Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
T_M_C

Bakslag med VC17 på skrapad botten?

Rekommendera Poster

Hej! Skrapar just gammal hård färg som jag hoppas kunna köra VC TAR2 samt VC17m på sedan. HELT ren är ju en utopi men så ren som möjligt ner till vad jag tror är gammal epoxigrund, sedan maskinslipning med 100-papper, bör det räcka som underlag? Har fått tips om Trilux som alternativ men sett båtgrannar som kör med den och tycker inte att de får någon slät yta alls och jag vill inte ha en färg som bygger skikt. Tips/erfarenheter även från er som provat med samma förutsättningar men som fått bakslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ren är inte en utopi, det är ett måste om du vill få ett fullgott resultat. Bara att nöta på. Jag har kört hela botten med excenterslip kopplad till dammsugare och 40-papper. Många timmar tog det, men rent är det. Har avslutat nu med en sväng med 120-papper, sedan ska botten tvättas med aceton innan epoxymålning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på med samma jobb som Peter på en gammal segelbåt. Ett antal lager VC17 plus rester av en förfärlig mängd havstulpaner och under det en tjärepoxy från 1984. Slipar med 40-papper med en exenterslip kopplad till damsugare direkt - ingen skrapning.

Har avverkat ca 75% av botten. När jag har slipat det hela (i år eller nästa år wink ) kommer jag att köra över hela botten igen. Om det blir 40- papperet som kommer till heders eller om det blir en aning finare vet jag inte. Men jag är en  envis en - så jag kanske håller fast vid 40-papperet av ren envishet.

Epoxybehandlingen kanske avslutas med Coppercoat !? smiley

post-945-1394237002,7751_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...