Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
morto

Slippa botten hur mycket?

Rekommendera Poster

Hej!

Skaffade en båt förra sommaren en Bayliner från 2005.

Den var båtten målad med någon färg en mjuk färg tror jag då den färgar av sig lite.

Den påmålade bottemfärgen har nu släppt lite sp min fråga är måste man tabort all den båttenfärgen som är påmålad eller kan man peta loss det som släppt sen slipa så det blir jämt och måla över?

Hoppas på hjäp då man är nybörjare på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Grundreglerna är nog:
1. Skall du bara förnya giftfärgen så peta/skrapa loss löst sittande färg och våtslipa* sen så lite som möjligt. Bara såpass att underlaget blir nöjaktigt jämnt&stabilt, och måla sen på ny godkänd färg för ditt farvatten.
2. Under den påväxthämmande bottenfärgen finns förmodligen flera lager tätande tvåkomponentsfärg? Tänker du även måla på ny sådan så tänk på att 2-komp aldrig nånsin får målas ovanpå 1-komp!

Har själv segelbåt och får nog på tafsen nedan, större skrovjämnhet än så krävs vid hög fart?
Lyfter ju om inte annat tråden.

*) Torrslipa aldrig, det virvlar onödigtvis runt giftpartiklar ner i vindriktningen.
Båtgrannarna kan då helt berättigat bli förbannade eftersom de inte har medfött filter i luftrören, men ändå envisas med att andas. ;-)

Senast ändrad av Thomas-1 | 09 april 2012 | 16:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack för svaren.

1) Men om man vill byta till en hårdfärg så måste man ta bort all färg antar jag.

2) Hur fasiken ser man om det finns 2-komps färg under? 

Hade tänkt antingen skrapa/vårslipa eller ha på någon form av färgborttagning för att få bort färgen sen måla dit ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste testet brukar vara att blöta en trasa i förtunning. Låt den gärna ligga mot färgen en stund och se till att den hålls blöt av förtunning. Om färgen mjuknar/missfärgas brukar det vara en tecken på att det inte är en stabil färg mao inte 2-komp färg.

Bättre förslag, någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvåkomponentsfärg är klart hårdare och en färgskrapa brukar gnissla protesterande utan att bita riktigt. Numera är det väl f.ö oftast epoxy istället för 2komp-färg direkt under den beväxningshämmande färgen, har jag förstått?

Själv känner jag bara till Internationals Gelshield, den är antingen grå eller ljusgrön.
(Finessen med detta är att man kan varva nyanserna under påmålning av de rekommenderade 5 tätande färglagren. Mao lätt att se ifall man man missar nån fläck under arbetet.)

Men i tveksamma fall finns som sagt lösningsmedels-knepet enligt Sueco.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag så obstinat och gammalmodig pluss en massa andra negativa epitet, så jag kommer att få på tafsen av en del. Men jag är så hårdhudad att jag tar den risken.

Ta bort skiten med en exenterslip med slippapper med 40-korns grovlek. Slipmaskinen kopplar du till en grovdamsugare, så får du upp nästan allt i damsugan. Byt påse ett par gånger under arbetets gång. Ett bra munskydd är också att rekomendera. Så slipper du hålla på med allt kladd, färgborttagningsmedel, våtslipning, skrapning mm. Du får bort skiten och får dessutom samlat upp den på ett vettigt sätt. På vissa marinor får man inte skarpa och slipa om man inte samlar upp avfallet och förpassar det till miljöstationen.

Antingen kommer du ner till Gelcoaten eller så är det någon form av epoxybehandling utan på gelcoate. Själv håller jag på att slipa ner ett antal lager gammal bottenfärg plus underliggande tjärepoxyn.

Skulle du ha tjärepoxy under så kan du lika väl slipa bort den, så att du kommer ner till ren gelcoat. Svart och luktar gott - dvs tjära. Om det är en epoxygrundfärg under av typ gelshield då märker du det på de gråa och gröna färgsiktningarna. Då kan du ju sluta att slipa och låta det va kvar som blir kvar.

Sen lägger du på en ny epoxygrundfärg efter att du slipat ren och tvättat av. Jag kör nog med vatten först och när det torkat med aceton.

Senast ändrad av toaen | 10 april 2012 | 18:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt för min dumma fråga nu,

våtslipning = skölja båten och sen köra över med slipmaskinen ?

*FÖRLÅT*

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är förlåten.

Det finns inga dumma frågor, men en del som svarar är dumma.

Våtslipning gör man med ett speciellt papper avsett för våtslipning.

Det är ju inte fel att sjölja över den delen av botten man skall slipa på innan man börjar. Sen tar man sippapperet och doppar i vatten, när det geggar till sig doppar man det i vatten igen och fortsätter slipa. Se håller man på att handslipa tills man är klar. Jag har aldrig varit nåt för fina slippapper, peciellt inte på botten på en båt som dels der ut som grisen i botten, vilket ofta båtar som man köper gör och dels inte är nån kappseglingsbåt.

I regel har jag tagit bort all bottenfär inom några år efter att jag köpt en annan båt.

Men de senaste åren har jag kört med exenterslip kopplad till en ordentilg damsugare och 40 papper. Man måste byta damsugarpåsen relativt ofta för att damsugaren skall siga ordentligt. Det slipdam som kommer på utsidan är ganska obetydligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för en bra förklaring!!

Nu blev jag lite mer allmänbildad,haha! :)

Mvh,

Jippe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv fuskar jag rätt kraftigt, använder scotch brite.
http://www.freemansupply.com/ScotchBriteIndustr.htm

Ger ju mer grovrengöring än slipning, vid grövre ojämnheter använder jag riktigt våtslippapper bara på de fläckarna.
(Har f.ö. lite dålig vattentillgång vid båten så sköljningen gör jag genom att skvätta upp vatten ur en spann med hjälp av däcksborsten. Funkar okej trots liten vattenmängd.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...