fredbjar 0 Postad 6 April , 2012 Hej, Funderar på att dra ner fall till sittbrunnen på Maxi 84. Någon som gjort detta? Vad behöver jag? Hur gör jag? Något att tänka på? Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 6 April , 2012 Vet ej exakt hur en Maxi 84 ser ut vid masten och ruff taket. Men här är några råd ändå. * Placera fallwincharna så att du kan hantera dem, minst halva varvet utan att slå i sprayhood * Köp winchavlastare som går att lossa utan att de tuggar sönder fallinan och att avlastarens reglagearm inte tar i winschhandtaget. Finns även sådna avlastare som i mellanläge inte löper bakåt och som går att låsa helt * Dra även ner rev och mml till sittbrunnen så har du allt på samma ställe. * Tänk även på att fallen lyfter kraftigt i däcket vid masten så att dessa krafter hålls emot av något * Rekomenderar även Kickbom med gasfjäder när du ändå håller på, så underlättar det avsevärt när du skall hissa storseglet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 April , 2012 Hur löser man det egentligen med travarlåset? Brukar väl vara nån pinne eller liknande som hindrar travarna att rappa ur. Vid revning får man förmodligen släppa ut travare. Trist då att behöva gå fram till masten för att öppna när vinden överraskande ökar i kanske hög sjö. Finns det kanske nån enkel fjärrstyrning så att man slipper lämna sittbrunnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 April , 2012 Hmm, vad menar du med öppna och stänga travarlåset. ? Storsegel På mina 2 båtar är travarna kvar i likrännan hela tiden! Enda gången jag öppnar där är när jag skall ta bort storseglet. Försegel Avseende försegel så har man antingen rulle med förstagsprofil eller hakar till focken i förstaget och då sitter förseglet på plats innan man börjar hissa. Har man förstagsprofil och skall hissa behöver man någon som matar i framme vid förstaget samtidigt som man drar i fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 April , 2012 Hasse O: Min nedre revrad sitter alltså över nedersta travaren som då måste lossas ur masten. Revas ännu en revrad måste ytterligare travare tas ur. Blir väl fel form på seglet annars, och bomnedhalet kan inte användas? Nu framgår det väl inte om TS tänkt dra ner även revlinor till sittbrunnen, men det är ju brukligt. Görs detta så manövreras ju allt ifrån sittbrunnen vid revning utom just travarlåset, tänkte jag mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 April , 2012 OK jag förstår, på Selden-masterna kan travarna passera travarlåset och forfarande ligga kvar i likrännan med seglet nere. Då ser det väl anorlunda ut på en Maxi, då har jag inget bra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 April , 2012 Bild på hur det ser ut på en Seldenmast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 April , 2012 Aha, jag har en gammal 70-tals seldénmast utan denna behändiga finess. Fick man lära sig nåt nytt igen. Vet f.ö. inte hur Maxi84:ans ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 9 April , 2012 hej. Främst hade jag tänkt mig att dra ner fall för att kunna sätta, ta ner samt trimma segel. Rulle fram så inget behov där. Rod-kick. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser