Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
RolleLindblom

Olja i knutkorsbälg?

Rekommendera Poster

Ska de komma olja ur knutkors bälgen. Närmare en halvliter rann nog ut när jag lossade bälgen. Det är ett VP 270 som endast kördes några timmar förra hösten efter att legat på land i minst 5år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma fråga (som givetvis är vad som felas när det är olja i bälgen). Mitt inlägg är helt meningslöst men eftersom det inte fungerar att bevaka trådar utan att skriva ett inlägg så måste jag skriva något.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det troligaste är att packboxen (stefatätningen) på ingående axel i drevet läcker. Jag har aldrig mekat med 270-drevet, men tror inte att motoroljan kan komma ut i bälgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter ett kapslat kullager på ingående axeln men ingen stefatätning. åsså tycker jag att lagret verkar sticka ut en del så nått knas är det. Men de ska alltså va en packbox där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall sitta en packbox där, kolla på marineparts europe så kan du se sprängskisserna. Den saknas helt altså? Märkligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förekommer också att en del fyller i olja i bälgen för att  smörja knutarna-vilket inte ska göras enl. tillverkaren. Kanske förre ägaren gjort just detta.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte det förra sommaren. Så det är jag som satt dit drevet, och nån olja hällde jag inte i bälgen. så det är nog en packbox som saknas. Sedan nån tidigare ägare bytt lagret på ingående axeln, och satt dit ett kapslat lager som inte håller tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...