Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Arne_Anka

+5 C, 7 m/s, 50 distans, 25 knop. Vad ska man ha på sig för att hålla värmen?

Rekommendera Poster

Har bokat in sjösättningen lite tidigt, redan 22/4 och är tveksam om det går att ändra datum. Nu säger långtidsprognosen att det kommer att bli 5, ostlig 7 m/s. Och jag ska köra 50 distans från Nynäshamn till Stockholm. I en daycruiser. Utan kapell. Vad behöver man ha för kläder? Ska man gå all in med överlevnadsdräkt, eller funkar flerlagersprincipen och varma kläder? Jag föredrar att stå att köra, i alla fall när man kör inomskärs. Och vi kommer att försöka undvika Mysingen och gå innervägen.

Tips mottages. Varmt smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar nog inte att gå all-in alternativt många lager kläder. Det är ju klart lättare att ta av sig nått/några lager om det är för varmt än tvärt om. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22/4.. såpass sent? ;)

Nåja, det är 3 veckor dit och en sak kan du vara säker på: Prognoserna hinner ändra sig både 3, 4 och 7 gånger. Kanske tillomed ändrar sig tillbaka till det -ganska fina vädret- man redan nu spår.

Om det är 5 eller 10 plusgrader spelar nog ingen större roll, det kommer att bli ganska kyligt efter ett par timmars oskyddat åkande, spec åt ansikte/huvud/hals.
Jag har åtskilliga trollingtimmar i varierande väder under bältet och skulle välja lager1-underställ, sedan lager2-/fleeceunderställ och över det en flytoverall. En skön mössa, varma vantar/handskar samt nåt varmt på fötterna. Sen har jag nåt jag bara kallar för buff: En tunn tub att dra över huvudet man sen kan täcka hals eller ansikte med. Det spar frostnupna kinder och öron.

En termos hett kaffe som kronan på verket, sen kan det bli kallt bäst f-n det vill, jag skulle njuta ändå ;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika på korvarna. Boka sjösättningar och dyligt långt i förväg är något jag aldrig ens har funderat på. Däremot funderar jag om jag snart skall ta upp. wink Det skulle kunna bli ungefär när du skall sjösätta.

Skulle skarva en kabel till en byggström för en herrans massa år sen. Det var kallt - väldigt kallt och det blåste en hel del. Nästa dag stod det i Bohusläningen att man hade räknat ut att det var -52 grader på kajen i Lysekil (man ser till Lysekil därifrån jag var och jobbade) I tidningen stod också en tabell där man kan räkna ut vinden och temperaturens kyleffekt.

Klipte ut den och hittade den för ett par år sen när jag letade efter något annat. Scannade in den.

5 grader och 7 m/sek ger en kyleffekt på - 4 grader



Senast ändrad av toaen | 07 april 2012 | 19:17

post-945-1394237002,4753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen skrev bl.a.

5 grader och 7 m/sek ger en kyleffekt på - 4 grader

 

Lägg därtill fartvinden så behöver man skydda lilla näsan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på det. sad Är ju inte van att det blir nån större fartvind när jag forsar fram i maxfart.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, motvind i 25 knop. Och sen ska man eventuellt också ha kläder mot väta... detta kommer att bli en intressant resa. Men kul. Ser fram emot det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog sätta dig ner bakom en vinruta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju inte lika kul... plus betydligt sämre sikt. Men du har en poäng. Även om jag lämnar vinet hemma smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går båten i 25 knop så bör du nog göra det. wink

kaffe och nåt starkt att slå i brukar jag köra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem är att man sitter stilla och kör och där med inte jobar med sin kropp ,det gör att man blir kallare än vid ex skidåkning i -20. Värmen kommer bara innefrån och isoleras med hjälp av klädlager . Så, klä på dig mer än vad du vanligt vis tror räcker ...Huvud , fötter och händer måste prioriteras ! Kolla på dom som kör rib , tokmycke kläder har dom på sig .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt sant. Jag körde för några år sedan ganska mycket mc. Vid 2 till 5 hade jag nog på mig 4 tjocka lager men frös ändå. När jag numera cyklar kan det räcka med 3 betydligt tunnare lager vid -5, värmen kommer liksom innifrån smiley

Får skaffa en trampbåt helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni pratar om All In. Vad är det? Verkar vara nån ny sjöterm alla känner till. Kunde vara kul att lära sig . Kan bidra med tips om att en integralhjälm för MC fungerar bra i motvinden. Man ser bra utan tårar i ögonen. Möjligen glädjetårar då. Sen värmer hjälmen fint och ger lite ljuddämpning. Även MC-kläder i övrigt funkar bra. Eller vinterkläder som passar på fjället. Ingen större skillnad i kyla. Luften är rå på sjön och ger lite större kyleffekt än på fjället. Ombyte i vattentät påse.Färdplan och tät telefonkontakt. Laddad telefon i plastpåse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All in i detta sammanhang var en flytoverall/överlevnadsdräkt. En varm sådan. Och knappast en sjöterm mig veterligen, mer en landkrabbeterm smiley



Senast ändrad av Arne_Anka | 07 april 2012 | 23:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All In.. En pokerterm som används ffa i No Limit-poker, som ex.vis Texas Hold´ em. All In, Satsa allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela resan ca 2 timmar om man håller 25 knop men nu borde viss del vara i hastighetsbegränsade områden och då borde det bli ca 5 knop för den typen av båt och då är kyleffekten mindra men förlänger resan.

