Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
timson

lyfta ur en b18 ur båten?

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att jag behöver lyfta ur min motor, en b18 ur båten min, på akterspegeln sitter ett 100 drev. Jag har lossat motorfästena och lyft av drevet och skruvat ur de 6 bultarna som håller ringen! i skölden. Vad mer behöver lossas/göras för att kunna lyfta ur maskinen?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag antar att du har lossat alla slangar och kablar också. Ringen på utsidan, som du skriver om, måste bort. Sitter troligen fastkorroderad. Man brukar få spräcka den och sätta dit en annan vid återmonteringen. Vill du inte göra så, är det ganska enkelt att lossa motorn från svänghjulskåpan på insidan.

Hälsningar Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tre hål i klämringen, som är gängade. Där är det tänkt att man ska skruva i tre av skruvarna, och dra loss ringen från kåpan. Men som sagt, sitter ringen ofta fastkorroderad. Då brukar jag borra några hål radiellt i ringen, och spräcka den. Du har säkert inga främre motorfästen på din motor, så du måste hänga motorn i lyften när du tar bort ringen, annars ramlar motorn ner i båten. Annars kan man som sagt lossa motorn från kåpan. Då måste du även skruva bort plåten framför svänghjulet, om det finns någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! då ska jag ner till båten imorgon igen och försöka få bort ringen hel till att börja med! :) det sitter faktiskt 2 st främre motorfästen, men dom lossar jag först och hänger sen motorn i en kran (motorlyft fungerar sådär på en gräsmatta! :P ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket regn och lite snö så dök chansen upp och nu är motorn ur iaf! Tack för hjälpen! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...