Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
BoFredrik

Hur ska jag behandla botten för att sen kunna tvätta?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en motorbåt på 6,5 meter med gammal bottenfärg (från en tidigare ägare så jag vet inte exakt vad det är) som börjar flagna (se bifogad bild). Det är inte en blödande färg som jag tror, utan någon sorts hård färg. Jag vill framöver sluta måla och slipa, och istället tvätta den.

När jag tog upp båten i höstas tvättade jag botten med högtryck. Fick bort alger (hade inga tulpaner alls) och en del av gammal färg. 

Hur ska jag nu behandla botten nu för att tvätt ska fungera som bäst framöver? Ska jag ta bort den gamla färgen och måla på någon ny färg? I så fall vilken färg?

post-10021539-1394237000,0804_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ligger båten? Om du skall ha en bottenfärg som varar i ca 10 år så känner jag bara till en, Coppercoat.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa ner bottenfärgen och vad det nu är. Lägg på några lager epoxyfrundfärg tex Gelshield. Då kan du välha om du vill ha botten grå eller grön. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att komplettera min gode vän Toaen så blir gelshielden väldigt blank... ligger båten i färskvatten så kan du klara dig gott med att vaska botten några gånger under sommaren..

ha´ t pent s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger i sthlms skärgård. Menar du smoegen att jag inte ens behöver ta bort den gamla färgen, utan bara köra den genom båttvätten i sommar?

Att gelshield blir blank, är inte det bra för att få ner friktionen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du måla med Gelshield så måsta all skit under bort och ner till ren gelcoat. Mem det är det ju nästan.

Annars gör du ingenting - bara tvättar av botten, vid vissa tillfällen. Så småningom är all bottenfärgen borta. Så länge det finns färg kvar kan den göra en viss nytta.

En av fördelarna med Stockholms skärgård är ju att havstulpanerna bara sätter sig vid ett tillfälle. Har man koll när detta inträffar så tvättar man av dem innan de hubit att fästa ordentligt. http://www.batliv.se/article.asp?newsid=1607

Vilka de andra fördelarna med Stockholms behöver vi inte ta upp här. Möjligtvis den att jag seglat hem båten till västkusten. En fördel för de som är kvar.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...