PCP-Roger 14 Postad 5 April , 2012 Jag har ett läckage någonstans på motorn (AD 41 B ), det som läcker är sjövatten som samlas under motorn under gång (ca 5-10 l under en timmes gång). Läcker inte in något när båten ligger vid bryggan så jag har uteslutit att det kommer in via skölden eller genomföringar. Har letat överallt på motorn för att hitta läckan men inte lyckats. Någon som har tips på var det kan läcka någonstans-måste ju vara på sjövattensidan. Alla tips mottages tacksamt. Snart dags för sjösättning Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 495 Postad 5 April , 2012 Jag hade motsvarande problem med min förra båt. Kanske inte så mycket vatten som du men i mitt fall var det skölden. Och det kom bara när jag körde med båten. Jag kan inte förklara varför det blev så men det sades mig att skölden (styrtappen) var slut. Efter byte var det inga problem. Varför har du uteslutit skölden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 April , 2012 Läcker inte in något när båten ligger vid bryggan. Med motorn igång? Uppvarvad? Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 5 April , 2012 Anledningen till att jag uteslutit skölden är att drevet ligger så djupt att hela skölden ligger under vattenytan när båten ligger still-då borde det ju i rimlighetens namn läcka även när båten ligger stilla med motorn avstängd vilket det inte gör- såvida inte belastningen som blir på ex.vis styrtappen under gång gör att det börjar läcka. Sea Maniac, när motorn är avstängd har jag inte kunnat påvisa något läckage även om båten legat still vid bryggan i veckor, med motorn igång så har jag så gott det nu går (trångt och j-vligt) försökt att se var det kan läcka men inte sett något, iofs innebär ju 5-10 liter/timme inte att det direkt sprutar in vatten utan troligtvis mera sipprar in. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 5 April , 2012 Några tänkbara ställen: Sjövattenpumpen (vanligt) skvallerhålet på undersidan pga dåliga packboxar. Laddluftkylaren kan läcka både uppe vid locket om du har gamla modellen av metallock med kopparrör, den kan också läcka i själva kylaren och då märker du det genom ett litet svallerhål på undersidan av laddluftkylaren och eventuellt att det ryker vitt (vattenånga) när motorn är igång. I så fall åtgärda genast. Det låter iofs inte troligt då det är så pass mycket vatten det rör sig om. Annars får du nog kolla resterande delar i sjövattenkretsen, värmeväxlaren, oljekylaren och tillhörande rör/slang. Ett ställe som kan vara möjligt är fästet mot avgaskröket som kan läcka. Kolla detta under gång när det är lite tryck i systemet så hittar du det nog. Mina tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 April , 2012 Larban har sagt det mesta jag tänkte säga. Ett litet tillägg bara: Enda gången jag har haft sjövattenläckage från vår 41:a var från locket till sjövattenflilltret. Packningen hade kommit fel dvs jag hade moterat den fel. inte så troligt i ditt fall, men värt att tänka på i alla fall. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovipalo 0 Postad 15 April , 2012 Skulle tippa på sjövattenpumen, antingen behöver den packas om, eller så läcker anslutningen under impellerhuset. Hade samma problem, kom inte in en droppe när jag låg på tomgång. Däremot över 2000 rpm så läckte det som fan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 30 Maj , 2012 Kan vara avgasbockohornet som läcker.Kommer bara in vatten och lite avgaser vid körning. Inget när man ligger stilla.Jag har precis det felet på min nu och det suger.Vet inte riktigt hur jag skall göra för att fixa det:Plocka ur motorn och sedan tarnsmissionskåpa eller bryta sönder mig och möjligen få bort röret med motorn i. Sitter med 3 insex. Eller bort med drev sedan släppa sprängkåpan bakifrån då blir det bra åtkomlighet. Men ett stort jobb är det,och som grädde på moset sp kommer väl maskin nr2 att börja läcka snart också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser