Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Dadde

Vilken Daycruiser passar oss....

Rekommendera Poster

Jag letar efter en daycruiser och har märkt att det är en djungel att hitta rätt båt, så jag undrar om ni kan hjälpa mig,

 

Krav jag har på min daycruiser är:

Sovplats för två vuxna och en ettåring.

Man skall kunna vara ute någon helg med den och inte bara för dagen.

Ca 6 meter (inte för kort, bor på vastkusten). Men inte heller en hel stuga på 8 meter.

Max 200.000 kr efter prut.

Färskvatten, kylskåp och gärna pentry (eller det kanske finns andra smarta lösningar på detta).

Ganska så ny båt, i alla fall från 2000 men gärna från 2006.

Snygg, bra i sjön behöver inte vara en monstermotor i den.

Gärna inimbordare då vi gillar badbryggan samt mindre stöldrisk.

 

Jag köper gärna amerikanskt, jag och sambon gillar tex Bayliner 192 Discovery, men vet inte hur den går i sjön. Utrymmet tyckte vi var bra men man vill ju kunna köra i lite vågor också, och då kanske en båt under 6 meter är för liten, Sedan så sknar den ju vatten, kyl och pentry.

Vi mottar gärna massa förslag för här skall snart handlas:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får svårt att hitta en DC som uppfyller dina önskemål för den budget du har. Vill nästan påstå att du behöver dubbla den för att hitta något bra med årsmodell 2006. Kolla på Yamarin 59 DC eller 64 DC, 64 DC finns det flera här på forumet som har och dem är supenöjda. Föregångaren till 64 DC hette Yamain 6420 kolla på den. Där kommer du betydligt närmre med din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger ett par Sea Ray 215 Express Cruiser på blocket som uppfyller era krav, kan vara värt att kolla upp?

Personligen skulle jag nog dock lägga till kravet att ha en midcabin. Det är rätt nice att kunna dela upp sig, särskilt om ni får fler barn inom några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Havskatt. Du ska verkligen ha tur om du hittar en båt enligt dina önskemål. Men vem vet, dagens ekonomiska läge kanske uppfyller din dröm.

Jag va själv ute efter samma typ av båt som du men hittade inget för en rimlig peng så då blev det en Sea ray 220 OV 89a. 92 så blev dom mindre och sämre tycker jag. Jag ville öven ha en u-soffa så man kunde sitta många i aktern och chattra över ett glas eller dyl. Det är näst intill omöjligt att hitta någon båt inom dom ramarna. Tycker iofs att min gamla uttern 690 va grym på flera sätt men inte så värst vacker och sportig.Ska du ha någon enligt dina önskemål så är det typ en Ryds DC23 eller dyl och då får man hosta upp ett par hundra tusen till.

Men det där med pentry kan du nästan strunta i om du bara ska vara ute en eller ett par nätter. Det går förträffligt med ett primuskök som du riggar upp på kobben. Finns tvålågiga för en mindre slant. Diskho, en dunk vatten och en balja..om man inte kan tänka sig att diska i sjön.

Angående amerikanare på västkusten så kan jag tycka att i usa så har man bara öppet hav så det vore konstigt om dom inte kan hantera lite vågor.

Kanske den här kan vara något

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_2352_LX_Capri___Arsmodell_2000_38630531.htm?ca=11&w=3



Senast ändrad av Pirayan | 06 april 2012 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för liten budget för dom önskemålen tror jag med. tänkte just föreslå sea ray om du gillar jänkare. sea ray 220 eller 230 sundancer, du får backa några årsmodeller. 268 blir ännu äldre och vad jag förstår för stor för dig, men dom testar en i senaste praktiskt båtägande.

 

/ Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar! Sea Ray 215 ser riktigt trevlig ut och har det vi önskar. Vad skall man tänka på när det gäller den modellen? Det är ju stora motorer i den, vad drar en 5,0 eller 5,7? Andra båtar jag kollat på är ju Bayliner Disovery, Ryds 18DC, ryds 20DC. Vad tycker ni om dessa modeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tolkar jag det som att det inte va så viktigt med ett pentry. För ingen av dom båtar du nämner har det. Om så är fallet så bör det finnas massor av båter att välja mellan.

Efter som du bor på västkusten så skulle jag verkligen inte välja en Ryds dc 18. Den är för kort för att färdas bekvämt mellan vågorna anser jag. Sedan är den otroligt trång. Ryds dc 20 är ok. Gällande Discoveryn. Vill man ha en motorbulle i aktern. Vill man inte hellre ha en rak soffa? JAg skulle personligen inte välja den lösningen. Back 2 back stolar är inte riktigt min gebit heller men det finns dom som trycker att det är en fantastisk lösning. Jag föredrar att kunna snurra stolen som jag vill och vända den emot ett bord och sällskapet som sitter i soffan. Trevligare gemenskap. Så mycket smaksak från person till person.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid tala för US båtar men just Sea Ray 215 skulle jag ej rekommendera. Detta pga det sitter fasta stolar som ej går att vrida eller vända. Mao kan ni inte sätta upp ett bord och sitta runt utan ni kan enbart sitta i aktersoffan mot bordet.

Annars en fin och bra båt.

En V8 i denna storlek på båt drar inga mängder bränsle. Ca 1.3-1.5l/dist i marchfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för väldigt bra synpunkter. Ang pentryt så hade det varit kanon om det hade funnits, en lösning är ju som någon skrev att ha med sig löst i båten om det inte går att hitta med. Ang snurrfotölj och soffa bak var riktigt bra synpunkter. Något som vi vill kunna göra är ju att kunna umgås bak vilket kräver bättre sittplatser. Har ni några tips på vilka båtar som har det? Och har ni några tips om vilken sim är den bästa båten som uppfyller kraven jag har men utan pentryt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit i din situation.

Dock så visste jag innan vad jag ville ha, men tittade först mer i plånboken.

Mitt första hands val var Yamarin 64DC, men tycket att de var väl dyra.

64Dc som innan hette 6420 och dessförinnan 6110. numera är det 65DC som ska ta över efter 64:an.

6110 hade du nästan klarat med din budget beroende på motorvalet. men den sknar kapellgarage och det var det som gjorde att jag slängde in några tusen till i budgeten och tittade mer på 6420 och 64DC, nu hittade jag en prisvärd 64DC med 200hk och det blev lite bättre än vad jag hade hoppats.

Jag är givetvis väldigt partisk i denna fråga, då jag personligen håller Yamarin högst på rankingen.

Det jag kan råda dig till är att köp en DC med en riktig U-soffa längs bak, så man kan sitta några stycken och ha det gott.

Det finns en del att välja bland. Yamarin, Bella 621/620, Finnmaster 63DC, AMT 200DC, har alla U-soffor. Jag tittade en del på Bella innan jag handlade Yamarinen, för att dom står lägre i pris.

Ang. amerikanska DC båtar i 6 meters klassen är jag dåligt uppdaterad på, men alla har väl inombordare och det ser jag personligen som ett minus. Dock så kan man göra riktiga klipp genom privatimport från USA.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade också båt i samma storlek/prisklass förra året, vi fastnade till slut för en ny Quicksilver 640 Cruiser (Activ kallas den visst de nya numer) med inombordare, blev dock lite mer än 200' till slut ;). Inget färskvatten eller pentry men den känns större och rymligare än de andra båtarna vi kollade på i samma storlek. Ganska tung båt som går stabilt i den sjö vi hade på östkusten förra året i alla fall, men någon racerbåt är det inte med 135 hästaren. Nu verkar inte det vara världens vanligaste modell men den här: http://www.blocket.se/halland/Ornvik_620_Flamingo___2007_39568012.htm?ca=11&w=3

verkar vara samma modell fast med mindre badbrygga och skarndäck  - går säkert att pruta ner lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i samma sits som du för bara sex månader sedan, vår dotter är förvisso tre år. Det slutade med att det blev en Yamarin 6110. Jag tittade även och provkörde följande båtar:

- Bayliner 192 Discovery. För plastig i min smak, samt att jag inte gillade att det inte fanns en soffa i bak.

- Bella 620. Ingen bekväm soffa bak enligt sambon, samt att de objekt som fanns på ute var sunkiga. Men trevlig båt.

- Flipper 630 DC. Fina materialval, men sittbrunnen var alldeles för trång. Dessutom kändes trappan ned från fördäck till sittbrunn direkt livsfarlig.

- Yamarin 6420. Bra med kapellgarage samt bättre badbryga, men jag ansåg inte att det var värt de extra pengarna man fick ge då. Idag finns ingen 6420 under 300' vilket är nästan 100' mer än jag gav för min 6110, och det anser jag det inte värt. 

- Ryds 20 DC. Ingen aha-upplevelse, säkert en bra båt. Men trist.

- Askeladden 645 Beetle. Nog den enda som egentligen har det som du efterfrågar; pentry, toa, färskvatten. Finns flera på blocket för strax över 250'. Denna båt kändes riktigt trevlig, den har dessutom en dubbelsoffa fram, men den kändes precis i överkant för vår budget. Plus att den fått kritik för att den inte alls har samma sjöegenskaper som Yamarinen. Men den var fin.

Ett par tänkvärda saker längs vägen:

- Köp fyrtakt om du köper utombordare. När motorljudet faktiskt betyder något, i lägre farter, är fyrtakt det enda rätta. I högre hastigheter är det andra saker som oftast låter mer ändå, vind, vatten etc.Speciellt när du har barn. Min dotter blev rädd för tvåtaktarna

- Köp rätt motor. En för svag gör att båten går dåligt med flera i båten, en för stark kostar onödigt mycket i försäkring. För en Yamarin 6110/6420 är nog rätt motor en F150.

- Sittbrunnen är viktigast! Självklart är det bra om förpiken är fin, men seriöst, här kommer en försvinnande liten del av den vakna tiden tillbringas.

- Fönster. På tidigare modeller av Yamarin 6110 och många andra båtar i denna klass saknas fönster utåt eller helt. Detta anser inte jag vara helt hundra, och framför allt för de som saknar båtvana kan detta ge en instängd känsla.

- Förarplats. En fantastisk sak med just Yamarinen är att den har en mycket bra förar- och navigatörsplats. Man får utan problem plats med sjökort på båda platserna. På flera av de andra var det stört omöjligt att ha sjökortet någon annanstans än i knät. Och detta är i mina ögon märkligt på en båt.

Avslutningsvis. Ta god tid på er. En båt som just nu känns helt rätt kan om två veckor kännas helt fel. Provkör så många båtar som möjligt.

Fyller på med mer om jag kommer på något

/Arne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 192 Discovery är en bra båt, skulle dock välja den med 4,3 V6 motorn, 3,0L motorn kanske kan vara aningen klen för den båten..Sjöegenskaperna är utmärkta med tanke på storleken...Bayliner lagar bra skrov. Att nån ansåg den vara plastig, nå hellre plast än limmat trä som snabbt blir förstört när fukten söker sig in under och skapar problem...föredrar mattor som kan knäppas fast och enkelt tas ur för rengöring..

Väljer du en båt med utombordare så är en modern 2 taktare som t.ex Mercury Optimax eller hellre en Evinrude E-TEC inget att vara rädd för, utmärkta motorer. .



Senast ändrad av Mark77 | 09 april 2012 | 00:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla synpunkter! Vi har nu tittat runt på lite båtar och med er hjälp och med det vi har sett har vi kommit fram till att vi skall ha en båt med midcabin och ca 24fot. De vi funderar på är Bayliner 2355, Searay 230, maxum 2400 osv Vad har ni att säga om dessa modeller? Vad skall man tänka på? För och nackdelar osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk och titta på samtliga så gissar jag att ni kommer att fastna för Maxum. Denna har klart bästa layouten i sittbrunnen. Ni kan sitter hela familjen bredvid varanna när ni kör. Ni sitter bekvämt sex personer och äter runt bordet där bak. Soffan kan fällas ner till en jättestort soldyna. Midcabinen är stor osv

Vill minnas att Sea Ray 230 inte har något riktigt toa utrymme med handfat men kan ha fel. I Maxumen kan ni tom duscha.

Baylinern vet jag inte mycket om. Nackdel med samtliga är den lilla badbryggan men så är det på båtar i dessa årsmodellerna. Swimplatforms.com har snygga badbryggor att sälja annars. Såg att det låg en Maxum på blocket med nån extra badbrygga men det så förjvligt ut.

Mitt tips är att kolla denna som har sötvattenskyld motor. Nytt kapell är inte fel heller.  http://www.blocket.se/goteborg/Maxum_2400_SCR_39621657.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...