SeaMaster560wa 23 Postad 7 April , 2012 Hej! Blev så grymt besviken nu Var ute o tog av presenningen från båten nu och fick se en hel del sprickor i gelcoten (tror jag det heter). Saken är den att jag köpte båten helt ny sep 2011. Då hade den varit ett visning ex under sommaren. Endast på land utan motor etc. Jag provade den under kanske 1 månads tid och tog upp i okt. Då den var nyligen iordning gjord så spolade jag bara av den och täckte med presenning. Är detta vanligt och inget att bry sig om eller ska jag ta båten till återförsäljaren och reklamera? Hur gör man i detta läget? Vad kan man acceptera om det skulle bli en diskussion? Tacksam för svar då jag tänkte ta tag i detta efter påskhelgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 7 April , 2012 Skulle vara bra tt få veta lite mer om sprickorna. Stora eller små? Under eller över vattenlinjen? Skicka gärna ett foto. Om du köpte båten genom ett företag bör du kunna reklamera även nu. Mvh/Sea Maniac. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 7 April , 2012 Inte speciellt bra kort men jag såg ingenting pga solen när jag skulle ta kort samt att det är med mobilen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 7 April , 2012 Solklar reklamation, kompisen har en Seamaster och man kan väl inte säga att det är båtvärldens högsta kvalitet. Men dessa sprickor efter bara ett år är inte acceptabelt, helt klart att du ska kontakta firman du köpt av för en besiktning. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 7 April , 2012 Har haft Seamaster tidigare och varit väldigt nöjd. Visst kvaliteten är inte i topp men det syns ju även på prislappen. Vad är rimligt att reklamera. Ny båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 7 April , 2012 Jag vet inte riktigt hur du ska lägga upp det, men du köpte ju en båt utan sprickor och det kan du kräva att du ska ha kvar även nu. Hur firman löser det är upp till dem, det ligger på deras lott att lösa. Du ska inte acceptera något annat än en felfri båt eftersom den bara varit 7 månader i din ägo. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 7 April , 2012 Köpt på en firma och då är det konsumentköplagen som gäller. Då har du rätten på din sida. Men häng inte ut dem för mycket här utan ta kontakt med firman du köpte av först så de får chans att ta sitt ansvar. Det du visat är givetvis oaceptabelt och jag skulle aldrig gå med på någon form av lite pengar tillbaka och behålla sådanna skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 475 Postad 7 April , 2012 Jag håller med övriga om att du ska reklamera båten och få skadorna åtgärdade, alternativt få en ny båt. Det har inge betydelse om fabrikatet är lite billigare, konsumentköplagen gör ingen sådan skillnad och det tycker jag inte du ska göra heller. En ny båt är en ny båt och bör se ut som en ny båt även sju månader senare. De flesta företag är ju intresserade av att ha goda relationer med sina kunder, så gör som crabfish föreslår, göra en reklamation i positiv anda. Det är inte alls otroligt att det går lätt och bra att komma överens om reparation eller byte till annan båt. Se till att alla överenskommelser blir bekräftade skriftligt, helst genom att företaget skriver ned vad de lovar dig men det går också bra att du mailar företaget det du uppfattar att ni är överens om och ber dem svara på mailet. Blir det krångel är det mycket lättare att komma vidare om man har överenskommelserna nedtecknade och det är mycket lättare att få saker på papper när man fortfarande är överens. Krångel kan vara att företaget försöker förhala saker och ting eller att de helt enkelt inte står för vad de en gång lovat dig, men det kan vara så enkelt som att den du haft kontakt med byter jobb. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 April , 2012 När det gäller förhalning från företagets sida (mycket vanligt) så kan det vara bra att veta ärendet räknas från det datum kunden uppmärksammat företaget på att man åberopar Konsumentköplagen. Ett företag kan alltså inte dra ut på tiden för att KKLs tidsfrister ska löpa ut om kunden påtalat felet inom dessa. Mackeys förslag om att maila och begära svar via mail är mycket bra då detta är skriftligt bevis för när ärendet dragits igång från kundens sida. Mail är också mycket bra eftersom bilder kan bifogas. Hoppas det löser sig med din båt! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 April , 2012 Jag säljer min gamla Omega från 1980, det ser inte ut så där på ett enda ställe trots drygt 30 år. Handupplaggt och välbyggt så att det håller....! Jag skulle reklamera om du har så ny båt som 2011, Det skall inte behöva bli på det viset..så snabbt. Troligen för klent dimensionerat så att det böjer sig och vibrerar och så du får dessa utmattningssprickor i ytan. Sådan skada blir bara värre och går inte att få till på annat sätt än att slipa ner, förstärka med laminat och sedan finslipa och täcklacka, (svårt att få riktigt snyggt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 April , 2012 Vill bara flika in att den typen av sprickor inte alltid blir värre med tiden. Min Stortriss hade liknande sprickor lite här och där, speciellt vid vantinfästningarna, när jag köpte den. När jag sålde den efter 13 år hade inte sprickorna förvärrats. Båten var ju gammal redan när jag tog över den så jag vet inte när sprickorna uppstått men hade den varit så ny som TS båt så hade jag givetvis reklamerat hos handlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 7 April , 2012 Men hallå, båten är använd någon månad. Med stor sannolikhet kommer sprickorna eskalera och kommande period som snart är utanför garantitid troligen förvärras och bli till ett hopplöst fall att kunna sälja till annan person. Du får gärna ha gamla båtar som du accepterar sprickor i men knappast något man ska svälja på nya båtar. Jag hade försökt häva köpet då reparation knappast är möjlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 April , 2012 ...och Harry framhärdar i att inte läsa vad som verkligen skrivs utan måste tvångsmässigt fantisera fram saker att hacka på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 April , 2012 Efter att ha sett fotot: Självklart skall du reklamera! Sprickorna kanske inte blir värre med tiden men de är mer än tillräckliga redan nu. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 April , 2012 Tack ALLA för svaren! Har inget som helst uppsåt att hänga ut företaget etc på något sätt utan blev så grymt besviken så jag var bara tvungen att skriva av mig här och få lite råd. Jag är ganska så petig utav mig så spontant känns det som att jag inte kommer att bli nöjd med en rep. av skadan, dock undrar man ju om jag verkligen kan driva det så långt som att begära en ny båt. Bor i ett litet samhälle så jag vill inte ha någon osämja heller men köpte o andra sidan en ny båt för en massa pengar och tycker inte att detta är ok. Samtidigt har jag med familj gått hela vintern och väntat på sommaren som vi ska tillbringa i vår nya båt. Så jag vill ju inte heller vara utan båt under sommaren. Har iaf monterat på hjulen på kärran och börjar förbereda för färd till företaget på tisdag så att se hur det går. Återkommer i ärendet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 April , 2012 Att kräva att få en ny båt på grund av den typen av fel tror jag inte kommer lyckas. Säljaren har rätt att försöka åtgärda felet innan det kan bli aktuellt med byte. Problemet med fel som kan betraktas som kosmetiska är att det blir en bedömningfråga om reparationen är godtagbar eller inte. Ägaren tycker kanske inte att reparationen är tillräckligt snygg men säljaren hävdar att det ser bra ut. Jämför med en bil som får en rostskada efter bara ett år. Bilägaren kan ju inte kräva att få en ny bil på grund av lite rost på bakluckan, utan handlaren får åtgärda rosten. Då är det stor risk att bakluckan får en aning annorlunda nyans efter omlackeringen vilket bilägaren givetvis inte gillar men att driva en sådan sak till ARN är döfött. Jag tror att du har allra störst chans att få någon slags kompensation av säljaren. Antingen pengar tillbaka eller, ännu enklare, någon utrustning som du kan vara sugen på...ett ekolod monterat, en stereo, en plotter eller liknande. Alternativt kanske ett lagom antal gratis vinterservice... Problemet med det är ju att du måste lära dig leva med skadorna vilket kan vara väldigt svårt...jag vet... Bästa rådet jag kan ge dig är att gå in på Konsumentverkets hemsida och läsa på om Konsumentköplagen. Det kommer du har väldigt mycket nytta av, inte bara i detta fallet! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 April , 2012 Har nu varit ute och gått runt och kollat på alla möjliga ställen och det är bara på babord sida som sprickorna finns. Då jag själv är i liknande brancsh är det precis som Fred skriver och har nu lugnat mig lite och inser att det är en rep som gäller och att man troligtvis kommer att få gilla det läget och hoppas att det blir bra. Däremot så ska jag ha koll på detta även efter rep. för att se så det inte är ett återkommande problem för då kommer jag att tillslut kunna kräva något större (alt ny båt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 April , 2012 Det tycker jag låter som en väldigt vettig inställning! Du skrev också tidigare att du ville hålla dig på god fot med handlaren vilket jag tycker är otroligt viktigt! Många stövlar in och slår näven i bordet och börjar kräva en massa saker. Detta gör bara att handlaren hamnar i försvarsställning och kommer bemöta med samma metod. Bättre då att visa att man vill försöka lösa problemet på ett sätt som båda kan tycka är OK och inte förvänta sig att få allt man begär. Man ska inte förutsätta att handlaren försökt blåsa en utan gå in med inställningen att ett misstag begåtts någonstans och att det nödvändigtvis inte är handlaren som gjort det. Om så inte är fallet så blir det ändå han som får stå för fiolerna vilket ju inte är så kul för honom. Det kommer nog bli bra för dig! