Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Westfjord26

Glad Påsk!

Rekommendera Poster

Det sägs ju att Påsken börjar på skärtorsdagen, så då vill jag passa på att önska alla Guidare en Glad Påsk!

post-23170-1394236999,6297_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

Hoppas på hyfsat påskväder för alla som tänkt tillbringa den på varvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, bilden:
Är det månne rykande enris i mitten och kanske tjära eller smutsig spillolja i tunnorna?

Man har ju som göteborgare hört/läst ett och annat angående öbornas smått galna tävling om värsta kasen. Månader av bränsleinsamling via t.ex. källarinbrott efter nogsamt gömda julgranar etc, alla medel tycks tillåtna.
Men är det egentligen eldens lysförmåga, varaktighet eller kanske rökutveckling som ger bäst poäng?

Vilka är egentligen de inofficiella tävlingsreglerna?
(Bildens bildäck antyder väl rökutveckling som starkt poänggivande komponent, eller är det bara en sorts självklar krydda?)

Glad påsk alla. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte, men enris kan jag garantera att det inte är.  Var skulle man få det ifrån?

Det var ju betydligt värre på den tiden jag var liten. Man stal julgranar från varandra. En släkting till mig som gick med telegram blev ganska illa slagen när han kom till Fisketången med ett telegram - han var ju Bäkevigare inte Tångare.

Har visserliget alltid tyckt om att arbeta, men fyren var inget som intreserad mig. Hade alltid nån gammal båt att jobba med. Bor ett par hundra meter från Bäckevigs fyr. Det har väl hänt nån gång att jag gått ut på altanen och tittat, men i regel inte ens det. Fast i år kommer bägge ungarna hem till påsk med sina familjer. Det finns en överhängande fara att jag blir medtvingad till nån fyr. Det har hönt.  Barn och barnbarn har en oerhörd makt över en. surprise

I dag så är ingen intreserad av tex julgranar. Det hjälper inte att lägga dem väl synliga vid tomtgränsen. Dessutom sliter nog inte ungarna så mycket längre. Det mesta körs fram med lastbil av några föräldrar - generationen efter mig.wink

Det viktigaste är nog att det ryker rejält, efter det kommer nog storleken. Nu har Sotenäs kommun bestämt sig för att det skall va en komunal kontrolant på varje påskefyr för att det inte skall finnas allt för mycket miljöovänligt i brasan.

Glad Påsk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad Påsk.

Hade tänkt vårrusta imorgon, men det lovas ju 10cm snö så det blir nog att sitta inne och tända en brasa istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad påsk på er alla!

Men att vakna upp till detta på Påskafton var ju sådär... och om två veckor ska man ligga på sjön.. känns skumt. :P

post-9385-1394237001,4715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glad påsk! Gäller alla oberoende av åsikt om klimat, toautsläpp, bottenfärger och sjöfyllerilagen, samt även alla som inte har någon åsikt eller just håller på att byta åsikt. Gäller t.o.m de som inte vill att man skall få uttrycka sina åsikter här, särskilt om de är fel. laugh Har jag glömt någon så gäller det dig också!

Hade gött! Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...