Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kaffepetter

Svårstartad rykande Johnson 115 VRO2.

Rekommendera Poster

Hej på er alla kunniga motorbåtsälskare.

Jag har problem med min -93 Johnson 115 VRO2 snurra, den beter sig som så att den är svårstartad när den stått ett längre tag, typ mer än ett dygn. Då den väl går igång så ryker den så in i hel***e(svart rök) en bra stund för att sedan gå helt perfekt och rykfritt. Stannar jag av den bara en liten stund så är det aldrig några problem att få igång den och då ryker den inte heller.

Till min första fråga då: är det VRO pumpen som är kass, eller?

När jag pumpar på slangpumpen så blir den inte stum, som den tydligen ska bli. dvs att jag kan pumpa hur länge som helst och förmodligen sura ned motorn därigenom. 

Då till min andra fråga: Är det flottörventilen i förgasaren som ska stoppa bränsleflödet när jag pumpar på slangpumpen eller är det nåt fel i bränslepumpen?? eller kan kanske bägge problemen härledas till förgasaren??

Hoppas att jag gjorde mig tillräckligt förstådd nu!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har med all säkerhet lokaliserat felet i din andra fråga. Det är flottörnålarna som ska göra att det blir stumtryck i slangen och blir det inte det så flödar någon/några förgasare och motorn blir sur. Gör som tidigare inlägg råder dig och byt nålarna.



Senast ändrad av excel319 | 11 april 2012 | 16:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

Jag ska renovera förgasaren och hoppas att det är där problemet sitter.

återkommer med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har jag renoverat förgasarna. Hittade dock inga fel där förutom att de var fulla med olja!!

Detta bör bero på att jag testade att pumpa i soppa med slangpumpen innan jag monterade loss förgasarna. Sedan när jag pumpade fram soppa efter att förgasarna var bortplockade så kom det först bara olja ur soppaslangarna efter vro:n(ca 10 pumptryck), för att sedan blandas med mer och mer bensin....Förmodligen så var alltså slangpumpen kass(backventilen?), vilken nu är bytt.

Då hoppas jag att felet är avhjälpt, men dock så är det lite konstigt att det kommer olja efter vro:n utan att det har hunnit pumpas fram bensin?? Det bör ju innebära att förgasarna blir fyllda med olja var gång man har kört tom tank, eller byter tank. Någon som har nån uppfattning om detta fenomen? borde det inte sitta någon sorts begränsning så att det inte kan komma fram olja utan bensin??

För övrigt så har jag inte hunnit testa att starta motorn ännu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja, nu går den som en klocka igensmiley

Det som blivit gjort med motorn är som följer: Renoverat förgasarna(nya flottörnålar), bytt slangpump och slangar, där det mest troligt dessutom fanns en luftläcka i anslutningen till tanken(ger för fet blandning). Nya stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...