Tititu 1 Postad 5 April , 2012 Hur reparerar jag småfel i plastytan på min 40 år gamla, nyinköpta segelbåt? Felen jag vill åtgärda är små (enbart kosmetiska?) fel främst i sittbrunnen o annanstans ovan vattenytan. 1) Små tunna sprickor 2) Tidigare lagningar med nåt sorts spackel men ytan är oslipad och knölig. Jag slipar ner till en jämn yta men vad sedan? 3) Små hack i plastytan, 2-3 mm djupa och upp till 10-15 mm breda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 5 April , 2012 Jag vet att man säkert kan hitta svar på liknande frågor i någon annan tråd på forumet men då jag inte vet vad jag ska söka på så är jag lat och vänder mej till nån sjysst typ som orkar berätta för en amatör hur man gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 5 April , 2012 Det tog mej en hel vinters googlande innan jag begrep att bottenfärg och grundfärg inte är samma sak så därför ställer jag nu samma fråga som 100-tals andra båtfixare gjort innan mej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 5 April , 2012 Köper man en bil så förväntas man kunna tanka och fylla spolarvätska, möjligen fylla luft i däcken. Sen verkar åtminstone moderna bilar vara konstruerande så att man måste åka till märkesverkstan. Köper man båt ska man kunna motorer, el, plastning, olika typer av trä underhåll, allting annat förutom att segla om det nu är en segelbåt som det verkar vara i det här fallet. Att lufta en diselmotor ska man helst kunna i sömnen och gärna i 2 meters dyning om man råkat få stopp på fel ställe. Är man däremot lat, okunnig eller rik, så finns det ju alltid andra man kan hyra in. Det är ju tur att forumet på MG finns. Gelcoat spackel i rätt färg, våtslip papper i olika grovlek ner till 4000 korn sen lite rubbing och vax, så är du nog hemma. Allt detta finns på en välsorterad båttillbehörsbutik, Hjertmans, Erlandssons brygga eller nån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tititu 1 Postad 5 April , 2012 Tack. Jag är nog en typisk bilköpare i detta fall. Kan tanka och tuta. Och tacka hjälpsamma MG-are. De har jag haft superb hjälp av! Är mer lat och amatör än rik. Ska försöka kamouflera latheten de närmaste veckorna. Man kan alltså gelcoata klösmärkena också? Det har jag hemma, en bortglömd burk. En till burk lär ligga på två armlängders avstånd halvvägs till kölsvinet nedanför boxarna för ankarlina. Är det tuggumilika på bild två en halvfärdig gel-coat-lagning? Har våtslippapper 180 korn och en demoburk vax så jag har tillräckligt för att roa mej en långfredag. Sen öppnar butikerna så jag kan köpa finkornigare papper. Och rubbing, vad är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 April , 2012 Det svåra är att få rätt färg på gelcoats-lagningen. Det finns ju en del standardkulörer med gelcoatspackel att köpa. Den lite större lagningen har man nog bara smetat på gelcotspackel av fel kulör. Fast det är egentligen viktigare att vissa skador blir tätade än att lagningen är vacker. Nu har du ju inte behagat skriva var i Sveriges avlånga land du befinner dig. Hade du bott i närheten av där jag bor hade du gått till nån av de mindre plastbåtstillverkarna/reparatörerna. Jag behövde en gelcoat för lagning av några mindre skador vid ett tillfälle. Jag gick till Plast-Jan och tog med mig en lucka som gick att ta loss. Han slog lite gelcoate i en burk och en skvätt vaxlösning, så att det blev topcoat. Annars torkar inte ytan, utan kommer att klippa i åratal. Det vi kallar gelcoatspackel kanske egentligen skulle heta topecoatspackel, för det blir alltid en torr yta när det härdar. Sen slog han i en skvätt färgad gelcoat på ett giss och en skvätt av en annan kulör. blandade, jämförde med min lucka, slog i en skvätt med en annan färgad gelcoat. Till slut sa han. Nu är det så nära jag kan komma. Det var väldigt likt den 35 år gamla blekta gelcoaten. Det var inga färgskalor och skakmaskiner med doseringspumpar, utan ett tränat öga och en rörpinne. De smala sprickorna kratsar du ur med en kniv eller kanke ännu bättre med en båtskrapa, så att du får en ren plastyta. Det är lätt att komma ur sprickan och göra en ännu värre repa. är det många repor hade jag nog spacklat i skadorna, slipat över hela ytan och målat med Double Coat från http://de-ijssel-coatings.se/ En tvåkoponetsfärg som är helt outstanding. International och Biltema - släng er i väggen Är det lite större skador så får du slipa ur. Det är inte dumt att maskera runt skadan så att man inte skadar de hela styckena runt om medans man jobbar. Skadan kanten på halkskyddsmönstret är inte enkelt att få snyggt. Spackla i med en viss försiktighet. låt hörda någoroch stöppla fram ett möster med en spetsig pinne (bara en tanke) När lagningarna härdat är det bara att börja vattenslipa. grovt papper först och allt finare efterhand. Det finaste papperet jag har är 1400. efter det blir det slipning med rubbing, som är en fin slippasta och sist vax. Lycka till. Att slipa så att det blir bra är inte helt lätt - att få till en bra färg är i det närmaste omöjligt för en amatör - om man inte har tur eller får tag på en burk med rätt geloatspackel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser