Gäst Johan Postad 29 December , 2004 Hej Tänkte köpa ny båt nu och har fastnat för höga rodds 435 med styrpulpet då. Nån som vet nått om båten? hur den är i sjön, kvalitet? stabil? mm Hade tänkt sätta på en 25 hk fyrtaktare på den. Har ochså tittat på en 410s men då jag ska använda den till o fiska mm så blir det nog den lite större 435:an. Nån som har erfarenhet av dessa två båtar? tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 30 December , 2004 Hej Johan! Jag har ägt 3 st. HR-båtar: 410 S, 455 Sport, och nu en HR 510. I mitt tycke är HR båtarna väldigt mycket båt för pengarna oavsett modell. Har inte sett något annat fabrikat med så hög kvalitet om man ser det ur synvinkeln kvalitet kontra pris! Tycker tom att de ofta är bättre än många välkända konkurrenter. Själv har jag ett väldigt öppet sinnelag för olika fabrikat (alla har sina för och nackdelar) och har seriöst tittat även på Ryds, Uttern, Örnvik m.fl för att ge de fabrikater och mig själv en chans. Men det har i åtminsåne vid 3 tillfällen resulterat i en Höga Rodd för min del. Det är jag glad för, för jag har varit (och är) fruktansvärt nöjd med mina val! 410 S går precis som övriga HR-modeller otroligt lättdrivet och billigt. De har lyckats väldigt väl just med skrovet. det finns precis som på alla fabrikat och modeller småsaker som kunde ha varit bättre och/eller anorlunda, men så är det ju med båtar: En kompromiss! Alltid. Även om man köper båt för 4 miljoner. Och det är väl klart.....en roddbåt är en roddbåt. Självklart ska båtarna jämföras med vad de är. En 455 Sport går ju inte att jämföras med t.ex. HR 510. Det vore helt orättvist eftersom man då pratar om två helt olika båttyper som skiljer sig vesäntligt på alla möjliga sätt. 435 har jag inte provat, men jag vet att HR 465 har samma skrov som 455 Sport, och 455 Sport var jag väldigt nöjd med under de 6 år som jag hade den. Nackdelen är att den (och troligen även 435:an) går hårt och stötigt när det går lite vågor och/eller i krabb sjö. Det är inte så mycket att göra åt med båtar i denna storleksklass. Det får man på köpet oavsett fabrikat. Men 465 har ett lite mer vridstyft skrov än 455 Sport. Trots att det är samma skrov alltså! Det beror på att 465:an har hel innerline. 455 Sport är, kan man säga, en förstorad roddbåt. 435:an är väl en slags mellanting mellan roddbåt och styrpulpetbåt. Jag skulle vilja påstå att 465 är HR fösta riktiga renodlade styrpulpetare. Vill man undvika en stötig gång är det HR 510 eller större och tyngre som gäller. (510 går otroligt mjukt, men den kostar lite mer förståss.) Skulle jag vara i dina kläder skulle jag helst kika lite närmare på HR 465. Men självklart blir den dyrare eftersom den dels är lite större och framför allt kräver en större motor. Och för de flesta är båtvalet en ekonomisk fråga, så kanske även för dig? Ur gång-synvilken är nog 465:an ett bättre val än 435. Längden och vikten är viktiga faktorer för att få en mjuk gång, även om det finns många fler faktorer än så. Men gemensamt för alla HR-modeller är att de går väldigt torrt. 465 är ju otroligt populär och som väldigt lätt går att hitta billigt som begagnad. En sak som jag tycker är väldigt viktigt oavsett om man ska köpa nytt eller begagnat är att man provar ekipaget i praktiken. I sjön alltså. Det är alldeles för mycket pengar involverat (även i en simpel roddbåt) för att man ska köpa säljarens positiva snack! Man bör nog bilda sig en egen uppfattning, och den är omöjlig att få fullt ut enbart genom att lyssna på vad säljare och sådana som t.ex. jag säger! Hoppas att du hittar den båt som passar just dig! Gott nytt (båt)-år! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 31 December , 2004 tack för ditt svar roddarn du verkar kunna din sak. Jag tycker nog att 465:an blir lite stor och är lite för dyr för mig dessutom har jag redan en 25 hk fyrtaktare som jag är väldigt nöjd med och tänkte använda o den blir ju för liten. Så valet står mellan 435 och 410s och just nu lutar det åt 435:an då den är lite större. Ska främsta använda båten till fiske. Vad tycker ni? Vad tyckte du roddarn om 410:an va den för liten? För och nackdelar med den? Nån som har erfarenhet av 435:an? Tacksam för alla svar. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 31 December , 2004 Vad tyckte du roddarn om 410:an va den för liten? För och nackdelar med den? Tacksam för alla svar. Mvh Johan Hej igen Johan! Det är ingen större skillnad i storlek mellan 410 och 435. Men jag skulle ändå välja 435. Den är lite stadigare och upplevs som mycket rymligare än vad skillnaden är i cm räknat. Detta eftersom 435:an inte har någon mittoft och istället har en öppen planlösning. Eventuellt har 435 lite högre fribord också och det är en fördel, men denna uppgift är jag osäker på. Personligen tyckte jag att 410 var för liten. Den har också ett ganska lågt fribord, men i ock för sig inte lägre än andra roddbåtar. Den duger utmärkt om man är ensam eller högst 2 personer, men har man med sig lite packning som t.ex. fiskeutrustning blir det ju ganska trångt. Och den är väldigt lättrodd. Max 15 Hk är 410:an godkänd för. Samtidigt så har ju roddbåten bra fungerat sedan urminnes tider.... Själv hade jag 15 hk på min 410. Den gick utmärkt med den styrkan. 