Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
blacklight

gröndiesel böter?

Rekommendera Poster

TjennA  ja har fått tag i ett antal x m3 gröndiesel undrar om dom gör kontroller i hamnar på detta, och hur mycke böter man kan få? mvh grönblock

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet många här på västkusten som kör grönfärgad diesel och har aldrig hört talas om några kontroller på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tuta å kör!! Njut av att du inte behöver bli rövknullad av staten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är nog bara yrkessjöfarten som får tanka det. Det är vad jag hört iallafall. Fiskar man och säljer så är det nog grönt. Det blir nog dryga böter annars kan jag tanka. Har köpt lite billigare ibland utomlands. Tex fick vi skriva på ett papper i England att vi åkte ut ur landet och fick då billigaste priset på diesel. Färgen kollade jag aldrig. Skulle tro att det nog var lite blandfärg på soppan efter olika tankningar. Kanske är så avancerat så ma kan analysera varifrån. Bränslet kommer. Bara kulören må vara en svagt bevis efter några olika tankstopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej tack för svaren!! Åh ja sjukt skön känsla att veta att man inte blir utnyttjad av staten ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den känslan är nog en chimär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tankade diesel i Visby hamn för några år sedan och fick grön diesel men betalade fullt pris. 

Efteråt så kom jag på att jag borde begärt reducerat pris i och med att jag fick ta en risk att åka fast. Hur macken hanterade det vet jag inte de kunde väl teoretiskt ta mellanskillnaden svart .

Jag har segelbåt och har aldrig råkat ut för någon kontroll på de 13 år jag har haft dieselmotor.

Det är väl mer lönsamt att kolla motobåtar med 500 liters tankar.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...