Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
tobbe69

Installera dusch som tar sjövatten ?

Rekommendera Poster

Duschen som sitter i båten nu, den tar ju vatten från min vattentank antar jag. Vill dra en dusch till badbryggan där man ska kunna svalka sig utan att slösa på färskvattnet.

Nån med erfarenhet som gjort detta ? Pump jag ska köpa ? Skrovgenomförning , var ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen får du välja storlek/kapacitet på beroende vad du ska ha för duschmunstycke. Vattenintaget förslagsvis på lämpligt ställe under vattenlinjen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill svalka dig kan du ju kasta dig i havet från badbryggan bara =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mmm, jo man kan ju hoppa i...men nu har jag fått önskemål från familjen om att detta ska göras.

kanske finns precis det jag söker på båtvaruhuset, men hade biltema nåt bra o billigt hadejag hellre kört på det förstås.

därför hade jag gärna tagit emot konkret exempel på lämplig pump :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde ju funka med vilken pentrypump som helst, som klarar saltvatten!

Men ofta brukar de flesta båtar med varmvattenberedare endast använda tankvatten i denna för att slippa få in salt sjövatten i denna,(korrosionsrik) därför vanligtvis tankvatten till duschen.

Har själv samma tanke men tänker då ta varmvatten via varmvattenberedaren som tar tankvatten och mixa det med sjövatten (kallvatten) direkt från sjön som då blandas i munstycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här blir det en kallvattensdusch rakt av. ska handla skrovgenomförning/kulventil t veckan, sen täta med silkaflex 09, lin, tråd. Sen när det är gjort kan jag i lugn o ro leta pump, slang etc etc.

Frågan är bara exakt vara man ska borra hål för genomförningen ? Förslag ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Antar att du har båten i sötvatten ?? Om inte så har jag väldigt svårt att förstå behovet.. Att duscha i saltvatten är inte speciellt kul på något vis, Och om det är så så håller jag på din fru wink att använda beredaren med sötvatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm

Har man tillgång till varmvatten så är det ju det som är finessen, att det kunna tvätta håret ute i sittbrunnen etc. fast än att det kanske inte är så varmt i luften eller i havet..

Skall man bara ta kallt vatten ur havet för att spola kroppen då kan man lika gärna hoppa i spadet direkt,  ungefär lika plågsamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara ska ta sjövatten rakt av... Varför inte ta någon typ av dränkbar pump som du slänger i sjön vid användning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort som du tänkt, fast jag brukar mest ha det till att spola av måsskit och möjligtvis svalka lite vid körning dom få dagarna det är sjukt varmt.

Köpte en spolpump som sitter alldeles vid genomföringen, borrade med hålsåg. Har sedan satt vanlig armerad plastsland som går back till akterspegeln. där sitter det en gardenakoppling bakom en liten lucka. Slangen ca 4 meter har jag undanstoppad i ett stuvfack när den inte används. Köpte ett sånt där blomsterpisol på biltema som jag antingen kan ha hårt stråle eller strilande beroende vad den ska användas till. Tror allt gick på ca 1000lappen men då köpte jag pumpen på rea. Glöm inte att koppla en strömbrytare till pumpen så den bara får ström när den ska användas om en slang skulle spricka,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...