25 hk blir på tok för mycket både i styrka och i vikt. Men den är billigare än 435:an både i inköp, drift och försäkring, och samtidigt lättare att lyfta, transportera, förvara mm. Men det är väldigt mariginellt ska man ju ha klart för sig. Jag skulle som sagt hellre satsa på 435. Men en sak som i alla fall inte jag har tänkt på för än nu, är att 435:an är godkänd för max 20 Hk. (Detta enligt uppgifter på HR:s hemsida). Det kanalltså innebära att du inte får försäkra båten/motorn hos något försäkringsbolag! Om du vill ha 25 hk och samtidigt ha den försäkrad måste du nog tyvärr tänka om är jag rädd. Kolla med både HR och försäkringbolag innan du bestämmer dig. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 1 Januari , 2005 Jo jag har kollat detta med max motor och 20 hk som det står på Hr;s hemsida är rekomenderad motor. Märk att det står inget max på 435 på deras hemsida. 410:an är godkänd för max 40hk enligt hrs sida. Jag har fått mail från försäljare av höga rodd och enligt dom så är båten godkänd för betydligt mer nämligen 40 hk. Men jag skall givetvis kolla upp detta innan köp. Vikten tror jag inte är några problem heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 1 Januari , 2005 Hej! jo, jag vet att 20 hk bara är en rekomendation. Men i många fall är det samma sak som max tillåtna. Hur ädet är med den saken i just detta fall måste man ta reda på, men det är ju absolut inga problem med vikten på din 25 hk på en 435. Inte motorstyrkan heller. Det är enbart ur försäkringssynpunkt i så fall, men jag tror också att den kan ha ett godkännande på säg max 40 hk. Det är ganska rinligt. (455 Sport är ju godkänd för max 60 hk bara som en jämförelse.) Men man måste ju vara säker innan man slår till. Et problem bara som dessutom är lite pinsamt: Jag har jui stressen blandat blandat ihop 410:an med 430 S!! Har helt uppenbart haft lite för mycket att stå i! Normalt är jag ganska väl insatt i just Höga Rodds båtar, men nu har jag snurrat till det lite he he! Så kan det gå ibland. Men det förändrar inget för min del i alla fall......jag tycker fortfarande att du ska välja 435 före 410 om du kan. God fortsättning önskar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 1 Januari , 2005 jo de är lungt jag är tacksam för hjälpen ändå. Kollade just på atlantica och 435 är godkännd för max 40 hk så det blir inge problem me att försäkra den iallafall. Har nästan helt bestämmt mig för 435:an iställe för 410:an. Jaja god fortsättning på dig roddarn. Hälsningar Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 1 Januari , 2005 Kanon! Kul tycker även jag för din skull! Då är ju allt lugna puckar.... Hoppas verkligen att du får tag på din 435:a! Tror helt ärligt och innerligt att du nog kommer att bli jättenöjd! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 2 Januari , 2008 hej! jag har själv en högarodd 435 med en 25fyrtakt och jag tycker du borde köpa 435 för jag kollade på 410 också men den är lite lätt och har ingen självläns så jag tog en 435 och det är inga pråblem med den allt funkar och det räcker gott och väl med en 25fyrtakt vi var fem pers i och plannade lätt för dom som ja köpten av sa att om man får större motor på så blir den backtung och svår att få upp i plan om man är själv så ska man ha större en 30 bör man ha tvåtaktarare. hoppas den blir en 435! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 4 Januari , 2008 Hej. Har en 435 själv till fiske, funkar utmärkt i vår insjö. Har en 15 hk 2t som funkar utmärkt, klarar även att dra runt ungarna i ringen när vädret tillåter. Vid fiske så åker elmotorn på för både ljudet och fartregleringens skull. Fiskar faktiskt utmärkt, 2 st 10 kg gäddor samt gös på 5 kg är rekorden. Ha de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klingan 0 Postad 7 Januari , 2008 Hej! Jag har en HR 435 med 40 HK tohatsu. Kan säga att jag är glad att jag tog den motorn så båten även går att använda till vattenskidor och lite snabbare överfarter. Viktigt är att man tar en motor som har trimfunktion och elektiskt tilt är inte dumt det heller. Köpte min i april 2007 och hade en trevlig sommar med den. Har fiskat i både bra väder och metersvågor Enda felet som uppstått är att det läckt in vatten under det främre förvaringsfacket, men det håller jag på att fixa nu. Annars har allt funkat kanon. vill du veta mer om & - så finns jag på msn på joel.klingspor@gmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boyen 0 Postad 15 Februari , 2008 Hej! Har som sakt en yamaha 25f på och det går utmärkt att dra ring och vattenskidor på men som sakt eltilt/powertrim är ett måste För att det ska funka. Senast ändrad av boyen | 15 februari 2008 | 18:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser