Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Riro

Krymper epoxi när den härdar?

Rekommendera Poster

På min Ansö 31 (stålbåt) sitter ett stålrör ned genom kölen. Det är ditsatt för att montera givaren till ekolodet i. Det används inte och förre ägaren har satt två brickor med bult igenom i stället för givaren, och tätat med sikaflex. Jag misstänker att det har börjat läcka och tänkte fylla röret med epoxi.

Min fråga är därför: Krymper epoxin när den härdar eller kan jag räkna med att den tätar mot röret?

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,  epoxi krymper inte, men stålröret krymper och vidgas med temperaturen. Risken är att epoxipluggen deformeras och släpper från röret. I nästa steg kryper lite vatten in och till nästa vinter får du frostsprängningar. Efter några år läcker det nog ganska ordentligt. Skulle använda ett flexibelt tätmedel, typ Sikaflex, ungefär som förre ägaren gjort

Mvh Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att diametern på röret är ca. 100mm så det går åt mycket sikaflex. Hade bara tänkt detta som en temporär tätning då jag tänkt svetsa igen röret underifrån till nästa säsong. Båten står tyvärr uppallad så jag kommer inte åt det nu.

Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall kan du försöka med epoxi, men jag skulle inte lita på resultatet ens som en temporär lösning. Å andra sidan kan det säkert inte bli frågan om nåot större läckage till att börja med. För säkerhets skull bör du nog hälla i epoxiblandningen när det är hyggligt varmt ute så att rördiametern minskar eller åtminstone är oförändrad när båten hamnar i sjön. Rörets insidor måste vara rena och avfettade för att epoxin skall bita fast. Härdningen ger en temperaturökning som vid större volymer kan överhetta och  skada epoximaterialet. Hällde en gång en lite större skvätt i en hålighet i ett plastlaminat. Efter en stund började det ryka och epoxiklumpen blev brun och liknade mest bränt socker. Om du sätter till i lagom portioner kan du däremot dra nytta av den effekten genom att röret värms upp lite under härdningen, för att sedan kallna och krama åt ordentligt. 

Mvh/Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att visualisera hur det ser ut men Seamaniacs poäng med stålets utvidning/krympning talar emot ett så pass stabilt ämne som epoxi. Att fylla röret med SIKA är ju inte heller så bra, inte bara för kostnaden utan också att stora mängder SIKA behöver lång tid på sig att genomhärda. Kan du inte tillverka någon slags plugg som du sedan fixerar med SIKA? Då blir det inte så stor mängd tätningsmedel som behöver användas.

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det hela känns väldigt tillkrånglat. Kan du inte släppa på brickorna och täta om med ny tätmassa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte problemet att han inte kom åt just nu.

Är röret långt. En stor masiv plugg blir ju som sagt väldigt varmt.

Bara en tanke. Förr blandade man en fyllnadsmassa av plast, talk och nåt som lite slarvigt kallades hönemad - åtminstone här lokalt. För att göra en modernare jämförelse så liknade det frukostflingan Start. Det kunde man fylla i ganska stora utrymme med.

Blanda epoxyn med små lekakulor !? så att det blir lite epoxy och ganska mycket lekakulor. Fyll  tills ett par cm från rörets topp. När epoxyn härdat, slipa rent järnröret på insidan och rugga upp epoxygjutningen lite. Fyll på 5/10 mm med epoxy blandad med mickroballonger eller sågspån. När det härdat slipa lite i skarven mellan gjutningen och röret och lägg en sträng sikaflex runt om. 

Det duger naturligtvis lika bra med polyester talk och hönemad (Hönsmat)



Senast ändrad av toaen | 08 april 2012 | 16:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha den tills du svetsat igen ska den gå att ta bort.

Har du en mattermos med expanderkork kanske den korken skulle funka annars kan man nog göra en av samma princip.

Antingen en sikapuck i lämplig storlek med hål i centrum och brickor 90-95 mm och genomgående bult på 8 till 10 mm. Drar man åt bulten trycks gummit ut åt sidorna och tätar effektivt. Enkel att lossa. Sikapucken kan gjutas i en plastflaska t.ex. Kanske du istället kan hitta lämpligt gummi och skära eller svarva till. Eller gjuta på plats i röret, ev med lite vax eller fett som släppmedel. 

Eller täta befintlig brickkonstruktion låter enklast. Bara lite genant att godkänna en tidigare ägares konstruktion. Kan säkert förbättras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nix epoxi är en kristallin härdplast och sådana krymper inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett svårläst dokument, ser ut som att epoxyns volym tillfälligt ökar ca 10% under härdningen?

Är kanske värmeutvidgningen som gör detta ihop med att det ännu inte härdat.
Ser iaf ut att återta sin ursprungsvolym när det svalnat, enlig figuren. Volymökningen gäller tydligen då epoxyn kan expandera fritt, vad som händer om den stängs in framgår väl inte. Tycks gälla flera sorters epoxy, men om det gäller här vet jag inte.

Bildens gulmarkerade skala verkar normerad på nåt sätt för att kurvorna skall sammanfalla tydligt, men 0,85 är 10% större än 0,77.
Obs att volymen ökar 10% ifall den kan öka längd, bredd och höjd med beskedligare 3,2%.

Vet inte om detta var till nån hjälp eller stjälp, men men.
Hittade diagrammet längst ner här ...
Edit: Äh, https-länk. Googlade pdf:en med investigation of cure induced shrinkage in unreinforced epoxy resin ...

http://www.google.se/#hl=sv&output=search&sclient=psy-ab&q=Investigation of cure induced shrinkage in unreinforced epoxy resin&oq=Investigation of cure induced shrinkage in unreinforced epoxy resin&aq=f&aqi=g-vL1&aql=&gs_l=hp.12..0i15i19.5025l5025l0l7689l1l1l0l0l0l0l107l107l0j1l1l0.frgbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=93b4c7ad2b0a2744&biw=1173&bih=651



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 april 2012 | 10:28

post-10006646-1394237004,2403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... svårläst dokument** ovan som sagt. ;-)

Tror efter ytterligare klurande iofs fortfarande att båtepoxy tillfälligt kan svälla pyttelite pga härdningens värme. Men några 140 grader* blir det väl knappast tal om, så förmodad värmeexpansion blir väl därmed motsvarande mindre?

Tolka gärna mitt förra inlägg som att det kanske kan finnas en liten tillfällig volymexpansion, särskilt ifall det blir varmt under härdningen. Volymen återgår men kan måhända lämna kvar materialspänningar. Nåt sånt.
(Mina förmodade 3,2 längdprocent verkar väl praktiskt sett uppåt väggarna för mycket, kan jag tycka. Borde ha märkts och vara allmän kunskap vid det här laget.)

Skulle nog trots allt valt plugg-metoden enligt flera tidigare inlägg, alltså en färdig plugg av nåt lämpligt slag som fästes med flexibelt Sikaflex. Man bör antagligen inte snåla alltför mycket med Sikalagrets tjocklek, det är ju gummiartat fjädrande och tar upp rörelser.
(För t.ex. teakdäcksnåtning föreskrivs flera millimeters djup&bredd på nåt-urfräsningen, men plastdäck sviktar mycket och fett teakträ har väl samtidigt usel vidhäftning. I ditt fall borde nån enstaka millimeters tjocklek vara mer än nog, gissar jag.)

*) Om man inte har blandat i för mycket härdare och har hög värmeisolering runtom.
(Ett metallrör i ett metallskrov är nog iofs motsatsen till hög värmeisolering.)
**) Undersökningen och därmed kurvan i mitt förra inlägg gäller uttryckligen högtemp-härdande epoxylösning innehållande termoplastisk modifierare, vad nu det är för nåt? Den specifika volymen i skalan har f.ö. absolut-enheten kubikcentimeter per gram och gäller just den epoxysorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stay-afloat måste väl ändå anses som en mycket temporär lösning? Så pass temporär att det är till för att kunna ta sig från havet till hamn för att åtgärda skadan? Eller har jag missuppfattat produkten? (Tänkte köpa en burk att ha i båten.)

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske hade varit ett utmärkt medel i det hör fallet. En stor träpkugg eller kork och täta runt med Stay-afloat tills det går anm att svetsa igen det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är så pass permanent att man kan köra omkring en hel säsong med det? Givetvis beroende på skada men i det här fallet alltså? Det fick ju väldigt bra omdöme i PB när de testade olika metoder att täta skador.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 millimeters hål har ju rätt stor area för vattentrycket. Ex-ekolodshålet sitter nog dessutom i fören där väl båten kan daska ner ganska hårt i vågorna. Vill nog till att pluggen sitter stadigt?

Hur långt är röret, är skruven rent av tvärgående i rörets ev instickande del?
Mer info hade som sagt inte skadat.



Senast ändrad av Thomas-1 | 10 april 2012 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många synpunkter och idéer. Jag har tyvärr ingen bild, men ska försöka klargöra lite hur det ser ut. Röret går ner genom undersidan på kölen, alltså ca. 1,5m under vattenytan. En bit in i röret (underifrån sett) är det svetsat en bricka med ett lagom stort hål för att fästa ekolodsgivaren i. Det är detta hål som är tätat med en bricka på ovan och undersida med en bult igenom samt sikaflex. Det sitter sedan en träplugg längst ned för att förhindra att smuts fastnar i röret. Hela röret uppskattar jag till 20cm långt.

Jag misstänker att träpluggen vid upptagning/uppallning kan ha tryckts in mot tätningen så det har börjat läcka. Vill därför denna sommar göra en tillfällig tätning ovanifrån då uppallningen delvis täcker röret (båten står delvis på rörets mynning). När båten tas upp till hösten så pallar jag upp så att jag kommer åt att svetsa igen röret underifrån.

Tror nog att det bästa blir att tillverka en lagom stor plugg och fästa med sikaflex. Då kan jag enkelt ta bort den efter att röret är igensvetsat.

/Robin



Senast ändrad av Riro | 10 april 2012 | 14:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna en kompis bärbara svets och lägg igen hålet från insidan. Slipa till en plåt i lagom storlek och borra ett litet hål i mitten. Svetsa dit plåten/brickan i ytterkant och det sista du gör när ytterfogen är klar och tät är att lägga igen det lilla luftningshålet.

Klart, varför krångla till det!  :)

Absolut bäst är ju om du kan låna en tigsvets för att slippa alla svetsloppor men pinne/MIG går lika bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riro:
Okej, då kan det väl knappast börja störtläcka även om sika-pluggen helt osannolikt skulle försvinna helt. Båten kan väl iofs sakta börja sjunka om den ligger obevakad, men flödet blir rätt litet.

Roade mig med att försöka kolla hur pass hög last det kan bli på sika-pluggen. Är väl alltid bra att ha ett hum om vilka kraftpåkänningar som kan förväntas.
Verkar motsvara ungefär kraften som krävs för att hålla en 12 kilos vikt upplyft. Men klisterytan är ju rejäl med ett så pass långt rör, så det borde inte vara nåt problem.
[Vattentrycket på 1,5 meters djup (0,15 kgf/cm^2) pressar in 100 mm:s pluggen (area 79 cm^2) med kraften 11,8 kgf, om jag räknat rätt. Pluggens egenvikt motverkar och sänker nog iofs det värdet med nåt kilo eller så.]

När man tätar med sika under t.ex. däcksbeslag så gjuter man en liten packning på plats, och när den torkat så drar man åt och komprimerar packningen. Blir helt tätt. Men det går väl inte komprimera din pluggs packningsyta emot rörets insida, eller?
Leker litet med tanken på att borra ett rätt djupt och stort hål rakt ner i dess mitt och sen banka ner en kilformad rund träplugg i hålet. (Gärna lite hullingliknande räfflor på träpinnen också, så den inte kan krypa upp.)
Skulle väl pressa sika-gummit mot rörsidornas tätningsyta med en jämnt fördelad och rätt stor kraft runtom?
Lätt att utföra vore det väl i alla fall, sånt tilltalar min naturliga lathet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar faktiskt gilla min idé ovan allt mer. ;-)
Skulle iofs hellre försökt borra många 10 mm:s hål; gärna djupa och ev så långt borret räcker.
Kanske typ fem hål i en ring och ett i mitten.
Köpt en trä-rundstav på säg 16 mm eller vad som nu säljs, och täljt till lämpliga konspetsade-rundpinnar efter hand. När man knackat ner den första så märker man väl förmodligen hur nästkommande bör se ut för att gå lagom trögt etc?

Sika-pluggens översta decimeter expanderar på så vis och sluter tätt med kraft emot rör-insidan. Jobbet görs på land, och skulle inte själva metoden funka praktiskt så är ingen skada skedd.
(Det jobbiga alternativet att ta ur all sika och börja om finns ju kvar.)

Skulle det sen trots allt småläcka litet i sjön så kan man väl ev borra i ytterligare någon/några mindre träpinnar.

Vad tror ni, vad kan gå snett??



Senast ändrad av Thomas-1 | 12 april 2012 | 16:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste det genom att köpa en expanderande rörplugg för 130:-. Bara att trycka dit och skruva fast.

/Robinsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...