Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
hrosin

Måla förpikstak

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Mamba 34 från -80 och innertaket har släppt som var limmat. Problemet är att få bort det gamla limmet så jag kan applicera en gelcoatsfärg där utan att det börjar o flagna. Har någon ett tips. Har köpt ett limlösningsmedel på bygghandeln men tror inte det räcker.

Tacksam för svar // Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktlim kan var svårt att få bort.

Du kan prova med principen Lika löser lika dvs ta ett lösningsmedel som troligen är samma som i det kontaktlim som används. Problemet är bara att det kommer att lukta kraftigt, vara ohälsosamt, bli kladdigt och är dessutom extremt brandfarligt.

Kanske finns det något annat medel som inte har dessa nackdelar, men jag känner inte till något.

Jag skulle i stället överväga att sätta upp ett trätak, finns 3mm tunna faner-skivor som kan vara snygga att klarlacka och det går även att klä dessa med vit galon och montera upp dem med teak-ribb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tog bort limresterna efter den gamla friktionstejpen på däck med aceton. det var det enda som bet alls. det funkar nog, men god ventilation är nog att rekomendera då.

Mvh/Oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med!

Även om det är dubbelskal med balsa så blir det kondens i taket, särskillt ute vid där däcket är skruvat i skrovet, där det normalt är enkelskal.

Skulle inte nöja mig med att bara måla, hellre då limma en isolerande matta eller sätta upp skivor som jag föreslog ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...