dennis_rs 0 Postad 9 April , 2012 Jag köpte min båt i höstas och det ser ut som någon kladdat bottenfärg på den tidigare. Hon har legat i norra delen av Östersjön. Jag ska ha båten liggandes i Vättern och vad jag läst i gamla inlägg i ämnet påstår vissa att det är överflödigt att bottenmåla. Att istället vattenslipa försiktigt ner till gelcoat är ett alternativ. Att man då skulle få en blank och fin botten som skulle fungera utmärkt i sötvatten. Jag står i valet och kvalet om jag ska måla eller ej.. Tacksam för tips och idéer. Finns det några andra som har båt i vättern? Hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 April , 2012 Sötvattenbotten på Västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_rs 0 Postad 9 April , 2012 Såg inget vidare ut.. FInns ingen som har båt i vättern och vill dela med sig?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_rs 0 Postad 29 Januari , 2013 Hej Förra sässongen vart det ingen färg men inför denna så måste jag hitta på något. Jag vart rekomenderad att måla på ett spärrskikt och sedan lägga på Lago Racing (hård färg). Vad säger ni kunniga`? Ska jag lägga på en blödande igen eller ska jag göra som jag vart rekommenderad. Tacksam för tips och råd! Mvh!! Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_rs 0 Postad 29 Januari , 2013 Här kommer en bild på hur botten ser ut idag.. Den gamla färgen börjar nötas av och jag har hittat en lagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Januari , 2013 Självklart ska du undvika bottenfärg när du kör i dricksvatten. Bor du vid sjön kommer du dricka lite av det du bottenmålar med. Däremot kan du behöva epoximåla botten för att täta för ev vatteninträngning i glasfibern. Lite grönslem kan du behöva tvätta av men det sitter löst och är nog omöjligt att förhindra med nån bottenfärg. Bottenfärg ger inget skydd för båtbotten utan är bara mot havstulpaner och likn. otäckingar och de saknas i dricksvatten. Önskar att haven vore sötvatten och saltet i sjöarna. Då sluppe man både bottenmålning och skrymmande vattentankar. Lyckos du Vätterseglare där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 185 Postad 30 Januari , 2013 Du kan kanske måla med giftfri teflonbaserad bottenfärg så får du lägre friktion och bättre fart på båten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 Januari , 2013 I all välmening Forgus, det var lite motsägelsefullt... Som jag har förstått det stämmer ditt påstående: Bottenfärg ger inget skydd för båtbotten... Det betyder ju då att det inte finns något extra behov för att epoxibehandla botten om man väljer att köra utan bottenfärg vilket du antyder först. Att det sedan finns många fördelar med att epoxibehandla känner nog de flesta till men jag tror också att många båtar epoxibehandlas i onödan. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 30 Januari , 2013 Jag håller med. Jag skulle satsa på den här, http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/bottenfärg/vc-17m-eco.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Januari , 2013 Ja det blev lite genväg där. Det är klart att man ska måla botten om den är sliten och då kallas färgen bottenfärg. Det är jag som sätter likamedstecken mellan bottenfärg och giftfärg. Man blir lite hemmablind, ber om överseende med min generalisering. Tack Fred! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Januari , 2013 Blev det egentligen någr genvägar. Jag tyckte att du i ditt ursprungsinlägg skrev exakt som det är. Vi kanske talar ett annat språk här på västkusten!? Ta bort den gamla bottenfärgen och lägga på epoxy och sen köra fram och tillbaka mellan sötvattnet och saltvattnet ett par gånger per säsong. Det sägs ju att det som växer i sötvatten dör i saltvatten och tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Januari , 2013 Jo man färgas av den miljö man befinner sig i. Bottenfärg för oss på västkusten betyder sånt vi målar med för att slippa påväxt av havstulpaner men förstår samtidigt att bottenfärg som målas på båtar i insjöar inte innehåller såna kemikalier då havstulpaner saknas i insjöar. Men bottenfärg är det ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Januari , 2013 Fast det är samma typa av färg, bara att det innehåller mindre gift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_rs 0 Postad 2 Februari , 2013 Hej igen, Det är ju en gammal båt, -89. Så det finns säkert fler skador en den som jag har sett att man lagat upp. Jag känner väl dock inte att jag fått någon direkt klarhet i hur jag ska göra.. Många av er förespråkar epoxibehandling men om jag förstått det rätt så måste den också övermålas..? Men att slipa ner hela botten känns som ett gigantiskt arbete? Jag kan absolut hålla med om att det inte känns rätt att ha en blödande färg i en insjö det är just därför jag har tänkt att ändra på det. Känns inte miljömässigt så bra att vattnet blir vitt när båten borstas under sommaren. Jag har köpt några burkar Lago Racing II, det är ju en hård bottenfärg. Det kanske vore nåt ändå..? Skönt att våren börjar infinna sig (idag i alla fall) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Februari , 2013 Som jag ser det har du följande val: 1. Gör ingenting, vilket innebär att du inte stillar ditt miljösamvete och du ser inte ifall det finns några dolda skador. 2. Ta bort befintlig bottenfärg (jag likställer bottenfärg med giftfärg/antibeväxtningsfärg. Utan denna funktion är det bara färg även om den läggs på botten.) och låt botten vara ren gelcoat samt laga ev. skador. 3. Utför punkt 2 och lägg på epoxi men inget mer. 4. Utför punkt 2 och 3 samt lägg på någon färg ovanpå epoxin. Punkt 1 är vad jag förstår inte aktuell. Punkt 2 fungerar fint om gelcoaten är i bra skick. Punkt 3 är bättre men kostar mer i både arbetsinsats och pengamässigt. Punkt fyra anser jag vara onödig om man inte tycker att epoxin har fel kulör. Så länge epoxin endast är under vattenytan behöver den inte täckas. Ovanför vattenytan kommer UV-strålningen påverka epoxin så den kritar lite med tiden, men det är inget som är farligt eller skadligt enligt experten jag pratat med på NM Epoxi. Vad du väljer att göra kan bara du bestämma men jag tror att det jag skrivit ovan är ungefär de alternativ du har. Jag har valt punkt 3 med tillägget att jag tog bort all gelcoat. Ett riktigt hästjobb men gelcoaten var i så dåligt skick att jag kände att jag inte hade något val. Se gärna här: picasaweb.google.com/112531674351838484839/Epoxibehandling?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJW43eCF1LW5aA&feat=directlink Ev. gör jag även punkt 4 längre fram men det är inte bestämt ännu. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_rs 0 Postad 2 Februari , 2013 Hej, Tack för ditt utförliga svar Fred! Att slipa bort all färg låter som ett ordentligt/riktigt alternativ! Innebär det i praktiken att jag ska lägga på exempelvis Gelshield 200 och sedan Toplac ovanpå? Skulle det vara en bra alternativ som är hållbart under många år framöver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Februari , 2013 Dennis, Läs mitt förra inlägg igen...jag är ledsen, men jag har inga andra svar på dina frågor. Kanske andra tycker annorlunda eller har ytterligare tips och då får du vänta på att deras svar. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Februari , 2013 Min båt hade gått 10 år i Vättern utan att bottenmålas, det finns en gammal, hård bottenfärg som fortfarande sitter kvar. Den är inte vacker så jag brukar måla på ett lager falu rödfärg, det håller en säsong. På sikt måste jag göra något åt det här. Tanken är att slipa ner typ en halvmeter nedanför vattenlinjen och bara lägga på en härdlack. Sen kan man ju fortsätta när man orkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 3 Februari , 2013 2K-lacker brukar blåsa sig när de används under vattenlinjen. I alla fall enligt tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser