Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Swedepeak

Erfarenhet att köpa båt av handlare i Finland

Rekommendera Poster

Eurokursen gör ju att nya båtar blir billiga i Finland. Hade kontakt med en finsk återförsäljare som kunde erbjuda en likvärdig båt 18 % billigare än den svenska återförsäljaren. Finnen skulle kolla upp om han verkligen fick sälja till Sverige. Men det tror jag är svårt att förhindra med tanke på de EU-regler som finns om fri rörlighet av varor. Snarare borde man väl kunna förhandla med den svenska återförsäljaren och säga att jag kan köpa samma båt till ett lägre pris i Finland och att man i Sverige därför borde justera priserna...

Någon som har erfarenhet generellt att importera från Finland?

Jag vet att det skiljer nån procent i moms som man väl måste betala i Sverige...

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tror inte att du behöver betala någon mellanskillnad på momsen! Om han inte kan leverera till Sverige, Så är det bara att resa över själv o köpa den på plats.. M.v.h Jörgen

Senast ändrad av halibut | 07 april 2012 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom EU räcker det att momsen är betald i det land där varan köps. Någon mellanskillnad behöver man inte betala, eller försöka få tillbaka om momsprocenten skiljer mellan länderna. Det är ändå viktigt att ha ett köpebrev eller kvitto där det framgår att momsen är betald i Finland. Vi finnar handlar gärna båtar i Sverige där de verkar vara en aning billigare :-) Det gäller dock bara vissa typer och modeller, har kollat lite på mindre lite äldre segelbåtar och då verkar det vettigt att segla hem någonting från Sverige. Inte minst för att utbudet är större.

Senast ändrad av Faderullan | 07 april 2012 | 11:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte helt riktigt att man inte behöver betala svensk moms vid båtköp. Det hänger på om båten är ny eller begagnad.

Köp av ny båt utomlands - Svensk moms skall betalas när båten tas in. Så det gäller att få tillbaka momsen man betalt i utlandet, annars blir det lite dyrt. 

Köp av beg båt utomlands - Ingen momsplikt vid införseln om båten är köpt i ett EU land.

Så var det i alla fall när jag köpte båt för några år sedan.

Senast ändrad av conny737 | 07 april 2012 | 17:19

Senast ändrad av conny737 | 07 april 2012 | 17:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/556.4.39f16f103821c58f680007917.html Detta gäller. Är båten nyaremän 6 mån ska du betala moms här. Moralkomentarer undanbedes, men detta borde väl rimligen gå att undvika genom att t ex köra hem båten själv eller liknande? Iaf om det är stor skillnad i momssatsen = hyfsade pengar att spara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant frågeställning.

Noterar att köpa nytt i FInland och betala moms i Sverige, gäller bara 7,5m och längre....?

Undrar också om det kan vara en bättre tanke (eller inte), att köpa på Åland (bättre pris? frihandelsområde?), och förtulla in?

Ngn som har forskat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...