Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
tobbe69

Frågor kring kylskåp o kylboxar

Rekommendera Poster

I min båt, som jag ej ännu använt (ska i mälaren den 6 maj), sitter ett electroluxskåp från -89. Vet ej ännu hur bra det funkar, men om vi förutsätter att det är ok :

- har man strömmen till skåpet (12V) tillslagen när man ligger på underhållsladdning vid hemmaklubben ? Man vill ju ha skåpet kallt när man kommer ner till båten, så man oxå bara kan cykla ner och hänga liten i båten o ta en kall bira.

- tänkte förstärka lite och köpa en box oxå. En som går både på 220 o 12 då , så att iaf den kan vara påslagen med kall dryck i när man kommer ner.  Är det bara kompressorboxar man ska ägna tanken år då även om de är rätt dyra i inköp ? Finns ju 35 l kylboxar för dryga tusenlappen oxå som ska kyla 18 grader under omgivningen...

-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha kylen i drift när du ligger med landström, tänk bara på att dra en sepparat spänningsmatning direkt från batteriet så att du kan slå av huvudbrytaren när du inte är ombord. Glöm inte att säkra av kylen.

En kompressorbox är många många gånger mer strömsnål (upp mot 10 ggr tror jag) än en med peltierelement, men den är också tyngre och dyrare. Användningsområdet och pengarna får styra valet.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylboxar är effektivare, då kyla rinner neråt och stannar kvar då du öppnar luckan.

Drivkällan skall vara en kylkompressor, de är effektivast och klarar att kyla även då det är varmt, se bara till att kompressorns egna kylellement sitter där det finns tillgång till sval luftväxling.

12 eller 220 V. Jag skulle ta en 12 voltare, och sedan satsa på solpaneler så slipper du behovet  att ständigt koppla till landström.

Koppla kylen och solpanelen till ett eget batteri eller på sidan om huvudströmbrytaren med egna säkringar så kan du ha det i drift även då du lämnar båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...