Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Pelle73

Motorbåt / Styrpulpet

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag ska köpa en båt som Jag skall ha å köra med i havet omkring Helsingborgs området.

Vad skall man ha för modell och vilken storlek ska man ha på motorn.. Några säger att man skall ha minst 40 hp. Jga vetr några som kör ut med 10 hp. Vad behöver man ha?

Vi skall ha båten enbart till att fiska med. Så det skall inte vara någon båt för att sova i.

Tacksam för svar med förslag och tips.

Jag har tänkt mig max 40 000 kr komplett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till. Vad gäller i havet med motorn? Ska det vara 2 takt eller 4 takt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inget om den typen av båt som du tänker på.

Gick in på Blocket.se och sökte på Styrpulpet, Max 40 000 kr, Skåne fick 13 träffar. http://www.blocket.se/helsingborg?q=styrpulpet&cg=1060&w=1&st=s&ps=0&pe=5&c=&ca=23_3&l=0&md=th

Tog med angränsande än. Fick 28 träffar http://www.blocket.se/helsingborg?q=styrpulpet&cg=1060&w=2&st=s&ps=0&pe=5&c=&ca=23_3&l=0&md=th

Du får väl börja och kolla på dem och ändra sökbegreppen efterhand. 

Har du ingen större erfarenhet av båtar, så dyker det upp en oänflig mängd frågor efter det. Eööer så köper du bara en båt och testar. wink Perfekt och optimalt blir det aldrig ändå.sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för Ditt svar!

Jag har kollat mycket på blocket den senaste tiden.

Jag önskar info ang motor storlek som man behöver för att köra ut å fiska i sundet / havet. Även om det skall vara en 2 takt eller 4 takt. Någon speciell båt som är mer anpassad för havet?

Det finns gott om båtar på Blocket men det skall helst vara bra när man köper den så den passar i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pelle,

Jag har själv båt i Landskrona och är ute mycket i öresund. Jag började med en båt på 4,40M lång och en 15HK men tyckte den kändes allt för osäker i havet. Sedan köpte jag mig en Finnark 490 som nästan är 5M lång med en 50HK. Fungerade alldes utmärkt. Men jag gick inte ut om de blåste mer än 8m/s för den känndes väldigt osäker och det gungade rejält.

Mitt råd är att köpa en på minst 5M lång och sen motor spelar ingen roll, 2-takt eller 4-takt.

Köp hellre lite starkare motor så du kan snabbt ta dig undan om de kommer större fartyg.

Lycka till!

Mvh,

Jippe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jippe!

Tack för Ditt svar.

Är Du långt ut och fiskar i Landskrona när Du är ute och vilket djup ungefär.

Jag skall leta vidare på Blocket efter en båt. Inte lätt att hitta en bra båt som man vill ha.

Någon som har fler förslag på båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror mycket på om du kör i vatten som är vågigt. Risken med för liten styrpulpet är att du ligger planande i vågor och studsar fram och det kommer bli ohållbart att köra några längre sträckor. Kör du i lugnare vatten fungerar det bättre.

Min styrpulpet väger ca 500kg exklusive motor och det gör att man får lite mer tyngd mot vågorna än om man har en enkelskrovad styrpulpet på 200kg.

Vad gäller 2 och 4-takt spelar ingen roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med tidigare talare om att 5m eller längre är en bra regel om man ska ut på havet. Inomskärs i skyddade förhållanden kan givetvis mindre båtar funka men det blir lätt otäckt (och blött) om det blåser upp. Motorstyrkan är mindre viktig vad gäller säkerheten, däremot kan det ju vara trevligt att snabbt ta sig till nya fiskevatten!

Lycka till med båtletandet!

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pelle,

Jag brukar lägga mig strax utanför ven så mellan landskrona och ålabodarna. Sen även mot barsebäck. Beror lite på vad jag ska fiska efter. Kan starkt rekommendera att du kör emot barsebäck. Där har du ca: 2mil som du har djup på mellan: 3-8M. È de fint väder ser du botten och tumlare. Även mycket öring har du där som man kan beskåda vid rätt väderförhållande. Annars ligger jag ca: 15-25M och fiskar efter torsk utanför ven.

Jag har själv kollar väldigt mycket på båt och kikat på många sorter. Nått jag tycker du ska priotera är att den ska va dubbelskrovad och minst 5M lång. Det är inte roligt med en för lätt båt på havet som beteer sig oroligt bara en båt kör förbi av svallvågorna.

I vilken prisklass pratar vi om?

Annars kolla på Ryds 535 DL. Har dock aldrig provkört den men har 2 bekanta som har varsin som också fiskar i havet vid österlen och är väldigt nöjda med den. Höga fribord och en robust båt. Fiskar du mycket så satsa helst på en öppen styrpulpet. Annars har du ju tumlare och andra HT båtar. Finns en hel uppsjö av dem.

Såg nu du sökte båt för ca: 40.000kr. Örnvik 540 é nog de enda jag kommer på för tillfället.

Mvh,

Jippe

Senast ändrad av Jippe | 12 april 2012 | 20:50

Senast ändrad av Jippe | 12 april 2012 | 20:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 535 BF ((numera kallad DL) och den är kanon i sjön. Dock ligger de på ca 90k begangnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aa, såg först inte budgeten. Jag är lite inne på byta min emot en 535. Ser ut att va en väldigt trevlig båt! :) Planar den lätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den planar på 2 sekunder. Man kan även ligga i låga farter och fortfarande plana vilket är mkt bra tycker jag. När man går runt i båten så lutar den i princip inget alls trots mina 85kg. Du bör välja den med en 60 hästare. Mycket båt för en rimlig peng tycker jag.

Senast ändrad av Rolle85 | 12 april 2012 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tänkt att ha den till trolling skulle jag i alla fall inte gå över 25 hk pga att motorn hackar bara på lägre knop om du har en större. Då måste du ju ha två motorer en med mindre hk. 4 takt är ju helt klart att föredra då de drar mindre bränsle men de är sjukt dyra i inköp. Skulle nog också rekommendera en båt som är minst 5 m lång som de andra skrivit. Gungar fint på havet annars.

Buster är ju en grym båt men en på minst 5 m för 40.000 finns garanterat inte. Men Crescent, Örnvik eller nåt är ju schyssta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...