Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Klas66

Sikaflex och teakdäck

Rekommendera Poster

Efter en lång dag i båten är nu all den gamla teaken bortriven, och den satt som berget... :-(
Skippar gymmet idag, har fått min dos av funktionell träning! :-)

Ett par frågor till om teakdäck till min sittbrunn:

Jag ska skruva däcket (utom för några väldigt korta ribbor längst bak som bara var limmade förut, det fortsätter jag med), det gamla låg med skruvdelning på ca 30 cm så det tänkte jag fortsätta med.
Jag tänker på två olika alternativ när det gäller sikaflex under plankorna och vill ha ert råd.
Alt 1: Sikaflex i skruvhålen och en remsa ungefär mittemellan skruvhålen (så att inte ribborna kan röra sig och slå mot den underliggande plasten när man går på den.).
Alt 2: Sikaflex i skruvhålen och på hela underlaget - får man väl isf spackla ut.

Sen funderar jag på den svarta nåten mellan ribborna.
När man väl lagt däcket, slagit i pluggen och tagit av dem jäms med ribborna så det blir jämnt, drar jag i den svarta sikaflexen i springorna.
Alt 1: Sikaflexen får torka som den är, men ett överskjutande överflöd, som jag sen skär bort med ett vasst stämjärn. (Fungerar det eller är det för elastiskt att skära i?)
Alt 2: Jag spacklar ut sikaflexen i jämnhöjd med träribborna medan det är kladdigt, och slipar det rent i efterhand med bandslip. (usch för att hålla på så mycket med kladdig sikaflex... ;-)
Vad tycker ni är bäst / finns det några fler alternativ som är bättre än de jag tänkt på?

Hälsningar
/Klas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har gjort nät jag har laggt sika i springorna är en variant av alt 1, använt ett rakblad istället för stämjärn, alltid fungerat med mycket bra resultat. 

-Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du maskeringstejpar teaken innan du lägger i och spacklar ut nåten så slipper du slipa så förbannat. Det tar säkert en halv dag men du tar igen det med råge på slipningen. Osså slipper du slipa ner den nylagda teaken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för råden, det var flera olika bud på tillvägagångssätt. :-?

Sikas instruktion är ju gjord för att man ej skruvar däcket överhuvudtaget, och det var ju inte riktigt så jag hade tänkt mig.

Just nu lutar jag åt att lägga sikaflex på hela ytan under teaken innan jag skruvar den, samt att välja metoden med rakblad för att skära bort överflödigt nåt.
Får se hur jag väljer i slutändan, det är några veckor bort innan jag är där.

/Klas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...