Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
AndyL

När är det som bäst att sälja båten?

Rekommendera Poster

Jag undrar när det är bäst att sälja båten, innan båten hamnar i vattnet eller efter?. Har båten ut till försäjning nu på blocket men det händer inte så mycket. Jag är medveten om att det kan vara en pris fråga men jag hade förväntat mig lite mera intresse. Båten i fråga är en Shipman 28 segelbåt.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog från nu och fram till juni så ha is i magen. Men som sagt, priset avgör. Själv hade jag inte lagt de pengar på en Shipman (kollade din annons).

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kamrat har haft ute sin Compis 28 sedan förra våren och inte ett seriöst svar! Visst är det en prisfråga. Dessutom så finns det hur många båtar som helst ute i den storleken. En annan aspekt är att ju äldre båtarna är desto svårare är de att sälja som jag ser det.

Folk idag vill nog ha modernare båtar med fler kabiner för gäster med sig. Ungarna ska ha egen hytt, mormor och morfar likaså. Dusch är nästan ett krav idag. Kan man dessutom belåna sitt hus så väljer många att köpa nytt istället. Månadskostnaden blir försumbar.

Vill du verkligen bli av med den fort får du nog gå ner till under hundra tusen skulle jag tro. En ny sprayhood skulle inte skada heller. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte så jätteinsatt i priset på segelbåtar, men en sökning på blocket skulle jag ju ha gjort om jag var på jakt efter en shipman 28, och då skulle jag inte ringa på din annons med tanke på priset och som redan är sagt, sprayhooden gör att man ryggar tillbaks lite grann, känns som om du har tagit i rejält vad det gäller pris, men vem vet köparen kanske dyker upp ändå. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns hur mycket båtar som helst på Blocket och Din är inte direkt billigast/mest för pengarna så där har Du nog den största anledningen. Tiden då man tjänade/fick igen pengarna är förbi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

När man tröttnat på den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns nog ingen generell regel. Så här års så finns det väl flest köpare, men det finns ju också flest båtar till salu så det är lätt att annonsen drunknar i det stora utbudet. Sålde själv min förra båt (Bianca 27) i mellan jul och nyår 2010 för det pris jag begärde. Det var ingen medveten taktik, lät bara annonsen ligga kvar över vintern.

Angående att sälja båten på land eller sjösatt så tror jag nog att köparens  vill ha faktor blir större om han/hon (vägrar använda hen) har provseglat båten. Tror också att många köpare precis har börjat titta efter båt och inte är riktigt mogna att slå till än utan vill titta på några båtar först.

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag säljer och tyckte det var dåligt hugg förra sommaren. Har därför sänkt priset till i sommar och även förbättrat bilder , så jag får se om det blir mer drag nu.

Man kan ju kolla Blocket och se vad andra tar för en likadan båt. Ligger man dyrast då kommer det inte att ringa särskilt mycket!

Många som är och kollar förväntar sig, toalett med dusch, ny motor och segel och kanske även båtplats....Hur seriösa är de?, jag tror de egentligen bara kollar marknaden !.

Men en verklig köpare kan dyka upp en dag, men då måste köparen tycka att han gör en bra affär. Varför då ta just denna båt?  Den frågan kan man ställa sig som säjare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Andy

Har en Shipman -78 När jag letade båt sommaren -04 var priserna högre än idag och intresset större. Jag tycker du skall ange. årsmodell, segelnummer, om den har trimroder, samt vad du vet om motorn, folding propeller? Personligen gillar jag båtar som är välunderhållna och inte har en massa extrautrustning. Mycket extrautrusning ingår? Skriv ner en lista vad som ingår. Din båt verkar bra ut inuti och vara välskött. Det skadar inte att du lägger ut några bilder hur skrovet ser ut under vattenlinjen, vagnens utförande och bil på motorrummet. Passar vagnen inte köparens varvsrutiner blir det lätt 5-10 tusen till för bockar/vagga så det är bra att se hur den konstruerad. Eftersom du skall skaffa en större båt är det lite svårare få det hela att stämma. Sjäv hade jag två båtar en vinter med olika varv. Den lilla båten gick jag ut med i feb och det såldes först vid midsommar vilket var lite svettigt med hamnplatser. Låt försäljningen ta lite tid, segla med henne tills hon blir såld och räkna med att vara utan båt en tid. Jag skulle nog titta på din båt med den nya priset men jag skulle vara petig med motor, drivlina, rigg  och elsystem. Med bra bilder på skrovet och friska genomföringar köper jag heller en båt i sjön då det är lättare att kontrollera att allt fungerar. O solen skiner och vinden är bra underlättar det mycket.

Att sprayhooden är blekt har inte betydelse, bättre att köparen får välja färg. Min båt hade rött sprayhood och segelkapell samt  rött originalttyg på dynorna och dekorlinjer. Tur att alt var slitet för jag tycker blått är snyggare... 

Lycka till!

Senast ändrad av Vilse | 08 april 2012 | 22:47

post-4350-1394237003,9246_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag noterade också att för 10 kkr till får man en Shipman med utbytt motor och nästan nya segel. Dina segel har ingen ålder angivna i annonsen, så jag gissar att de är gamla. Det står inget om motorn heller, anar därför att det är an Feryman m hydrauldrift. Har jag rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla synpunkter, i utrustningslistan har jag angett det mesta som ni tyckte borde vara med, tex storsegel från 2006, Genoa och Furlex rullsystem från 2002, motorn är en Yanmar YSE8 servad varje år med foldingpropeller. När jag köpte båten för 3 år sedan tittade jag på totalt 5 st Shipman 28 i varierande skick, de som låg under 100,000:-- vara riktiga vrak. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...