Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Andreasp

Montera Alpha gen 1 drev

Rekommendera Poster

Hej

Skulle montera på drevet idag men det gick inte som jag ville, allt glider på fint tills det är ca 2 cm kvar och då blir det stopp.

Jag har smörjt splinsen på axel och i motorn samtdär störlagter skall sitta på axeln, växelföraren går i varanda som de skall men ändå så blir det stopp.

Är det någon som har några tips på vad som kan vara fel?

Gjorde samma sak förra året och då bara flöt allt på.

MVH

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera på proppen så du kan vrida drivaxeln lite , brukar vara det som spökar, att splinsen inte är rätt läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag har provat att vrida på prop. axeln samt att plocka ur tändstiften och snurrat på svänghjulet till motorn utan att det blivit bättre. Och när jag tittade med en spegel så ser jag att splinsen är inna några cm i motorn redan.

Tacksam för flera ideeér.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem för ett antal år sedan. Det visade sig vara motorn som ändrat läge eller aldrig varit helt rätt, så drivaxel och motor var inte helt i linje med varandra och därför nöp det när splinesaxeln skulle in i ryckutjämnaren. Jag lånade en tolk och riktade upp motorn, sedan var det inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu stödlagret kommit lite snett när du tog av drevet senast, kan säkert fenomenet oppkomma ! Fast att det är bara två cm krånglar till det lite...hmmm ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så enkelt att du har kvar den stora runda tätningen (ca 100 mm i diameter) inne i bälghuset och satt på en ny på drevets del som går in i bälghuset.

Den stora runda på bilden

Senast ändrad av crabfish | 09 april 2012 | 22:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag bytte stödlager i höstas och använde tolk för att få det rakt och jag trodde att om man får in splinesen i motorn så skulle det vara OK men kan det vara så att lagret sitter lite snett i alla fall?

Känns som jag kommer fram till där o-ringen sitter på axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det kan gå lite trögt just vid o-ringen, jag lägger på en spark med 45:an så går den i indecision

Inte så att jag toktvingar dit den, men en liten övertalning törs man!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tyvärr ingen 45:a hemma så det fick bli stora gummiklubban istället och det fungerade bra så nu sitter allt på plats igen.

Tack för allt tips.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! Har samma problem jag med efter byte av bälgar,stödlagret och wireless. Ser ut som på bild. Törs man verkligen slå in drevet sista biten? Känns riskabelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger gas och växelspak i läge fram ? Och att även växeltappen på drevet är rakt fram . Man kan se dom bådan när du tittar in där du har skrivmejseln ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom nu är framväxel i så kan man snurra på proppaxeln BAKÅT och hoppas du hittar rätt i spåren ...( fast det har du väl provat redan!?

Är axeln ren och fin i splainsen och återfettat och även på oringarna närmast knutkorsen ...

Annars är mina ideer slut tyvärr :-0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat dina tips. Besökte min lokala båtmekaniker och fick låna en tolk för att se att centreringen mellan motor /sköld stämmer.

Enligt honom kan motorkuddarna sätta ihop sig med åren.

Jag har testat och jag får inte in den hela vägen då det styper i splinesen där inne. Blir till att testa att höja motorn i framkant. Då borde väl splinesen sjunka ner bak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

neeeej hannes,rör inte motorkuddarna!!!försök jucka in tolken ist=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om allt annat är ok, så hörde jag från en erfaren mercruiser-meck att sista centimetern beror på en luftkudde som bildas när man har en väl insmord splines. Luften har svårt att ta vägen någonstans.

Bara att tvinga in.... men kolla först så att det inte var ngt annat som stoppar.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittat felet. Hade våldat för mycket på stödlagret vid montering så att det vridit sig i själva innerdelen. Blir till att beställa nytt lager och lägga i frysen innan man försöker igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innerdelen kan vara lite vriden om jag förstått saken rätt. Detta fixar man med tolken. Det står beskrivet i manualen hur det går till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...