RolleLindblom 0 Postad 10 April , 2012 Ska de komma olja ur knutkors bälgen. Närmare en halvliter rann nog ut när jag lossade bälgen. Det är ett VP 270 som endast kördes några timmar förra hösten efter att legat på land i minst 5år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 10 April , 2012 Nej, det ska det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 April , 2012 Jag har samma fråga (som givetvis är vad som felas när det är olja i bälgen). Mitt inlägg är helt meningslöst men eftersom det inte fungerar att bevaka trådar utan att skriva ett inlägg så måste jag skriva något. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 10 April , 2012 Det troligaste är att packboxen (stefatätningen) på ingående axel i drevet läcker. Jag har aldrig mekat med 270-drevet, men tror inte att motoroljan kan komma ut i bälgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RolleLindblom 0 Postad 10 April , 2012 Det sitter ett kapslat kullager på ingående axeln men ingen stefatätning. åsså tycker jag att lagret verkar sticka ut en del så nått knas är det. Men de ska alltså va en packbox där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 April , 2012 Det skall sitta en packbox där, kolla på marineparts europe så kan du se sprängskisserna. Den saknas helt altså? Märkligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 April , 2012 Kan det vara nr 19 på följande bild? http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742860-44-15933B.aspx OBS, bilden är på ett 290-drev men det verkar vara samma på 270 fast med nummer 21. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12912.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 11 April , 2012 Det förekommer också att en del fyller i olja i bälgen för att smörja knutarna-vilket inte ska göras enl. tillverkaren. Kanske förre ägaren gjort just detta. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RolleLindblom 0 Postad 13 April , 2012 Jag köpte det förra sommaren. Så det är jag som satt dit drevet, och nån olja hällde jag inte i bälgen. så det är nog en packbox som saknas. Sedan nån tidigare ägare bytt lagret på ingående axeln, och satt dit ett kapslat lager som inte håller tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser