Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
ntica

båt påsläp till sydligare destination...

Rekommendera Poster

Har funderat på detta ett tag nu...Sätta hon på ett släp för att doppas i tex. medelhavet.

Känns som en lång transportsträcka att segla Hemifrån till tex. Medelhavet?!

VAd tror ni? Tänkte reparera en riktig skrotbil, svetsa en släp, ev. köpa billigt. För att sen ge bort ekipaget väl på plats.

Vilka ev. båt/bil handlingar behövs för detta? uppskattad kostnad, med ev. vägtull osv?/ kostnad gemfört med båt i kanalerna ner...?

ca: restid? lämpligaste rutt (autobahn känns tveksam kanske?!)

lämpligaste destination att släppa av henne?

 

VAd tycker ni om ide'en för & emot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har du det körkort som behövs? Släpet ska besiktigas och registreras som alla nybyggen är det ett speciellt förfarande. Sedan måste bilen vara klassad för att få dra båt släptyngden (vet inte vad ekipaget väger). Finns alltså en del juridik att kontrollera. Ägarbevis behover du ju ta med både för båt och bil men det är ju ingen skillnad mot att segla. Bilen måste vara fräsch och stark nog och ha tillräckligt bra bromsar för att klara häftiga backar med den tunga lasten.

Vägval och ungefärligt pris kan du kolla på denna fantastiska site http://www.viamichelin.com/web/Routes

Att inte ta autoban låter klokt. På ovanstående site kan man välja tex sitesing-rutt så slipper man de största vägarna.  Har man en båt på släp kan man ju bo i den och slippa hotell.

När man tar flodvägen ner tror jag man brukar komma ut vi Arles där det ska finnas marinor som man kan masta på vid mm. Men tar du bilen kan du väl stanna där du vill beroende på var du vill segla. Västra Medelhavet är betydligt dyrare än östra.

Jag har svårt att se resan till Medelhavet som en transport. Lite mer nyfiken är jag på alla länder som ligger emellan. Alla fina museér i Amsterdam, en god pint i Falmouth, ost och vin i Bretagne, vackra Portugal. Du kan dessutom åka på kanalerna ner och uppleva vindistrikten och den lantliga gemyten på kontinenten. Det finns så mycket att se och uppleva om man inte ser den tiden man lever som en transportsträcka. Tids nog är du i Medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt att komma med någon idé både för och emot när man inte vet vad för båt du ät tänkt att använda, hur lång tid du har til förfogande etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har väl en IF om jag inte mins fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IF:n har ett konstruktionsdeplacement på 2,2 ton. Väger säkert något mer i verkligheten. Jag ser stora svårigheter att få till ett lagligt ekipage om man inte väljer en lastbil som dragfordon. Annars är inte idén dum, egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traktor med släp - för en långseglare har ju tiden/farten ingen betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var många synpunkter, vilket jag är tacksam för! Kan ana att vikten blir /är ett litet problem för vanlig bil...Är det järnkoll på detta i Tyskland, Frankrike tex.?

& visst. Jag har inte bråttom igentligen. Men har ingen stark & rejäl maskin i/ till båten direkt & tänker inte heller ha det. Kan ev. krävas på Kanalerna ner? & de ev. sevärdheter känns sådär faktiskt. Tror dessutom att en mindre förmögenhet lär behövas i kanalsystemet?!

Traktor & släp....mja, tveksamt dock.

Finns det inga lämpliga transporter dit tro? via Lastbil/ båt tex? Så kan ju jag ta Tåget tex.?!

Undrar till vilken kostnad? bör ju kollas upp...

Om man sätter det i relation till kostnad via kanaler/ egen bil & släp...hm...

 Ska bli oerhört fantastiskt att lägga i henne på dessa sydligare breddgrader för vidare äventyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

Det är inget alternativ att köpa en större utombordare begagnat enbart för den resan, vindrodret kan du montera på då du kommer ner. så kan du köra med den motorn du tänkt resten av resan utan att känna att du slitit ut den i kanalerna? fixar du ett bra fäste så borde det gå. och ju snabbare du tar dig igenom, ju mindre runtomkringkostnader blir det ju. annars kostar det väl inte så mkt, de flesta slussar är väl gratis neröver? fast det är klart, du måste nog vara mer än bara dig i besättningen om du ska kunna hålla i alla tampar osv. 

Stoppa en spansk lastbil som kört grejor norrut å erbjud en back norrlands guld å några burgare så kanske han slänger upp den på släpetwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att jag kommer att få lite problem med vikten på bil & släp. (ngn. påpeka detta tidigare?) Reglerna i DK är max 750kg?! & man får ställa bil & släp på plats, enl. uppgift.

Tydligen är Tyskarna inte ett dugg bättre... Så att köra själv är uteslutet, då jag inte har C-kort.

Återstår Transport  Kostnad?! får kolla & återkomma med detta.

Är det ngn. som har järnkoll på total kostnad via Europas kanaler, fr. Lubeck - Port st. Louie (?!)

I rena utgifter, sluss avgifter,tull,andra???

 

post-10020610-1394237004,9455_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha kanalintyget omm du ska gå kanalerna http://www.almanavigation.se/Kanalintyg.html

Det är inte särskilt dyrt eller krånglgt men behövs förutom i Kiel-kanalen.

Här har du en del information om kanalfärder. Vet inte hur gamla prisuppgifterna är men du kan säkert googla upp det http://www.algonet.se/~carlto/best.htm

Såg en uppgift på kostnad för båt på lastbil på 5000 kr men det är detsamma där, ingen tidpunkt men det var en Ballad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5000 kr för lastbil låter sjukt billigt. Jag skulle gissa på en nolla till. Har sett priser i den häraden när det gäller transporter åt andra hållet på salubåtar. Jag skulle gissa att du inte ens får masten transporterad för det priset, om du skulle vilja skicka den med lastbil och ta båten på kanalerna. Men det är bara vad jag tror och jag har ingen prislista. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns inte ev. kostnad för kanaler i tyskland/Holland men i Frankrike är de gratis. Även att ,nattparkera' båen i kanalsystemet är gratis. Sen kan man nog göra av med hela familjeförmögenheten på alla fina krogar efter vägen.... ska man motstå den frestelsen gäller det nog att stålsätta sig att laga maten ombord.

Kostnad för matinköp i Frankrike är som hemma men mkt bättre utbud och kvalitet. England dyrt och dåligt ibeträffande mat medan Spanien/Portugal är klart billigare än hemma.

 

Id'en med att hänga på en rejäl utbordare för kanalfärden som säljes efteråt är inte dum.

 

Personligen tycker jag du ska överväga att segla ner på utsidan, vi gjorde det 2009 och hela den resan var mycket trevligare än jag trott. Från alla äldre (och några nyare) seglarböcker får man ju intrycket att detta är rena transporten och ooftast ett helvete med storm både på Nordsjön och Biscaya. Så var det kanske innan goda väderleksrapporter och med seglare som av ngn anledning inte stannar och väntaqr på bättre väder efter vägen.

En IF-båt har ju fördelen att du imed lite letande och frågande bör kunna hitta bojförtöjning eller gratis ankring mest överallt efter vägen. Betydligt svårare med en 40-fotare.

Nackdelen med en båt utan inombordare är ju förstås den förhärskande motvinden över Nordsjön och Eng. kanalen. Med gott om tid och tålamod kan du klara det också, tricket med liten båt är att segla riktigt nära kusten - 6 timmar med tidvattnet - och ankra de följande timmarna när tidvattnet går ut. Utanför Cherbourg i Normandie går strömmen med 7-8 knop som mest, och  har man den med sig funkar det ju att kryssa också! ;-)

 

Bretagne är ett Mecka för seglare i gott väder, och otroligt vackert. Galicien bjuder på 11 Rias, fjordliknande flodmyynningar som bjuder på varierade och skyddade vatten med små städer att utforska.

 

På vår blogg nedan finns hela den här rutten beskriven;

 

www.svnanna.wordpress.com

i högermarginalen bland länkarna finns vår gamla blogg, med L-32an Röde Orm som vi seglade ner till Algarve 2009.

 

Lycka till oavsett vilken väg du väljer, vi har rest en hel del i Frankrike, och kanalerna måste vara en fin upplevelse. Dessutom kan du göra den turen senare i höst om du skulle bli försenad om jag inte minns fel.

 

MBH//Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FIck offert förslag idag. med båt: Sjöfrakt Göteborg-Santander,Spanien      EUR 2160/Båt

tillkommer ca: 3100 moms för hantering I sverige (Göteborg)

ev. kostnader i Spanien. Dessutom behöver vaggan/transport vagnen tex. vara hanterbar med truck.

ngt. att tänka på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om att sälja din befintliga båt och köpa en ny i Medelhavet som sen seglas hem? Då slipper du frakten på ena hållet (och ha ett större utbud av begagnat) om du nu inte menade att skänka bort båten efter att semestern var slut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bad idea... (för mig iallafall) Lägga ngt.år på preparering, lämplig, personlig utrustning osv. Finns ingen färdig preppad båt för rimliga pengar, i medelhavet, som skule passa mig & min plånbok. Dessutom är all denna preparering ett glädje ämne isig tycker jag. & så kan man preppa efterhand man har jobbat ihop pengar här hemma.

Kanske slutar med att jag seglar ner? om jag inte kan lösa det på annat vis?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...