arriva2452 0 Postad 6 April , 2012 Hej! Jag är lite osäker på vilken motorolja jag ska köpa till min mercruiser 454 från 89, jag blev rekomenderad Sae 10w-40 från en företag men jag undrar om inte den är lite för tunn? Är det inte bättre att använda lite tjockare olja som t.e.x 25w-40 till en äldre motor?? finns det nått man ska tänka på när man väljer olja till en äldre motor? syntet eller mineral? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 April , 2012 Mineral 10-40 klart lämpligt ! (de jag inte fattar ,varför skulle en25-40 vara lämpligare ?) det är ju i kallstarter man behöver smörjningen , också ! Finns ingen fördel med trögare olja vid låga temperaturer ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 6 April , 2012 Jag ser ingen orsak utöver kostnad att använda mineraloljor. En syntetolja har högre viskositetsindex, vilket gör den mer lättflytande vid låg temperatur och mer trögflytande vid hög temperatur än en mineralolja. Så bortsett från priset så har syntetoljan inga nackdelar, skillnaden mellan oljorna ligger i längden på molekykedjorna. Att syntetoljor skulle lösa packningar och ge oljeläckage är myter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2012 Skulle en 10w-40 syntetolja vara mera lättflytande än en 10w-40 mineralolja vid låg temp? Detta får du nog utveckla lite. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 6 April , 2012 Hej, detta är ett intressant ämne som aldrig tar slut. Att syntet oljar alltid är bättre är oxå en myt. Jag har själv en MPI från 2006 och Mercruiser har ingen Syntet olja alls. De har en mineral olja samt en Synthetic blend som är en blandning av mineral och syntet. Mercruiser hävdar att det finns vissa kemikaliska ämnen i syntetoljan som man inte vill ha i motorn. Jag läste någonstans här på Maringuiden i en annan olje tråd att även Volvo Penta har gått ifrån rekomendationen på syntet olja i sina bensinare (OBS har inte kontrollerat detta) En sak kan man dock vara säker på, om Mercruiser ansåg att syntet oljan skulle vara bättre för deras motorer, så skulle de rekomendera denna och tjäna mer pengar. Den bästa sanningen tror jag är att titta i manualen för motorn och köra på den rekomenderade oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 April , 2012 På min ChrisCraft dc21 från -86 så körde jag med Biltemas 10-40 minerl bara för priset skull! Jag bytte nämnligen olja och filter (originalfilter )flera gånger under sesång på motorn , och de va de värt :-) Färgen på olja , mellan ny och använd, var markant skillnad ! Chrissen va min käraste ägodel , hade jag orkat så hade jag bytt olja ännu oftare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 6 April , 2012 Något sådant har jag inte påstått. Jag viste inte att det fanns så usla syntetoljor som 10w-40. En 5w-50 däremot har ett vidare viskositetsindex än valfri mineralolja. mercruiser skriver så här: Recommended Oil: Mercury MerCruiser Full-Synthetic Engine Oil, 20W-40, NMMC FC-W rated här kan man läsa lite om oljor http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=syntetiskt olja&source=web&cd=3&ved=0CDsQFjAC&url=http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/102361&ei=ibt-T_yQBobP4QS_0unaBw&usg=AFQjCNHZGtzogAoCdrjTsWbOI_TLILcjRw Senast ändrad av Beeblebronx | 06 april 2012 | 11:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 6 April , 2012 Mineral duger gott åt din, motortypen härstammar från 50-talet o vill inte ha för bra olja. Med en tunn syntet kan du få högre oljeförbrukning, dessutom onödigt med dyr olja som inte motorn kräver. Byt oftare om du är rädd om motorn istället. Varför inte försöka ta reda på vad den gått på tidigare o använda den oljan som fungerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 6 April , 2012 Det blir nog inte sämre med en bättre olja. Angående tunn, så håller en syntetolja jämnare viskositet över temperaturspannet. Så mineralolja är tunnare när den är varm om den har samma kallviskositet som syntetoljnan. Det finns ingen parameter utöver pris där mineraloljan kan konkurera mot syntetoljan, det är ingen utgångspunkt för en diskussion, utan ett faktum :-) Over and out ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 April , 2012 Olja kan du då ingenting om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 April , 2012 Jag la ner............... Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 6 April , 2012 hur viktigt är det med ett lågt W när man kör från maj till sep? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 April , 2012 Sae 10w-40 från en företag men jag undrar om inte den är lite för tunn? Är det inte bättre att använda lite tjockare olja som t.e.x 25w-40 till en äldre motor?? En 25 W är marginellt tjockare vid temperaturer runt 5 C. Med ökande temp minskar den lilla skillnaden och vid drift temp har de samma viskosittet. Jag är stort fan av syntet, men i en äldre inombordare funkar en mineral precis lika bra och är dessutom billigare. Att en olja är syntetisk har ingen betydelse för viskositeten inom normala drift temperaturer SAE 10W40 är 10W40 oavsett vilken typ av basolja oljan är baserad på syntet eller mineral. Syntetisk basolja som syntetolja syftar på är f.ö. inte entydigt. Grupp III är modiffierad (krackad) mineralolja, vilket är vanligast. Grupp IV är PAO, tillsätts oftas i mindre mängd till Grupp III. Grupp V är esterbaserad. Red Line är ett exempel på sådan olja. Alla kallas de syntet, men egenskaperna skiljer. Men återigen, kör med mineral. Senast ändrad av guestsson | 06 april 2012 | 23:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 6 April , 2012 det är en myt att syntetoljor löser upp sot och annat i motorerna. är en myt som påhittades för att vi ska köra syntet i gamla motorer. och om man kör med biltemaolja så skär motorn är den största myten. varför betala mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colita 0 Postad 7 April , 2012 HEJ intressant detta jag hade sama funderingar .har nyligen skaffat en båt med en äldre volvo penta motor från 80 talet vände mej till en som jobbat med att renovera gamla mototrer blev rekomenderad att använda mineralolja typ 15 -40 och istället byta två gånger per år då jag är ute med båten alla lediga tider Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 7 April , 2012 Du måste ha en saftig bensinräkning om byte mitt i säsongen skall vara motiverat. Men det är bättre använda pengar än att satsa på syntet. Det man skall se upp med på äldre motorer är att oljan innehåller tillräckligt med zink. Man har dragit ned på detta i moderna lågviskösa oljor för att inte förgifta katalysatorn. Vanligen leder bristen på zink till kamhaveri. Om visositeten inte är hög nog för att hålla oljetrycket upp så kan det bli värre än så. Detta tror jag är en utmärkt olja till Volvo BXX och gamla V8-konstruktioner, speciellt om den inte har rull-lyftare, vilker Volvo aldrig haft. http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-36928/ Satsa inte på högre viskositetsspann än nödvändigt. Generellt gäller att ju större spann desto mer tillsatser och dessa tillsatser vill man ha så lite som möjlig av eftersom de tenderar att brytas ned. En av de stora fördelarna med syntetolja är att man kan erhålla samma viskositetsspann med mindre tillsatser, vilket gör oljan mer stabil. Briggs & Stratton rekommenderade åtminstonne tidigare en strait monograde 30 mineralolja och som alternativ till detta syntet. Luftkylda gräsklippare går väldigt varma, varför multigrade mineral inte lever så länge innan den börjar tappa i viskositet. På marinmotorer har man oljekyl så där finns i princip inte problemet med nedbrytning om oljan bara byts med rimmliga intervall. Men som sagt en 10W50 är per se inte bätte än en 30W50, speciellt inte i en båt som används den varma säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 7 April , 2012 Till min Mercruiser 350 har jag quicksilver mineral 25w-40. Lär vara standard mercruiser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 7 April , 2012 Så är det och den finns också som delsyntet 25W-40 och sedan ganska nyligen även som helsyntet 20W-40... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser