thundergod 101 Postad 8 April , 2012 Kommer att få med 25 m, 6mm kätting till nya båten för ankarpelet fram. Det jag undrar är om 25 m är i kortaste laget när man ska ligga på svaj etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 April , 2012 En tumregel som jag har innanför pannbenet är 3*djupet där man ankrar, vilket betyder att du kan ankra på lite drygt 8 meters djup, jag tycker personligen att 25 meter verkar lite snålt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 April , 2012 Jag skulle nog snarare villa säga att max ankardjup blir 5 eller 6 meter med så lite kätting! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 8 April , 2012 Generellt kan man nog säga att 3 gånger djupet är absolut minimum. Fem gånger djupet är en bättre tumregel men faktorer som vind, ström, skrovform, ankarvikt i förhållande till båtvikt, bottenbeskaffenhet etc etc påverkar hur tryggt båten ligger. Kätting är såklart bättre än tamp, men ett alternativ är att splitsa på en bit tammp på din kätting som då kommer till användning vid djup över 5 meter. Kätting väger ju så det är väl en prioriteringsfråga och lite beroende på var och hur du använder båten. Jag tittar själv på lösningar till min nyinköpta segelbåt (40 fot / 8 ton) och där påverkar vikt långt fram seglingen negativt så för min del lutar åt 50m kätting 50m tamp för att kunna ankra på 18-20 meters djup vilket inte är ovanligt i Bohuslän. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 9 April , 2012 Jag funderar på om inte uttrycket *ankardjuper är ett förlegat uttryck? Med dagens moderna höga båtar borde även höjden från vattenytan till relingen räknas in i ankringsdjupet. Det blir en viss skillnad på vinkel på ankarlinan mellan en IF och en säg 40 fot motorbåt. Det kanske är så man alltid menat fastän jag inte har uppfattat det så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser