Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
trekutter

köra runt i östersjön

Rekommendera Poster

Hej!

 

 vill kolla lite vad ni tycker är den vettigaste och mest ekonomiska båt för en familj på 2 barn och 2 vuxna.

den skall klara att korsa östersjön även om det skulle till att blåsa upp lite.

Maskineriet skall ge iallafall en marchfart på runt 8-10knop och vara bränslesnål.

vad tycker ni storleksmässigt är det minsta för dessa krav?

 

blir en Albin 25 i minsta laget?

 

vad skall man ge för en nimbus 3000 i renoveringsbehov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den båten skulle man köpt om priset var betydligt lägre.

nej en Albin är väll ganska liten när man är mitt på havet.

Har ni fler förslag om bra båtar?kanske motorseglare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snipa passar oftast bra när det går sjö. Kan köras tillräckligt sakta, stöter inte i motsjön och drar lite bränsle.

Bäst är förstås om den har en liten mast och segel som stabiliserar rullningen som kan bli obekväm och framkalla sjösjuka. Skulle nog inte ge mig alltför långt ut utan den extra säkerhet som en extra motor eller ett segel ger. Seglet kräver inte bränsle  tankarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle utan tvekan välja en segelbåt om jag skall ut på havet,

Då har jag både segel och motor och de löpande kostnade är inte höga, det blir i stort sett bara mat och hamnavgifter som kostar.

Segel krånglar sällan och vinden räcker längre än de flesta bensintankar. Redundans med både motor och segel, Jag känner mig även mycket tryggare i en segelbåt då de går stadigt och skönt i sjön, utan att rulla, Dock så lutar det men det känns bara bra, segla är trevligt

Om motorbåt är ett måste, så tycker jag att Albin 25 är för liten för färder rakt ut på havet och har normalt  för svag motor. Motorn måste vara servad och i mycket bra skick så man törs lita på den, man har ju vanligtvis bara en motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ut på mer öppen sjö så rekommenderar jag inte en Albin. Titta på en gammal norrman En snipa tex Joda 24, Saga 27 eller Comet eller om du vill ha en plattgattad  halvplanare, som går lite fortare, en Saga 25 eller en Myra 23 eller 25. De senare har liksom Saga 27 dubbelruff vilket är en fördel när man har barn om bord, både när de ska sova och när de ska leka.

De båtarna tål mer sjö.  En Albin 25 är inte kul när det blåser mer än 5 m/s (då stannar man i hamn) medan vår Myra 23 går fint även när det blåser 10. 

kolla min hemsida. www.myraboats.tk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Här är en som vågat sig en bit från land

Och en till

Hoppas dom överlever.

8-10 knop blir nog svårt att uppnå med en albin 25a, men att kuska runt på östersjön duger den nog till om det görs med förstånd.

 Hasse_O har nog en poäng i sin segelbåtsrekomendation, det blir gärna sjösäkra båtar till överkommligt pris.

 

 

 



Senast ändrad av Beeblebronx | 10 april 2012 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag försvara en båt som jag alltid gillat.

Jag undrar hur många som har verklig erfarenhet av båten ifråga som kritiserar sjöegenskaperna?Det är ju så att säger man en sak tillräkligt många gånger så blir det ju en sanning.

Att en Albin rullar ja som alla andra inte mer eller mindre, marchfarten är låg med AD 21, men med en modern 4 cylindrig motor kommer man upp i lite bättre fart utan att den sätter sig på häcken.

Att fara på Östersjön sommartid med en Albin ser jag inga problem med, varken till Åland eller Gotland.

Tub filmerna, komentaren från den som lagt upp dom: hoppas dom överlevde, vad var problemet?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud, det var ju knappast mer än 6-8 sekundmeter, tror den klarar betydligt mer. Tror dem överlevdewink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röstar också på en segelbåt, precis som Hasse_O.
Det är en j-a skillnad att vara i en båt med segel när det blåser och går sjö. Visst, det lutar - men den ligger stadigt utan att rulla och kasta sig fram och tillbaka. Plus - som Hasse skrev - man har både segel och motor att ta sig fram med.

Gamla havsgående segelbåtar typ Ballad är perfekta för sådant här typ av användande. Grymt rymliga, stadiga och relativt billiga - man får en fin för 150 kkr
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående och skulle nog satsa på en segelbåt eller liten motorseglare med dieselmotor. Du har som sagt större säkerhet med två oberoende drivkällor och får en mycket stabilare båt. Det du får göra avkall på är farten som kanske blir 6-8 knop istället för 8-10. Med segel uppe får du en mycket behagligare resa vid sjögång. Tycker du  (eller barnen) att det lutar obehagligt så är det bara att minska segelytan och starta motorn, seglen stagar då fortfarande upp båten så den inte kränger.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det var endel ironi i mitt inlägg.

Jag tycker Albin 25:an gick bra i youtubeklippen, Jag tror inte skillnaden mellan myra 23 och A25:an kan vara så dramatiska.

Att myran klarar dubbelt så mycket vind känns överdrivet, jag tycker dom är såpass lika att sjöegenskaperna borde bli snarlika.

Jag är rätt svag för båtar typ Albin 25:an, Myror, Nimbus 26:or, krabater,Maxim och sånt. Dessa är rätt tilltalande båtar.

Jag tycker exempelvis Vegan är rätt bra i sjö, och priset är lågt med tanke på bruksvärdet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är finns det olika människor. Vissa gillar hundar och skulle inte kunna tänka sig katt. För mig är det tvärt om. Jag har haft flera katter men skulle inte kunna tänka mig ha en hund.

Det är lika dant med båtar. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en ren motorbåt, men jag har ofta använt mina segelbåtar just som motorbåt.

Många tror att det är svårt att segla. Det är det om man har för avsikt att vinna varje kappsegling man deltar i. För den slösegling som jag ägnar mig åt behöver man ingen större inteligens. wink

Visst - en segelbåt lutar lite ibland, men det är ju det som är tryggheten. En segelbåt under segel blir ju väldigt stadig i förhållande till en motorbåt - elle en segelbåt utan segel. Det är väldigt lungt och skönt när man seglar och i dessa de höga bränsleprisernas dagar - vinden är fri. Åtminstone än så länge.

Ett skatte förslag; Distansminutsskatt. Efter schablon om man inte exakt kan redovisa exakt hur långt man segla under förra året.enlightened

För några år sen köpte jag en motorseglare med invändig styrplats i däckssalongen till skydd för min något bräckliga lekamen. Får ofta problem med ryggen när jag blir kall och blöt. Som motorseglare så seglar min båt ganska skapligt. För att va en sån liten motorseglare är det relativt mycket boutrymme i den - på bekostnad av yttre stuv. Möjligtvis beror det på att det är en arkitekt som ritat inredningen. Han har nog aldrig förstått att man behöver en hel del utrustning som man ogärna drar in i boutrymmet. Ankarurustningar, fendrar, förtöjningslinor mm. mm.

Båten är en Fjord 28CS  http://thallatha.blogspot.se/2009/12/fjord-28-cs_23.html Den är skrovmässig mycket sjösäker. Har seglat orevad upp mot kuligvindar utan problem. Däremot är det nog inget för de stora haven - Roaring Forties  och liknande - pga det allt för klena överbygget. Glas och aluminiumprofiler.Den allt för stora sittbrunnen och den allt för dåliga självlänsen. Men för att kajka runt i de nordiska länderna  och runt östersjön duger den alldeles utmärkt. Till Medelhavet eller kanske jorden runt den idag traditionella vägen, även om jag skulle förstärka överbygget en del och fixa bättre kapacitet på självlänsen om jag hade såna planer.

Var och tittade på en Beneteau Evasion 29 för några år sen http://se.yachtworld.com/baatar/1984/Beneteau-Evasion-29-(Motorsegler)-2081557/country.kroatien

Det är ju min drömbåt. Den båten vi tittade på var totalt renoverad. Allt som gick att byta var utbytt och priset var därefter.

Den fanns också i en variant med två kölar. Hade inte varit så dumt. Segla några veckor, ta upp båten och ställa den på kölarna och skäddan utan vagga. sjösätta den nästa vår och segla vidare. http://www.western-horizon.co.uk/archive_boat.php?boat_id=104

Sen var det en slump att jag köpte den båten jag har idag.

Det finns  ju väldigt många olika typer av motorseglare som passar mycket bättre för din tänkta färd än en Albin 25;a. 

Gjorde en sökning  på Blocket. Det fanns ett antal som såldes som motorseglare. 133 stycken http://www.blocket.se/stockholm?q=Motorseglare&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=&ca=11&l=0&md=th

Såna namn som jag inte tror är så dumma, Parant, Adagio 27 (är ju en motorseglare byggd på Alegro 27 - den som jag ser som bästa båten i denna uppräkning), Albin MS 82, Winga 78 och 87 för att nämna några.

Så ser jag på frågeställningen. Börjar man att segla lite längre bort än hemmafarvattnen blir det lätt till en sjukdom och det drar mot allt avlägsnare farvatten.

Lycka till med dina båtplaner.

Men kom ihåg; Vinden är fri



Senast ändrad av toaen | 11 april 2012 | 19:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En segelbåt (under kappsegling) skulle gissa att det blåser  ca 20 m/s, men som synes inga problem, det ångar på.

Har man dock begränsad besättning så revar man i tid och då går det betydligt lugnare.

Skulle inte vilja vara ute på havet i en Albin 25 under dessa förhållanden. Många seglare vill det inte heller.... utan brukar söka hamn.!   Men när du väl är ute till havs, långt ut, och har långt till närmsta hamn, då kan det blåsa upp  och då är det alltid tryggt att ha en båt du känner att du litar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte komma i ngn polemik om att min båt är bättre än din, Men Albin ägaren som stannade i land vid 5 m/s var en jag mötte i en hamn. 

 

Myra och Albin har helt olika skrov. Albin är rund  medan Myran har ett fiskebåtsskorv byggd efter norska sharkar, med stort förskepp, platt akter,  en lång köl  och sticker ca 10-15 cm mer, Dessutom är hon tyngre 2 ton mot Albins dryga 1,5. Kominerat med att hon är lägre och därmed har mindre vindfång och lägre tyngdpunkt går hon torrare och bättre  i sjön.

Å andra sidan har Albin bättre innerutrymmen och rymligare på däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gått över Östersjön många gånger med min förrförra båt - en Albin25:a, både till Tyskland och Polen. Kollade upp väderprognoserna noggrannt så det kändes säkert - men visst klarar Albin 25 en tur.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man kan åka mycket långt med en Albin 25;a.

Det framgår inte helt klart om frågeställaren har en Albin 25;a som han tänker åka med eller han har för avsikt att köpa en båt. Han talar ju även om att köpa ett reboveringsobjekt - en Nimbus  3000.

Hur mycket en båt klara beror till stor del inte på båten, utan på besättningens kompetens och erfarenhet.

Roy Karlsen och Ove Herlogsson körde en 5,4 meter lång öppen styrpulpetsbåt Uttern 5412 med en 50 hästars Mercury, från Lysekil till Alaska. De gick från Lysekil den 5 juni 1999 och den 26 augusti 2000 var de i hamn på Aleuterna, ökedjan som över Berings sund spänner mellan Nordamerika och Sibirien. De körde 15 500 sjömil, två tredjedelar av jordens omkrets, från Lysekil till Bergen-Shetlandsöarna–Färöarna–Island–Grönland–Labrador–New Foundland–Nordamerikas ostkust till Key West–Kuba-Centralamerikas ostkust–Panamakanalen–Centralamerikas västkust och USA norrut till Kanada och Alaska. De hade från början tänkt gå jorden runt, men resan slutade i Alaska. Det berodde inte på båten utan på att man blev tydligen ovänner  och då tog ju även resan slut.

 

Det dom gjorde var ju ändå en stor bedrift.

En annan spektakulär resa var Lars Wallgren som tillsammans med kolegan Björn Nilsö seglar en segeljolle, Lilla Orm från Birka i Mälaren med Rejkavik på Island som mål. De använder vikingarnas navigationshjälpmedel, solsten och solkompass för att hitta rätt. De avslutade färden på Färöarna, då tiden dragit iväg och det gick mot höst och betydligt sämre väder var på gång.

 

Det är ju ett sundhetstecken att man förstår när det är läge att lägga av.

Jag uppfattade frågeställaren som att han skulle köpa en Albin 25 för att köra runt i Östersjön.

Citat;

vill kolla lite vad ni tycker är den vettigaste och mest ekonomiska båt för en familj på 2 barn och 2 vuxna.

den skall klara att korsa östersjön även om det skulle till att blåsa upp lite.

Skall man köpa en båt för  såna färder är det vettigaste att köpa en segelbåt med självlänsande sittbrunn. Som ett andra alternativ en motorseglare med inte allt för dåliga seglingsegenskaper.

En Albin Vega är ju många gånger bättre än en Albin 25 om man tänker sig gå mycket utomskärs. wink

Om man köper en båt för ett visst ändamål lägger man ju med automatik ner mycket pengar för att anpassa båten. Pengar som är helt bortkastade om man kommer på att man vill ha en annan båt.sad. Fråga nån som vet.indecision


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ med lite mer fart än en snipa.