Visst kan det bli lite kyligt men relativt kort tid ändå. Ta på sig bra och kanske vara två som  kör så man kan bytas av. En daycruiser har ju ruff att värma sig i så.



Senast ändrad av crabfish | 08 april 2012 | 06:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne, en sådan långtidsprognos är fullständigt värdelös. Det kan lika gärna bli 20 grader och vindstilla. Blir det riktigt skitväder skulle jag dock råda dig att göra resan en annan dag. För du är väl fortfarande rookie på sjön?

 Det finns säkert en gästhamn i Nynäs där du kan invänta lite roligare väder.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga problem förutsatt att du sitter ner så mycket som möjligt.  22/4 förra året var en långfredag och då var vi ute med våran våran Flipper 666 HT och åkte en hel del utan att frysa. Åkte ut även påskafton och påskdagen. Att undvika Mysingen är ett klokt val. Jag hade valt att gå Yxlö kanal, Vitsgarnssund alt norr om Märsgarn, Spjutssund vid Gålö, Dalarö kanal, Baggensstäket och Skurusundet. Enda lite kyliga delen vid ostlig vind blir den biten av Mysingen som du måste åka för att komma förbi Gålö. Räkna med låg medelfart på resan eftersom du har hastighetsbegräsningar på flera ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är fortfarande rookie på sjön med egen båt, men min pappa är med, och han har erfarenhet så att det räcker för oss båda. Men visst, blåser det hårt eller är riktigt busväder, då får marinan hålla båten ett tag till. Risken är dock att det tar många veckor innan de ha tid att lägga i den nästa gång, men då får det bli så...



Senast ändrad av Arne_Anka | 08 april 2012 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, om det inte är stiltje drar vi Yxlö kanal, runda Märsgarn på nordsidan, Dalarö kanal, Baggensstäket och Skurusundet.

Och vi kommer inte ha bråttom. Att vi inte kommer att hålla 25 knop i medelhastighet är helt klart. 25 knop kommer vi bara hålla på de tråkiga ställena.

Annars är naturligtvis målet med denna båttur densamma som alla andra båtutflykter, att njuta maximalt. Oavsett väder. Men det är också anleningen till att jag frågar det jag gör om klädsel, det är lättare att njuta när man inte fryser...



Senast ändrad av Arne_Anka | 08 april 2012 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våren är skillnaden på temp i skärgården rätt stor så det kan nog vara ganska kallt på Mysingen även vid ringa vind 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det gästhamn i Nynäshamn. Det fanns det i alla fall när jag seglade förbi sommaren 2005 när jag seglade förbi.Det var den sista (och första) hamnen där jag kunde byta kylklampar i mitten av maj på hamnkontoret. Servicbyggnaden på bilden, fanns kvar både 2009 och 2010 när jag gick från parkeringen till båten som gick till Gotska Sandön. Skulle förvåna mig om inte både gästhamnen och Hamnjontoret finns kvar även i år. wink

Du kan väl börja din raportering från resan med att uppdatera informationen om Nynäshamns gästhamn vara eller inte vara. Din relativt korta resa, både i tid och längd kommer att gå alldeles utmärkt.

När du skriver Stockholm, menar du då in i centrala stan. (för en annan är väl Stockolm allt mellan Öja och Arholma / Södertälje och Norrtälje wink) från Nynäshamn till Vasahamnen är det ca 44 distansminuter.

När det gäller vädret brukar jag kolla på väderprognosen så jag har en ungefärlig uppfattning - sen blir vädret som det blir - fast jag har ju en annan typ av båt och dessutom styrhytt. smiley



Senast ändrad av toaen | 08 april 2012 | 10:08

post-945-1394237002,8509_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, gästhamnen finns kvar, och min båt kommer att åka i via rampen man ser på bilden. Jag har båten hos Yamaha Center som ligger i byggnaden på bilden.

Med Stockholm menar jag Brunnsviken. Centralt beläget men en liten rundtur för att ta sig in dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det ju nästan 50 distansminuter. Du har väl noterat att du passerar Kungshamn på vägen. wink Pecis innan du lämnar utloppet från Skurusundet och styr upp mot Lilla Värtan. Ålkistan har ju en fördel - för dig.

Det finns en tjej (eller om vi nu kan benämna henne tjej - vissa är ju tjejer långt upp i åldrarna - sen har det väl lite med figuren att göra. Nån gumma var hon inte när jag träffade henne sist) Kristina Karlström som hon heter, seglade och bodde i en havsfidar i ett 20-tal år. Hon är ganska lång och smal och hade en däcksluka i ruffluckan, så att hon kunde ta sig in och ut ur ruffen utan att öppna ruffluckan. 

Ibland kom hon till Hunnebostrand. Jag åt dagligen på resturang Bella Gästis och satt alltid så att jag såg utöver hamnen. En dag såg jag att Kristina låg i hamnen med sin havsfidra Arktis. När jag käkat klart gick jag bort till henne för att växla några ord. En gammal avdakad jornalist, inte olik Svarte Petter http://www.disney.se/kalleanka/ankeborg/portratt/svartepetter/index.html - dvs inte direkt svältfödd. Växlade några ord med de bägge och började gå mot mitt kontor, när Kristina ropade på mig. När jag kom tillbaka till båten frågade hon;Tommy - vet du vad det här är för nåt och pekade på däcksluckan i ruffluckan. När jag svarat sa hon; Det är en Sigge Bergfälla. Där kommer jag in men inte han.

Så är det med kopplingen till Ålkistan. Där kommer du in - men inte jag. wink Det är nästan alltid fördel med en båt med en pinne som sticker upp och som man kan hissa vita tygstycken på utom på vissa passager.indecision

Se hur hela Uppland står i lågor,
kvällssol brinner bortom Solna skog!
Grön som ärg mot violetta vågor
brunnsviksvassen står där gäddan slog.



Senast ändrad av toaen | 08 april 2012 | 11:24



Senast ändrad av toaen | 08 april 2012 | 11:26

post-945-1394237003,018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att det blir en strålande vårdag. För det är ju en fin tur du ska genomföra.

Om du väljer att gå in i Brunnsviken via Djurgårdsbrunnskanalen, kan jag ju stå och vinka till dig när du passerar..... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog en trevlig dag. Jag tror du får räkna med 5 timmars resa om ni inte tar någon avstickare på vägen. Du har 12 knop inne i Nynäs vilket är fel fart för en planande båt. Räkna med 5-6 knop där. Sedan är det 8 knop vid Märsgarn, 5  knop i Dalarö kanal och sedan 7 knop, 12 knop förbi Saltsjöbaden vilket många missar. Slutligen begräsning hela vägen från Baggensstäket och in till Sthlm.

Klippt ihop 3 gamla klipp till en film på sträckan som kanske gör dig ännu mera sugen på resan. Första delen är söderut mot Nynäs (fel håll) men visar bl. a. Yxlö kanal. Två av infarterna till Musköbasen syns på väg norrut. I den ena togs Af Chapman in för renovering så det är inga små dockor. Andra delen är Dalarö kanal och sista är ett klipp från sträckan Baggensstäket-Sthlm

http://youtu.be/nYJ-nEt5Pek

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för filmen, och nej man blev inte mindre sugen...

Tyvärr har jag tvingats skjuta upp sjösättningen två veckor pga att jag måste åka iväg i jobbet. Jag trodde att jag iom detta var tvungen att skjuta upp den betydligt längre, men Yamaha Center hade en tid den 4:e maj. Så nu blir det att köra sträckningen i början av maj istället. Vilket är trist för jag har ju sett fram emot det i flera månader (närmare bestämt sedan den 18: oktober när vi körde den sista turen innan upptagning).

Håller tummarna att vädret blir bra denna helg...

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

666D3

Alltid lika trevligt att se dina videoklipp. Speciellt när du går sträckor där en annan inte kan gå. Det är synd om oss seglare. angel

Vinterförvarade innomhus ett par vintrar hos Båtbyggan i Sandbogen De tog helst inte in segelbåtar och båtbyggarn själv - Göran Johansson - sa ofta; det skulle va förbjudet med båtar som har längre mast än 2 meter och som går saktare än 20 knop. Hade han kanske rätt!?wink

Noterade dock den klättringsbara mastkranen. Det är en bristvara här hos oss. Finns ingen klättringsbar norr om Lysekil. Tur att man inte har båten i Strömstad. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första veckan i maj blir det mycket bra väder hela veckan i Stockholmsområdet. Det vet jag aldeles bestämt. --- Eller var det jag som hade bestämt det. cool Jag skall nämligen upp och jobba på min sommarstuga den veckan. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det uppskattas. Vi är lite tända på Greenline Hybrid och då frågade frugan om vi fortfarande kunde ta oss till vårat favoritområde. Jag svarade snabbt att det inte var något problem. Tänkte inte då på att den har rak axel och stabilatorer som gör att man inte kan ändra djupgåendet. Vissa broar kommer man inte under heller men den har andra förtjänster istället. Fick en ide till videoklipp och tog fram saxen igen. Vissa ställen skulle vi klara med en Greenline men inte alla.

http://youtu.be/Db5ToHlg8fs

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...