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Det är bara att reklamera. Ang om det kommer att bli värre eller inte beror helt på orsaken. Ofta beror denna typ av sprickor på att laminatet är för klent. Om det är så i ditt fall så kommer det att bli värre tom mkt värre. Eftersom gel-coaten är väldigt hård och oelastiskt i jämförelse med laminatet så kommer minsta rörelse i laminatet att få gel-coaten att spricka. Tyvärr är detta problem lika vanligt som logiskt på billigare båtar . Plast kostar pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 8 April , 2012 Att fundera på är varför sprickorna har blivit just där. Beror de på att man klivit på relingen så är laminatet mycket klent just där. Eller har något annat belastat båten just i det området? Har du kontrollerat så att det inte finns mer sprickor? Undersök även skrovets utsidor. Om sprickorna beror på svagheter i laminatet och de lagas genom att lägga på nytt ytlager och slipa samt polera så är risken mycket stor att sprickorna återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Skulle drista mig till att säga att om endast ytlagret åtgärdas så kommer sprickorna GARANTERAT tillbaks. Under förutsättning att det inte är en ren olycka som orsakade dom typ tappat 20 kg ankare. Senast ändrad av blondbella | 08 april 2012 | 18:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 April , 2012 Jag har kollat runt så gott jag har kunnat. Har inte sett en enda spricka mer än dessa som är på babord sida. Har också funderat på varför det har spruckit och tyvärr är det väl så att det kan man bara gissa sig fram till varför. Denna båtmodell har en liten ruff och jag har även genomsök den så gott min kunskapsnivå klarar med tanke på att det kanske har börjat med en snedbelastning därifrån. Inga sprickor där heller. Jag tror (och hoppas) är det är så att det bara är väldigt dåligt med gelcot på den sidan och därav sprickningarna. Hur ska detta lagas då? Jag kommer ju med största sannolikhet som diskuterats tidigare i tråden inte kunna kräva en ny båt, då företaget har laglig rätt att få chans att rep. upp till 3 ggr inte häv av köp/ ny båt kan göras. Jag tror att företaget (har pratat lite löst med dem idag) kommer att reparera och kommer då att se till så att jag har någon slags garanti på eventuellt återkommande sprickor. Kan man i detta läget begära någon slags kompensation? Kommer ju troligtvis vara utan båt under en period nu när säsongen börjar Senast ändrad av SeaMaster560wa | 08 april 2012 | 18:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Vet inte om jag var otydlig men.... Detta har ingenting med gel-coatens tjocklek att göra såvida sprickorna inte är orsakade av ett direkt slag. Det finns bara två orsaker klent laminat eller för mkt härdare vid tillverkning. Det vanligaste är tyvärr på billiga båtar klent laminat. Men eftersom båten är ny så reklamera.. Senast ändrad av blondbella | 08 april 2012 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 April , 2012 Nädå jag tror jag är med på hur du menar trots min okunskap på båtars uppbyggnad. Gjorda av plast. Jag kommer att prata med företaget och reklamera, men vad exakt menar du med det? Jag kommer väl oavsett inte komma undan med annat än att företaget vill göra en reparation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Jo vad jag menar är att då måste se till att de inte endast gör en kosmetisk lagning dvs ett lager epoxi-spackel (gelcoat) och polering. Som jag skrev tidigare så är plasten elastisk men det är inte gelcoaten. De måste slipa ner och förstärka med GF och styren villket är dyrt. Men ge dig inte du har ju fortfarande garanti... Senast ändrad av blondbella | 08 april 2012 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 8 April , 2012 Ytterligare en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Efter din senaste bild så är jag 100% övertygad om att det är för klent laminat ..., tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 April , 2012 Utan att lägga mig i skuldfrågan eller hur detta bäst skall reklameras vill jag ändå fråga eftersom det finns mycket kunnande här. Jag har tidigare hört att sprickor på detta sätt kan bero på att tillverkaren haft lite för mycket härdare i gelcoaten och den därför blivit lite för hård? Jag har själv liknande sprickor i min båt men valt att leva med dem då de fanns när jag köpte båten beg. och det inte var läge att påpeka dem. Lycka till hos handlarn. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 8 April , 2012 Hej hopp.. men vad det inte just vad jag skrev några inlägg tillbaks i tiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 April , 2012 Kanske, men eftersom du har en så otrevlig och raljernade attityd i dina svar brukar jag helt enkel hoppa över att läsa dem. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser