Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
TT71

Byta rattpump - Aquador 23?

Rekommendera Poster

Har blivit rekommenderad av varvet att byta rattpump på min Aquador 23 årsmodell 2004 VP (220 tim) eftersom styrningen är okänslig. Det verkar vara en rätt dyr historia och det känns inte som att det kan vara utslitet. Vet inte hur tekniken kring detta fungerar (oteknisk) men jag har noterat  att det i andra fall räckt med att fylla på olja. Måste man verkligen byta? Tacksam för svar från bättre insatta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en rattpump skulle vara utsliten efter 220 tim är nog ganska osannolikt. Vad menar du med att styrningen är okänslig? Om du behöver fylla på olja med jämna mellanrum så har du antagligen ett läckage någonstans, i så fall , leta reda på läckan , åtgärda den fyllpå olja och lufta ur systemet.

Roger

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Det var lite det jag undrade över - kan det vara nödvändigt att byta och det verkar alltså orimligt att det är utslitet? Frågan är väl då om vi ändå haft otur och att ett byte är nödvändigt eller om det går att åtgärda på annat sätt. Med okänslig menas att man måste vrida många varv innan det händer något. Har alltså aldrig fyllt på olja eller luftat systemet (kanske inte ens går på en Aquador 23:a) utan det var något jag läst kring rattpumpar (kanske inte ens går i vårt fall).  Vill inte bli lurad....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det går att lufta systemet, har inget med att göra vad det är för båtmodell.Börja med att som jag skrev tidigare, fyll på olja och lufta. Om du inte tror att du fixar det själv så ta hjälp av någon som kan-betydligt billigare än att rusa iväg och byta pumpen(kanske i onödan).

Sök på lufta hydrauliskt styrsystem så hittar du många länkar med hjälp.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okänslig? kan det vara så att varvet menar att det är för många varv från ändläge till ändläge, mem det tror jag inte eftersom du skriver ju inte om det har kommit plötsligt eller om det har varit så sen den var ny? Jag tror du har luft i systemet och tycker du skall följa PCP-Rogers råd! Det går till 100% att lufta, annars hade dem ju knappast kunna fylla systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...