plats. Å för att ha lite marginal när jag backar in. KAn va skönt med lite marginal även när man ska tvätta av vattenlinjen etc.

I ditt fall så skulle jag byta till den större platsen. Är din plats 2.60 så vill jag påstå att båten inte bör vara bredare en 2-2.20 just för att ha lite marginal för fjädrar etc. Vissa lägger aktertamparna i kors men det är inget att rekomendera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe det där med att fastna skrattar jag gott åt Vi gjorde exat samma i Helsingör hamn : ) Vår båt är 262 bred men denna plats var nog bara 260 Fastnade rätt bra !!! Man räddade nog kvällen åt många : ) När vi väl kom loss så såg frugan en bredare plats typ 20 meter bort... Denna plats vägrade jag ta utan åkte till andra änden av hamnen; )där gick det bättre : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spända linor från stolparna till bryggan som Toaen påpekar är väldigt bra. Särskilt när inga andra båtar finns vid bryggan. Då lägger sig lätt båten på tvären och kan bli rätt oregerlig. Alltid kul för de som ser på.

Man blir ju väldigt lätt klantig när man hanterar en båt utan styrfart men har man bara lite tålamod löser det sig. Om inte annat av nån bryggvandrare och en kastad repände. Kastlina är förresten ett sällan använt hjälpmedel för att få ett tungt rep en längre sträcka.

En flagglina med en tyngd på kan kastas en massa meter. Gärna något som inte slår ut den som fångar linan, t.ex en mindre fender eller något annat mjukt man hittar. Man kan också med fördel kasta på sidan av personen om den står på en brygga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fantastiskt va man kan fastna.

Tyckte inte jag hade så hög fart, men stolparna klämde fast båten rejält.

Dessvärre är jag inte riktigt säker på att nån såg mig. Det är ju i så fall tråkigt. Det är alltid speciellt trevligt att göra en annan människa glad. Även om jag inte har sån humor att jag skulle bli speciellt uppmuntrad om jag hade sett nån fastna på ett liknande sätt.

När jag till slut kom loss tog jag 4-metersplatsen två platser bort.

Däremot var Sven Yrvinds föredrag på Båtmässan i Stockholm ytterst roande. Har inte skrattat så mycket på länge. Han har ju en oerhörd humor. Där har många ståuppare mycket att lära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...