Vi har en Flipper 760 som vi körde från Huvudskär till Örnsköldsvik och ner igen med förra sommaren, vi tog raka vägen över Gävlebukten på uppvägen och innervägen på nervägen då det blåste småjävlar och annat så vi hade vågor högre än båten.. Norr om Huddik är det i princip inga öar att gömma sig bakom om det blåser så sjön går ganska högt. 

Båten är inte för stor, inte för dyr, bränsle effektiv, vi kör på litern med en marchfart om 29 knop om det inte går för hög sjö.

Visst är en 760 platt, men det visade sig att det var trevligare att köra utomskärs än inomskärs då det i Sthlm skärgård är korta vågor som slår ganska hårt.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Är lite inne på samma synpunkter som Rikard E. Vad jag tror är viktigt efter några år av båtånkande på öppet hav är att en snabbare båt är att föredra. Ofta blåser det upp ganska snabbt och en halvtaskig sjöbåt typ albinen i 8 knop är inte speciellt lyckat. Skulle 7dgr i veckan föredra en tom. mindre som gör 30 knop för att undvika ovädret. Men i valet av motorbåt och segelbåt i samma storleksklass så är svaret (generellt) segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid kompromisser; en stor båt är trygg men å andra sidan drar den så mycket soppa att den blir dyr och omöjlig att köra ngn längre sträcka.  Och att en båt är snabb innebär ju att man kan (kanske) köra i från ovädert men när det väl kommerm så sitter man där.  Det behöver inte blåsa så mycket innan vi börjar tuffa förbi snabbare båtar,  (men självklart är en värsting off-shore ngt helt annat. men som sagt då har vi också rejäl soppa kostand.

Men det är nog så att många gånger klarar båten mer än besättningen, och för att det ska bli njutbart krävs att man lyssnar på väderleken och sin egen förmåga.

Läste föresten om ngn som seglat till Paris på kanalerna med en Albin 25 och en tysk som for till Svalbard med en Nidelv 24. Hans fru valde dock att flyga hem.

Men det är nog så att en dröm båt är en båt som får en att både att drömma och att göra de resor man drömmer om.



Senast ändrad av Marrexxx | 12 april 2012 | 22:25



Senast ändrad av Marrexxx | 13 april 2012 | 00:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Nu blev jag lite fundersam; det är inte så att du har hemmahamn Limhamn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Alltså!! Om Atlanten är platt kan du korsa den på en motoriserad vindsurfingbräda (Under förutsättning att bränslet räcker). Mina inlägg är i första hand baserade på säkerhet och realism mer än billigt och bekvämt..Men det går säkert att korsa Östersjön i en Albin under förutsättning att prognoserna håller under en längre tid. 8 knop är inte speciellt fort typ 15 km/timme (jag går i raskt takt fortare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit, då skulle jag inte vilja promenera med dig... Normalt promenadtempo ligger väl i trakterna 5-7 km/h.... Trippla den takten känns mer som löpning ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör Flippern på litern med en blandad fart allt från 5-35 knop, mestadels ligger vi runt 29 knop, förra säsongen körde vi 1500 distans med en snittförbrukning på 1,08 eller liknande. 

Vad drar en snipa i sina 7 knop? 0,8 ? Det är ingen astronomisk skillnad mot ex Flipperna.  

Jämför man med en 39 fotare med dubbla motorer på 3,5 l/nm då blir det ju skillnad.. 

Alla har ju sina referensramar, men om det börjar blåsa upp så vill iallafall jag ha möjligheten att kunna stå på så man kommer fram fortare. Den möjligheten finns inte i en snipa eller liknande båt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Haha Ja visserligen är jag ganska snabb. Men får nog medge att jag tog i litet grann. Ursäkta för detsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Seari (och alla andra)

Slog mig dagen efter att det naturligtvis har stor betydelse varifrån man startar. Östersjön är som bekant olika bred. Ja, jag har Limhamn som hemmahamn och det tar ganska exakt 12 timmar från Limhamn till Sassnitz med en Albin 25:a.

Frågeställaren nämnde aldrig varifrån han tänkte sig utgå.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej Allihop,

Nu svarar jag på flera inlägg samtidigt o det uppskattas om som känner sig träffad eller har synpunkter svarar smiley

Min båt i deplacement fart ca 6 knop (en BF med 265 HK Diesel) drar max 0,45 l/distans så bränslekostnaden per avverkad distans/tid är inte högre än en snipa men man har valet. Vidare om man bortser från specialbyggda båtar så är det i princip storleken som avgör sjöegenskaperna i deplacementfart (kölbåt undantagen). Det som däremot ställer krav på båt och konstruktion är kombinationen hög sjö och fart.



Senast ändrad av blondbella | 13 april 2012 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...